هشدار درباره تبعات امنیتی افزایش تورم

اگر تورم به ۵۰ درصد برسد، حتی اگر تمام خیابان‌ها را پر از ماشین‌های گشت کنید، باز هم نمی‌توانید جلوی بداخلاقی‌ها را بگیرید

دنیای اقتصاد- رییس فرهنگستان هنر و نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سفرهای استانی خود صبح دیروز عازم استان مازندران شد تا ضمن دیدار با مردم و علمای شهر ساری در جمع دانشجویان دانشگاه بابلسر دیدگاه‌ها و برنامه‌‌های خود را برای اداره کشور با آنان در میان بگذارد. مهندس میرحسین موسوی در دانشگاه مازندران با اشاره به پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «بهار نزدیک است» گفت: من هم معتقدم «بهار نزدیک است» و ما باید از فضای تیره و مبهم عبور کنیم و به فضای روشنی منتقل شویم.به گزارش پایگاه خبری «قلم»، موسوی در جمع پرشور و در میان استقبال و تشویق‌‌های دانشجویان پردیس بابلسر دانشگاه مازندران افزود: شاخص‌هایی که در سال‌های اخیر در دست داشته‌ایم، موجب غرور و افتخار ما نیست و باید دگرگون شود. وی، شاخص‌‌های موجود در سیاست، اقتصاد و فرهنگ را قابل تکیه‌ ندانست و اظهار کرد: ‌این شاخص‌ها دورنماها را تیره کرده و امیدها را کم‌فروغ کرده است. ما به فضایی پرامید نیاز داریم.

افزایش نقدینگی؛ نتیجه انحلال نهادهای نظارتی

موسوی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های اقتصادی، کارهای صورت گرفته، دفعی، آنی و بدون برنامه است، افزود: نماد این برنامه‌ها منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. شوراهای تصمیم‌گیر و اثرگذار و دستگاه‌های برنامه‌ریزی نظیر شورای پول و اعتبار و شورای عالی آموزش و نزدیک به ۱۸ شورای مهم را ظرف یک شب منحل یا در کمیسیون‌های دولت ادغام کردند؛ بنابراین اصلا غیرعادی نیست که نقدینگی به بیش از دو برابر رسیده است.

وی که در بخش‌‌های مختلف سخنان مورد تشویق و حمایت دانشجویان قرار می‌‌‌گرفت، ادامه داد: متاسفانه دوستان فکر می‌‌‌کنند افزایش نقدینگی و افزایش تورم هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و نتیجه این تفکر موجب فقر، به خاک نشستن کشاورزان و زراعت‌گران و فشار بر مردم مستضعف ما شده است. امروز کشور ما از نیروهای فهیم بهره‌مند است، اما متاسفانه از این نیروهای متخصص به درستی استفاده نشده است. موسوی افزود: ظاهر این رفتارها، البته مدرن است، اما در حقیقت اگر به معیارها و نحوه تصمیم‌گیری در این سال‌‌ها رجوع کنیم، خواهیم دید که به نظر می‌آید مربوط به دوران قاجار است. میرحسین با تاکید بر اهمیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز دیوان محاسبات عمومی‌‌‌گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای این است که دولت نتواند فقط مطابق میل خود درآمدها را هزینه کند و در عین حال برای این است که مجلس بر هزینه‌ها نظارت کند و جلوی فساد و تخلفات را بگیرد، اما متاسفانه امروز با این رفتارها مجلس در محذوریت قرار گرفته است. دیوان محاسبات عمومی‌‌‌نیز مهم‌ترین دستگاه نظارتی کشور به ویژه در بحث بودجه است. وی با بیان اینکه مساله بودجه یک مساله کلیدی است؛ زیرا در کنار معانی اقتصادی، معنای فرهنگی و سیاسی هم دارد و بسیاری از فسادها در دنیا ناشی از انحرافات از همین مساله است، اظهار کرد: هر نوع امکانی که بتواند به مجلس اجازه دهد که هزینه‌ها را کنترل کنیم، قابل توجه خواهد بود. در غیر این صورت مجلس فقط می‌تواند گزارش‌هایی را مطرح کند.

به مردم بگویید درآمد نفت چه شد

موسوی با تاکید بر اینکه هنوز هم برای ما روشن نیست که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ما کجا هزینه شده است، تصریح کرد: ما اصلا می‌گوییم همه این درآمدها درست هزینه شده است، اما مردم که نامحرم نیستند پس چرا فهرست این هزینه‌ها را در اختیار مردم نمی‌گذارید؟ این فهرست را در اختیار مردم بگذارید! در این لحظات دانشجویان با تشویق‌‌ها و شعارهایشان، موسوی را مورد حمایت قرار دادند.مهندس موسوی با تاکید بر شفاف بودن هزینه‌ها در کشور افزود: نه تنها بودجه عمومی ‌‌‌دولت، بلکه بودجه‌ها و هزینه‌های سازمان‌های مختلف باید شفاف باشد و مردم باید بدانند پول‌هایی که برای اقتصاد صدقه‌ای هزینه می‌شود، از کجا می‌آید؟ طبق گزارش مجلس، هزاران تخلف در یک سال اجرای بودجه و میلیاردها دلار نیز به صورت بی‌تکلیف وجود دارد که معلوم نیست چرا به خزانه ریخته نشده است؟ وی ادامه داد: ۲۵ درصد تورم امروز؛ یعنی پایین آمدن قدرت خرید مردم به نفع عده خاصی که در کشور از آن بهره می‌گیرند.

مصوبات سفرهای استانی، قابل اجرا نیست

نخست وزیر دوران دفاع مقدس، در بخش دیگری از سخنانش، داشتن انضباط مالی در شرایط بحران اقتصادی جهانی کنونی را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به ریخت و پاش‌های زیادی که در کشور وجود دارد و پروژه‌های مقطعی که انجام می‌شود، گفت: در هر استان که می‌روند از تصویب پروژه‌های فراوانی حرف می‌زنند که قطعا این از توان دولت خارج است و بیشتر ارزش تحریک ذهنی دارد و هیچ معنای توسعه‌ای ندارد.وی همچنین بر اجرای پروژه‌های اساسی، زیربنایی و درازمدت در کشور تاکید کرد و افزود: متاسفانه امروز سرنوشت هزاران طرح کوچک و بزرگ در کشور به هم گره خورده است و اولویت‌بندی درستی وجود ندارد و متاسفانه اولویت‌ها براساس این است که کجا بیشتر هورا می‌کشند. دانشجویان حاضر در سالن با تشویق‌های پیاپی، سخنان مهندس موسوی را تایید می‌‌‌کردند. موسوی در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده بسیج دانشجویی که سوالاتی را پیرامون مساله برنامه‌ریزی، گشت ارشاد و بحث رابطه با آمریکا مطرح کرد، گفت: شما دانشجو و تحصیل‌کرده هستید و اهمیت برنامه‌ریزی را قطعا می‌دانید. حضرت امام(ره) هم متوجه اهمیت سازمان‌‌های برنامه‌ریزی بودند و یادمان باشد که ایشان در ابتدای انقلاب محکم روی این مساله ایستادند. متاسفانه امروز دستگاهی که رفتار دولت را منطبق با قانون و عقل می‌کند از بین برده‌اند و این یعنی عقلانیت در سیاست‌گذاری‌ها از بین رفته است. ما ناچاریم به عقل رجوع کنیم، ولی متاسفانه امروز این شیوه را از بین برده‌ایم و انتظار داریم که کارها به خوبی پیش برود. تعهد اول من بازگشت به عقلانیت است.میرحسین درباره مساله گشت‌های ارشاد نیز اظهار کرد: اگر تورم ۲۵ درصدی امروز به ۵۰ درصد برسد، حتی اگر تمام خیابان‌ها را پر از ماشین‌های گشت کنید باز هم نمی‌توانید جلوی بداخلاقی‌ها را بگیرید. در این لحظه دانشجویان حاضر در سالن میرحسین موسوی را تشویق کردند و شعار «میرحسین میرحسین حمایتت می‌کنیم» را سر دادند.