احیای نظارت مجلس بر بودجه

دنیای‌اقتصاد - امید ایران‌مهر: استان فارس و شهر شعر و شور شیراز نیز به جمع میزبانان موج سبز حامیان میرحسین موسوی پیوست، تا سخن میرحسین در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد که گفته بود: «در غیاب رسانه ملی، موج سبز کشور را فراخواهد گرفت» گامی دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شود. صدها جوان شیرازی بعدازظهر روز سه‌شنبه در حالی که لباس‌ها و نمادهایی به رنگ سبز همراه داشتند، با حضور در فرودگاه شهید دستغیب این شهر از آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی که این روزها به عنوان کاندیدای منتخب اصلاح‌طلبان برای احراز پست ریاست‌جمهوری سفرهای استانی خویش را آغاز کرده است، استقبال کردند.

میرحسین سخنان خود را در میان شور وصف‌ناپذیر شیرازی‌ها با تجلیل از شهروندان استان فارس آغاز کرد و سپس به بحث انتخابات پرداخت. میرحسین موسوی در این سخنان ضمن تاکید بر اینکه انتخابات در کشور ما میراث همه انقلاب اسلامی است، گفت: انتخابات همیشه نجات‌بخش بوده است. ملت ما همواره در انتخابات توانسته است با نگاهی به گذشته و آینده از میان دو راه تثبیت وضع موجود یا تغییر و اصلاح آن یکی را انتخاب کند.وی با بیان اینکه در دهه اول انقلاب، حضرت امام (ره) یک ویژگی خاص را به دولت نسبت دادند که معنای بسیاری دارد و من در دولت آینده به دنبال آن خواهم بود؛ آن ویژگی خاص، دولت خدمتگزار است، نه دولت حاکم و نه دولتی که امنیت را فقط برای خود بخواهد بلکه دولتی که رفاه و امنیت را در درجه اول برای مردم بخواهد و تلاش کند در زمینه‌های مختلف در خدمت مردم باشد و این خدمت را بدون منت به عنوان حقی برای مردم به آنها برساند، نه به عنوان صدقه و هدیه.

موسوی با بیان اینکه دولت نقشی جز خدمتگزاری ندارد و هیچ منتی نباید بر سر دیگران داشته باشد، افزود: این کشور، نفت آن، بودجه و امکاناتش برای همین مردم است و در انحصار اشخاص نیست که منت بر سر مردم بگذارند و شب انتخابات این‌جا و آن‌جا برای رای گرفتن پول خرج کنند.نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر منابع و امکاناتی در دست دولت است، چرا در مسیر عقلانی با برنامه‌ریزی و بدون منت بر مردم و در موقع خود تقسیم نمی‌کند؟ بلکه در شب انتخابات تقسیم می‌شود؟ اگر درست است که حقوق بازنشستگان زیاد شود، چرا شب انتخابات؟ اگر قرار است حقوق معلمان داده شود، چرا شب انتخابات؟

دولت کف بینی و رمالی تشکیل نمی‌دهم

وی در بخشی از سخنانش، با بیان اینکه انتخابات در کشور ما به عنوان میراث مهم انقلاب اسلامی همیشه نجات‌بخش بوده است، بیان کرد: دولت من نه دولت رمالی خواهد بود، نه دولت کف‌بینی.وی با انتقاد از انحلال و ادغام شوراهای مختلف تصمیم‌گیری در کشور از سوی دولت نهم گفت: برای ما سوال است که چرا نظامی همچون ما با این سطح از گستردگی و مشکلات، دستگاه برنامه‌ریزی خود را تعطیل می‌کند؟ مگر برنامه‌ریزی چه اشکالی دارد؟ آیا اسلام ما دین برنامه‌ریزی نیست و به ما توصیه نمی‌کند که از عقل جمعی استفاده کنیم؟ مگر ما در زندگی پیامبر (ص) همین احترام به خرد جمعی و تصمیمات مشورتی را ندیدیم؟

انحلال شورای ‌پول‌واعتبار از عوامل گرانی است

میرحسین موسوی در جمع اقشار مختلف مردم یاسوج اولین فساد را عمل نکردن به قانون دانست و ادامه داد:« اگر هم جمهوریت و هم اسلامیت را می‌خواهیم باید قوانین برآمده از این دو را رعایت کنیم.» موسوی «قانون‌گریزی» را از جمله مشکلات بسیار مهم امروز که «در حال تبدیل شدن به یک عادت است»، خواند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود انحلال شوراهای تصمیم‌گیری را مورد انتقاد قرار داد و به ویژه در این زمینه، انحلال شورای پول‌ و اعتبار را که به گفته وی قدرت پول ملی و خرید مردم را حفظ می‌کند، از عوامل گرانی و تورم دانست. میرحسین موسوی در ادامه با بیان اینکه «درچهار سال گذشته نقدینگی بیش از دو برابر افزایش یافته» از کسانی که منکر رابطه بین نقدینگی و تورم می‌شوند، انتقاد کرد و نتیجه این روند را تورم ۲۵ درصدی دانست.