تلاش آمریکا برای تغییر الگوی 30 سال گذشته در برابر ایران

رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک اعلام کرد: ما در حال نزدیک شدن به ایران هستیم و تلاش می‌کنیم تا الگوی ۳۰ سال گذشته را که در منطقه نتیجه‌ای نداشته است، تغییر دهیم. به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما»، رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی «نیوزویک» در پاسخ به این که «نخست وزیر اسرائیل به آمریکا می‌آید، شما چگونه با وی درباره احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران گفت‌وگو خواهید کرد؟» گفت: من درباره اینکه هیچ گزینه‌ای را درباره ایران از روی میز برنخواهم داشت، بسیار شفاف بوده‌ام.

من زمانی که امنیت آمریکا مطرح می‌شود، گزینه‌ها را از روی میز بر نمی‌دارم، تمام. آنچه من گفته‌ام این است که ما می‌خواهیم به ایران فرصتی را پیشنهاد کنیم تا خود را با استانداردها و قوانین بین‌الملل تطبیق دهد. معتقدم که جمهوری اسلامی ایران قدرتی دارد که ویژگی اسلامی خود را حفظ کند و همزمان عضوی در جایگاه خوب جامعه بین‌الملل بوده و برای همسایگانش تهدید نباشد. ما در حال نزدیک شدن به آنها هستیم و تلاش می‌کنیم تا الگوی طی ۳۰ سال گذشته را که در منطقه نتایجی نداشته است، تغییر دهیم. اینکه این روند کارآمد خواهد بود، ما نمی‌دانیم. من به شما اطمینان می‌دهم که درباره مشکلات چنین روندی بی‌تجربه و خام نیستم. اگر این روند کارساز نباشد، این واقعیت که ما تلاش کرده‌ایم موقعیت‌مان در بسیج جامعه بین‌الملل را تقویت خواهد کرد و ایران خود را منزوی خواهد کرد. جامعه بین‌الملل با این مفهوم که ایران به دنبال ترویج این ایده است که توسط دولت آمریکا که به حاکمیت ایران احترام قائل نمی‌شود قربانی می‌شود، مخالفت خواهد کرد.

اوباما در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان یک هم‌پیمان از اسرائیلی‌ها انتظار دارد که از این مسیر تبعیت کنند و دست به اقدام یکجانبه علیه ایران نزنند، گفت: نه، ببینید، من آشکارا درک می‌کنم که اسرائیل ایران را یک تهدید موجود تلقی می‌کند و با توجه به اظهارات «محمود احمدی‌نژاد»، رییس‌جمهور ایران شما دلیل این موضوع را می‌توانید متوجه شوید. بنابراین محاسبات آنها درباره هزینه‌ها و منافع حساس‌تر خواهد بود.

من فکر نمی‌کنم که در جایگاهی باشم که برای اسرائیل تعیین کنم که نیازهای امنیتی آنها چه چیزهایی هستند. من می‌توانم به عنوان یک هم‌پیمان بحث‌هایی را با اسرائیل داشته باشم که رویکردی که ما اتخاذ می‌کنیم رویکردی است که باید به آن فرصت بدهیم و این رویکرد چشم‌انداز امنیت را پیشنهاد می‌کند؛ نه تنها برای آمریکا بلکه برای اسرائیل که بر گزینه‌های دیگر برتری دارد.