مناقشه دوباره بر سر درآمدهای نفتی

صفارهرندی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالات کاندیداهای ریاست جمهوری: القای گم شدن ۳۰۰‌میلیارد دلار درکشور مردم‌فریبی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکیدبر اینکه دولت نهم پول‌هایش را برای تکمیل کارهای ناتمام مدعیان هزینه کرده است؛ القای گم شدن ۳۰۰‌میلیارد دلار در کشور را مردم‌فریبی خواند. به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدحسین صفارهرندی» در جمع مدیران کل این وزارتخانه در استان‌ها طی سخنانی به توضیح درباره درآمدهای نفتی پرداخت و به سوالاتی که از سوی برخی کاندیداها از جمله میرحسین موسوی درباره درآمدهای نفتی مطرح شده است، پاسخ گفت. صفارهرندی با انتقاد از کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، گفت: آن چیزی که الان مورد تاکید ماست، آن است که ما در ماجراهای مربوط به انتخابات نقشی نداریم. اما نماینده دولتی هستیم که از عملکردش دفاع می‌کنیم و اگر کسی پنجه به چهره دولت بکشد، جوابش را می‌دهیم.

وی افزود: حالا به جای اینکه به این دولت بگویند ما راجع به کارنامه‌ای که تو ارائه می‌کنی این ادعاها را داریم، بازی دیگری راه انداخته‌اند. مثلا هر جا می‌نشینند می‌گویند و تیتر هم زده می‌شود که «۳۰۰‌میلیارد درآمد نفتی در این دوره چه شده است؟» قصه همان خسن و خسین هر سه دختران معاویه هستند! معلوم نیست این ۳۰۰‌میلیارد را از کجا آورده‌اند. دیروز با آقای وزیر اقتصاد صحبت می‌کردم، گفت ما مطابق دقیق‌ترین آماری که داریم این رقم چیزی حدود ۲۰۸‌میلیارد است. بعد هم خیلی مسخره است در مملکتی که سازمان حسابرسی است، سازمان بازرسی هست، دیوان محاسبات هست، دیوان محاسبات هم به طور ویژه دولت را زیر نظر دارد، مگر می‌شود تکلیف ۳۰۰‌میلیارد دلار نامعلوم بماند؟! در همه جا گشته‌اند، گفته‌اند حساب یک‌میلیارد دلار روشن نیست که البته تکلیف آن هم روشن شد. محاسباتشان را یکدست کردند، چون بدیهیات این طرف یک چیز بود، بدیهیات آن طرف چیز دیگر. برای همین به اختلاف هم رسیده بودند. بدیهیاتشان را نشستند با هم یگانه کردند، حالا تکلیف یک‌میلیارد دلار هم روشن شد. در این شرایط مردم‌فریبی است که القا شود ۳۰۰‌میلیارد در این مملکت گم شده است؟ یعنی همه پول نفتی که ما گرفته بودیم معلوم نیست چی شده است ؟! صفارهرندی سپس با لحن کنایه گفت: بنده آنجا عرض کردم که دولت به‌راحتی می‌تواند بگوید که من پول‌ها را برای انجام کارهای ناتمام شما هزینه کردم.

شما سال ۶۱ رفته بودید در آمل کلنگ بیمارستان زده بودید. تا سال ۸۴ که این دولت سر کار آمد، فقط ۵‌درصد پیش رفت. بنده خودم سر آن پروژه رفتم، (در سال ۸۵) در سفر استانی مازندران نماینده دولت در آمل بودم. ۵‌درصد! چندی پیش از آقای لنکرانی سراغ گرفتم، گفت الحمدلله بیمارستان ساخته شد و دارد تجهیز می‌شود. ۲۴ سال در دولت‌های قبل ۵‌درصد پیشرفت داشت، این دولت این کار را دست گرفت، شد صددرصد و الان تحویل مردم می‌دهد. صدها پروژه این طوری در استان‌ها بوده که در این دوره به سرانجام رسید؛ درحالی که قبلا ۳۰‌درصد، ۱۵‌درصد، حداکثر ۵۰-۴۰‌درصد پیشرفت در طول سالیان داشت، الان یک ساله و دو ساله به انجام می‌رسد. بله، آن پول‌هایی که می‌گویید چه شد، این پول‌ها اینجوری خرج شد، مقداری‌اش هم ذخایر ارزی است، ۸۰-۷۰‌میلیارد ذخیره ارزی کشور است. من آن وقت سوال کردم. گفتم حالا ۲۵ سال از دولت اول دهه ۶۰ گذشته، یعنی از سال ۶۰ تا ۶۳ دوره اول دولتی بوده که رییس‌جمهورش حضرت آقا بودند، امام جامعه هم شخصیتی مثل روح خدا بوده، فضا هم فضای آن چنانی. کسی نمی‌خواهد اتهام بزند، مگر شما که می‌گویید پول‌ها چی شد دارید تهمت می‌زنید؟ شما می‌پرسید عملکردتان چی بوده؟ ما هم عین سوال شما را می‌پرسیم. می‌گوییم عملکرد آن ۴ سال را در قیاس با این ۴ سال دوره نخست دولت آقای احمدی‌نژاد می‌شود مقایسه کرد، من رفتم آمار درآوردم. ۱۹۲‌میلیارد دلار فروش نفت در دهه ۶۰ بوده، بیش از نیمی از این رقم مربوط به ۴ سال نخست یعنی موقعی بود که قیمت نفت حتی به ۴۰ دلار هم رسید. بیشترین قیمت نفت در آن دوران مال همین دوره اول همین ۴ سال است که کمترین قیمت نفت در این دوره حدود ۲۰ دلار بوده است. البته بعدها در سال ۶۵ و ۶۶ پایین آمد و تا ۸ دلار هم رسید. ولی مجموعه‌اش بالاخره ۱۹۲‌میلیارد دلار بوده که بیش از ۹۶‌میلیارد دلار آن مال این ۴ سال اول است. بنده از اقتصاددانان پرسیدم ۹۶‌میلیارد سال‌های ۶۰، به قیمت ثابت چقدر می‌شود ؟ حداقل رقمی که گفته شد،پنج برابر بود. اقتصاددانان برجسته می‌گویند ۵ برابر، یعنی آن نود و خرده‌ای ‌میلیارد دلار را ضربدر پنج باید بکنید. با این حساب ارزش واقعی دلارهای کسب شده در آن دو دهه ۴۵۰ تا ۵۰۰‌میلیارد دلار است. کسانی هم بودند که می‌گفتند ۱۰ برابر! آقای دکتر میرکاظمی می‌گفت من فقط اینقدر بگویم سال ۱۹۷۵ یک اونس طلا ۳۵ دلار بوده و الان ۸۳۵ دلار است. احتمالا در ۱۹۸۰ این رقم حداکثر ۱۰۰ دلار بوده است؛ ۸ برابر. یعنی با آن محاسبه ۹۰‌میلیارد آن موقع بیش از ۷۰۰‌میلیارد دلار الان است. آیا ما حق نداریم بخواهیم که شما گزارش بدهید؟ الان ۲۵ سال هم گذشته و فراغ خاطر و بال داشتید. اگر دولت فعلی الان درگیر کار و عملیات است، شما که بیکار یک گوشه نشسته‌اید، بروید ۲۵ سال گذشته را مطالعه کنید و بگویید که با حداقل رقم ۵۰۰ تا ۷۰۰‌میلیارد دلار چه کردید.