به انقلاب اقتصادی نیازمندیم

طرح: CORBIS

محسن رضایی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: نامزدها شعار می‌دهند و کمتر عمل کرد‌ه‌اند، اما همان‌گونه که تاکنون در تمامی صحنه‌ها نشان داده‌ام، در دولت خود نیز بیشتر به فکر عمل خواهم بود. به گزارش ایسنا، محسن رضایی در همایش مسوولان ستادهای انتخاباتی خود با بیان اینکه «دولت ما، دولت ایده‌ها خواهد بود» تاکید کرد: به دور از ادعا، مقابل نخبگان زانو می‌زنیم و از کمک‌های آنان در زمینه ایده‌های نو بهره‌مند خواهیم شد.

وی با بیان این‌که «احساس خطر من چه در گذشته و چه امروز، با دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است» در عین حال تاکید کرد: با وجود اینکه به تمامی نامزدهای انتخاباتی امروز و به تمامی دولت‌ها تاکنون کمک کرده‌ام، ولی چون برای نظام و مردم احساس خطر ‌کرده‌ام، به صحنه آمده‌ام. وی ادامه داد: انتخابات ریاست‌جمهوری سه تاثیر مهم در زندگی و سیاست نظام دارد که از آن جمله می‌توان به شکل‌گیری معرفت جمعی، باور عمومی و اراده ملی اشاره کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح این موضع خود گفت: اگر معرفت اجتماعی مشترک در یک جمع برای مسائل کلان وجود نداشته باشد، این جمع موفق نخواهد بود و باور عمومی که در دولت‌های گذشته براساس «آزادی سیاسی» و «عدالت» بود، می‌تواند در دولت ما براساس اقتصاد شکل بگیرد. وی افزود: اراده ملی نیز یک نقطه عطف در زندگی سیاسی ما است که نمی‌توانم نسبت به آن در دولت خود بی‌تفاوت باشم.

وی در ادامه بحث احساس خطر گفت: من از دوران قبل از انقلاب نسبت به حرکت کشور به سمت استبداد احساس خطر می‌کردم و به همین دلیل بود که وارد صحنه مبارزات سیاسی شدم. بعد از انقلاب نیز به دلیل شورش گروه‌های داخلی و احساس خطری که وجود داشت، سازمان سیاسی جدیدی را در کنار حزب جمهوری تاسیس کردیم.

رضایی همچنین درباره روند تاسیس اطلاعات سپاه و تبدیل آن به وزارت اطلاعات و مروری بر رویدادهای آن دوره یادآور شد: پس از یک سال و با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی، فرمانده سپاه شدم و در سال ۶۷ به دلیل احساس خطری که در حوزه اقتصاد کلان کشور کردم، قصد ورود به صحنه مدیریت اقتصادی کشور را داشتم که رهبری مرا قانع کردند که چند سال دیگر در فرماندهی سپاه بمانم. وی افزود: در انتخابات قبل با احساس خطری که وجود داشت، پا به عرصه گذاشتم که به دلیل شرایطی که در انتخابات پیش آمد صحنه را واگذار کردم، اما امسال برای این آمده‌ام که از میان نامزدها فردی با برنامه و توانا نمی‌بینم و آمده‌ام تا به حفظ نظام کمک کنم و پاسخ خدا و شهدا را به این نحو داده باشم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با تفاوت دیدگاه‌های خود با دیگر نامزدها، بر نفی شعارگرایی تاکید و تصریح کرد: تفاوتم با دیگر نامزدها در شعارها و رفتارهای انتخاباتی و برنامه‌ها و توان اجرایی است.

وی برنامه‌های خود در این دوره را در پنج محور «تفکیک میان موفقیت‌ها و کاستی‌های نظام»، «بیان محاسن و ضعف‌های دولت‌های گذشته»، «عملگرایی به جای شعارگرایی»، «تحول اقتصادی» و «ادامه مسیر امام و شهدا»، خلاصه کرد و گفت: با این‌که در نظام اسلامی کاستی‌هایی داشته‌ایم، اما از موفقیت‌های بزرگی نیز برخوردار شدیم که می‌توانیم با تکیه بر آنها کاستی‌ها را جبران کنیم. وی ادامه داد: از دیگر حوزه‌های موجود در نظام، حوزه تصمیم‌گیری مردم است که ما می‌توانیم با تاثیرگذاری بر این حوزه‌ها، موفقیت‌های بزرگی کسب کنیم. رضایی در تشریح محاسن و ضعف‌های دولت‌های گذشته نیز گفت: یکی از ضعف‌های این دولت، عمده کردن ضعف‌های دولت‌های گذشته و چشم‌پوشی از موفقیت‌ها و محاسن آنها است، حال آنکه ما هم به محاسن و هم به ضعف‌های دولت‌های گذشته نظر داریم. وی «حرکت به سوی عملگرایی را از جمله تفاوت‌های خود با دیگر نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری برشمرد» و اظهار کرد: نامزدها شعار می‌دهند و کمتر عمل کرده‌اند، اما تاکنون همان‌گونه که در تمامی صحنه‌ها نشان داده‌ام، در دولت خود نیز بیشتر به عمل خواهم پرداخت.

وی اساس دولت خود را بر محور انقلاب اقتصادی و فرهنگی عنوان و ابراز عقیده کرد: کشور ما تاکنون در بحث سیاست و قدرت نظامی موفق بوده، اما در بحث اقتصادی چندان موفق عمل نکرده است. ما می‌خواهیم با تکیه بر توان نخبگان اقتصادی کشور به عملی کردن چشم‌انداز ۲۰ساله، اجرایی کردن ایده‌های اقتصادی مهم، اجرای اشتغال ضدتورمی، ساماندهی سرمایه‌گذاری داخلی، باز کردن مسیر سرمایه‌گذاری خارجی و بازنگری در صنعت کشاورزی و نساجی، انقلاب بزرگ اقتصادی ایجاد کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه مسیر امام و شهدا را اولویت برنامه‌های دولت احتمالی خود عنوان کرد و گفت: دو گروه در کشور وجود دارند که گروه اول معتقدند باید به اهداف و آرمان‌های امام و شهدا عمل کرد و به همان حال باقی ماند، حال آنکه آنها مانع از ادامه انقلاب در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی می‌شوند. گروه دوم نیز بر این باورند که امام به موزه انقلاب تعلق دارد و معتقد به تغییر مسیر امام و شهدا هستند، اما دولت ما بر این عقیده استوار است که مسیر امام و شهدا باید ادامه داشته باشد؛ چراکه نظام بر این اساس، در سیاست و قدرت دفاعی موفق شده است و امروز نیز بر همین اساس و مطابق شرایط روز، به انقلاب اقتصادی نیازمند است. وی همچنین در جمع نمایندگان ستادهای استانی خود گفت: یک ستاد از اقوام و نخبگان آنها در تهران راه‌اندازی کرده‌ام تا با استفاده از ایده‌های آنان دولتی موفق ایجاد کنیم و با گسترش این ستاد در استان‌ها شکاف‌های میان شیعه و سنی و اقوام ایرانی را از بین ببریم.