چرا موسوی ؟چرا کروبی؟

روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف مناظره‌ای با عنوان «چرا موسوی؟ چرا کروبی؟» با حضور حمیدرضا جلایی‌پور و عباس عبدی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد و این دو عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی باهم به مناظره پرداختند. به گزارش ایسنا، حمیدرضا جلایی‌پور عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این مناظره گفت: من معتقدم جامعه ایران پنج معضل دارد این طور نیست که این پنج معضل دیروز یا پریروز یا در طول این چهار سال ایجاد شده است. ولی شاخص‌ها نشان دهنده آن است که این پنج معضل به جای مهار شدن در این چهار سال نه تنها کم نشده‌اند بلکه زیاد هم شده‌اند. وی افزود: تغییر دولت می‌تواند ما را به اینجا برساند که دولت بعدی این پنج معضل را کنترل و مهار کند؛ اگرچه نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد و یکی از انگیزه‌های شخصی من که درگیر انتخابات شدم همین است. جلایی‌پور ادامه داد: بیکاری مزمن، افسردگی و رشد اعتیاد حاصل این معضلات است. ممکن است من و شما قربانی نشویم، ولی عده‌ای در این جامعه قربانی می‌شوند. عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با برشمردن این پنج معضل اولین معضل را معضل سیاسی دانست و ابراز عقیده کرد: متاسفانه حکمرانی یک طرفه در ایران در حال شکل ‌گرفتن است. جلایی‌پور معضل دوم را معضل اقتصادی و رنجی دانست که جامعه ایران از اقتصاد رانتی و دولت می‌برد و گفت: اقتصاد ایران به یک معنا ۸۰، ۹۰‌درصد آن دولتی و رانتی است، یعنی مبتنی بر فعالیت سازنده و ابتکارات کارشناسان اقتصادی نیست بلکه مبتنی بر پول نفت است و اگرچه خاتمی روندی را شروع کرده بود که پول نفت را از هزینه‌های عمومی خارج کند، اما در این چهار سال دولت ایران نفتی‌تر شده است.

وی با بیان این که معضل مهم دیگر معضل اجتماعی است و ما در کشور با تراکم آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم که رشد فزاینده‌ای دارد، ادعا کرد: در دولت نهم اجازه‌ مانیتور شدن، ثبت شدن و رسما اعلام کردن آن وجود ندارد. مثلا می‌توان گفت تورم ۲۵‌درصد است، اما آسیب‌های اجتماعی را خوب نمی‌توان مانیتور کرد چون جایی برای این کار نیست و اگر هم باشد با آمار صداوسیما مخدوش می‌شود. جلایی‌پور معضل چهارم را معضل فرهنگی دانست و گفت: در جامعه ما ۷۰‌میلیون غریبه با هم زندگی می‌کنیم شرط زندگی موفق غریبه‌ها این است که روابط مدنی در آموزش و پرورش و رسانه‌ها تبلیغ شود. وی ابراز عقیده کرد: مشکل فرهنگی کشور ما این است که راجع به ارزش‌های اساسی مثل احترام، برادری، برابری، ضابطه‌مندی و حقیقت‌جویی در صداوسیما و آموزش و پرورش نمی‌تواند تبلیغ شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره عباس عبدی با بیان اینکه ابتدا نمی‌خواستم در این مناظره شرکت کنم و دلیل آن این بود که گفتم من و جلایی‌پور نمی‌خواهیم علیه هم صحبت کنیم، گفت: نکاتی که جلایی‌پور گفت درست است، ولی فقط راجع به اکنون نیست. این موضوعی است که من در سال ۸۱ نوشتم فروپاشی جامعه ما خیلی وقت است که شروع شده است فقط در مقاطعی تشدید می‌شود و در مقاطعی تخفیف می‌یابد، ولی روند کلی با این شرایط وجود داشته و وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه با نفی وضعیت موجود نمی‌توان حرکت راه انداخت، خاطر نشان کرد: من آمدم تا روی ایجاب صحبت کنم. با نقد حکومت احمدی‌نژاد و غیره وقت‌مان را تلف می‌کنیم. وی با بیان اینکه اولین بازی داشتن برنامه است، گفت: من در برنامه ۱۲ ماده‌ای خاتمی در بازی ۷۶ هم بودم که در مقطع خود خوب بود، ولی اینکه برنامه کروبی قبول می‌کند بیاید سطح آن قابل قیاس نیست و من کاری ندارم در انتخابات برنده شود یا نه، این مساله فرعی است. مساله این است که کسی نمی‌تواند از این استاندارد پایین‌تر بیاید.

تمایز کروبی و موسوی چیست ؟

در ادامه‌ این مناظره این سوال مطرح شد که چه تمایزی میان کروبی و موسوی وجود داشت که هر کدام از سخنرانان از یکی از آنها حمایت کرده‌اند؟

جلایی‌پور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه برای مطالعه‌ مواضع موسوی به سایت قلم، کلمه، موج سوم و روزنامه‌های اندیشه‌ نو و یاس نو که تعطیل شد مراجعه کنید، گفت: جامعه‌ ایران با معضلاتی روبه‌رو است و از طرفی با انتخابات روبه‌رو هستیم. مهندس موسوی کسی است که امکان رای آوری دارد و نزدیک‌ترین شخصیت به اصلاحاتی است که من آن را توضیح می‌دهم. لذا با حضور موسوی می‌توانیم انتخابات را ببریم و ۵ معضل گفته شده را کنترل و مهار کنیم. من در ادامه دلایلم را می‌گویم که چرا مهندس موسوی بالاترین رای آوری را دارد و رییس‌جمهور ایران است.

وی در ادامه با اشاره به نکاتی که عبدی در سخنرانی اولیه‌ خود اظهار کرده بود، گفت: من اصلا به جامعه‌ ایران این لیبل (برچسب) را نمی‌دهم. جامعه‌ ایران فروپاشیده نیست، بلکه یک جامعه‌ قدرتمند منطقه است و توانایی دارد، اما با معضلاتی روبه‌رو است.

جلایی پور در ادامه تاکید کرد: من یکی بیکار نیستم، در این انتخابات برای من نتیجه مهم است. صد سال است در این کشور راجع به قانون و آزادی حرف می‌زنند، اما ما می‌خواهیم در این انتخابات نتیجه بگیریم. کم مصیبتی نیست که کسانی کشور را اداره می‌کنند که اگر رای نیاوردند، فردای انتخابات یک مغازه به دست‌شان نمی‌دهند. وی افزود:‌در این کشور دهها نفر آدم شایسته و ده‌ها اصلاح‌طلب برای ریاست جمهوری وجود دارد، ما به دنبال این هستیم که از میان کاندیدای اصلاح‌طلب از کدامشان حمایت کنیم که انتخابات را ببرد ما که بیکار نیستیم.

عباس عبدی در ادامه‌ این مناظره گفت: آقای جلایی پور بیکار نیستند، اما می‌ترسم پس از ۲۲ خرداد بیکار شوند. وقتی می‌گوییم جامعه فروپاشیده نیست و از طرف دیگر احمدی‌نژاد ممکن است جمهوری را تمام کند. این دو با هم همخوانی ندارد. با این چیزها نمی‌توانیم اتفاقی ایجاد کنیم، وقتی می‌گوییم نتیجه فرع بر بازی است بدون بازی درست نتیجه‌ای وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بحث کلیدی اتفاقا بحث نفت است. من در انتخابات می‌گویم از موسوی حمایت می‌کنم، اما طرحش را راجع به نفت ارائه ‌دهد، بدین ترتیب اساس و بنیان مخالفت با اقتصاد بازار را دارید پیش می‌برید.