کسری بودجه چالش بزرگ دولت دهم

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: مهم‌ترین چالش رییس‌جمهور آینده کسری بودجه ۴۴‌هزار میلیارد تومانی است. غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب، گفت: براساس گزارش‌های رسمی، اقتصاد ایران در حال حاضر در وضعیت نابسامانی قرار دارد که شاخص‌ترین این نابسامانی در خروج از قانون برنامه و سند چشم‌انداز۲۰ ساله است.

وی افزود: مهم‌ترین چالش رییس دولت آینده بودجه ۸۸ است که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۴۴‌هزار میلیارد تومان کسری بودجه در آن به صورت آشکار وجود دارد، در حالی که این رقم قابل‌جابه‌جایی هم نیست.

او با بیان اینکه نرخ تورم ۲۵‌درصدی و نرخ بیکاری ۱۲‌درصد از دیگر مشکلات حاد اقتصاد ایران است، تصریح کرد: دولت نهم با انجام واردات وحشتناک محصولات کشاورزی با رقم ۱۲‌میلیارد دلار در سال ۸۷ که واردات ۶‌میلیون تن گندم در این میان بی‌سابقه است، موجب رکود تولید داخل شده است. ۲/۱ روغن، ۳/۱ شکر، ۱/۱ برنج و ۵/۴‌میلیون تن علوفه، حاصل اقدامات دولت نهم در چهار سال گذشته است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات کشاورزی درپایان دولت هشتم به شرایط مطلوبی رسیده بود، عنوان کرد: فاجعه بزرگ‌تر این است که اقدامات دولت در اقتصاد به نام عدالت صورت گرفته، به عنوان مثال از میزان ۳۰‌هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها تنها ۳‌هزار میلیارد تومان آن دارای وثیقه است.

او تاکید کرد: فاجعه‌ای که به نام عدالت در این چهار سال رخ داد موجب تشدید نابرابری و شکاف طبقاتی شد، به طوری که براساس آمارهای رسمی نسبت دهک اول به آخر درآمدی امروز به ۲۱ رسیده است؛ اتفاقی که در هیچ دوره‌ای پس از انقلاب سابقه نداشته است.

کرباسچی شرایط اقتصادی امروز کشور را معلول قانون‌گریزی دولت نهم دانست و یادآور شد: در گزارش‌های تفریغ بودجه سال‌های ۸۵ و ۸۶ فساد مالی و اداری گسترده به تصویر کشیده شده که حاصل تصمیمات غیرکارشناسی و هزینه‌زای دولت است که طبعا برگرداندن کشور از راه‌های طی شده کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: کارنامه دولت نهم در سیاست خارجی هم با تحریکات احساسی و شعارهای بی‌پشتوانه در منطقه و حتی کشورهای عربی و اسلامی کشور را دچار مشکل و گرفتاری کرده است. صدور چند قطعنامه بی‌سابقه درباره ایران درحالی که در طول ۸ سال جنگ چنین قعطنامه‌هایی علیه ما صادر نشده، از نشانه‌های سیاست‌های دولت در عرصه سیاست خارجی است.

شهردار اسبق تهران با تاکید براینکه کشور باید به سیاست‌های برنامه‌های توسعه‌ای و سند چشم‌انداز بازگردد، خاطرنشان کرد: اتفاقا چالش اصلی مردم برای اینکه درست انتخاب کنند همین نکته است. شعار بازگشت به برنامه در کشور، شعار احساسی و بدون پشتوانه نیست. این شعار نشان‌دهنده این است که باید به کار کارشناسی و شوراهایی که کار کارشناسی را تایید می‌کنند و بر نظام برنامه‌ریزی تاکید دارد، بازگردد.

وی ادامه داد: ما کمبود برنامه در کشور نداریم و آنچه مشکل ایجاد کرده برنامه‌ها نیست، بلکه عدول از برنامه‌هاست.

وی رفع بحران‌های فوری سیاسی، اجتماعی و مطالبات کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند را در اولویت کاری رییس‌جمهور آینده عنوان کرد و گفت: برخی از کارشناسان معتقدند، وضعیت اقتصادی به اندازه‌ای بحرانی است که نمی‌توان در میانه دو دوره ریاست‌جمهوری وارد شد و بهتر است این تبعات و آثار این بحران به عهده جناح راست گذاشته شود و آقای احمدی‌نژاد که بسیاری از این بحران‌ها از تصمیمات ایشان نشات گرفته، مسوولیت این وضعیت را بپذیرد.

کرباسچی تصریح کرد: گروهی نیز معتقدند که نباید نظام و کشور را در چنین ورطه‌ای رها کرد و انتقام‌گیری و عکس‌العمل سیاسی را ملاک قرار داد.

او با اشاره به این سخن رییس‌جمهور که گفته بود قیمت نفت ۱۵۰ دلاری ارزان است و پیش‌بینی می‌کنم این رقم به ۲۰۰ دلار برسد، گفت: دیدیم که به فاصله ۲ ماه این قیمت به زیر ۳۸ دلار رسید؛ این جملات آقای احمدی‌نژاد برای مردم ناشناخته نیست، اگر بخواهد حرف‌های شخصی ایشان درباره مسائل مختلف از اقتصاد گرفته تا مسائل ساده اجتماعی ادامه یابد، وضعیت فعلی را برای کشور سخت‌تر می‌کند.

کرباسچی اظهار داشت: بنابراین نمی‌توان گفت چون رقیب سیاسی ما بد عمل کرده خودش پاسخگو باشد، هرچند شاید عقل سیاسی خالص و ناب بگوید که بهتر است که رییس‌جمهور و تیمش پاسخگو باشند.

او تاکید کرد: به هیچ وجه معتقد نیستم که رییس‌جمهور آینده باید به مردم بگوید صرفه‌جویی کنید یا توقعات خود را کم کنید، اگر با مردم با صداقت حرف بزنیم و هزینه‌های گزاف تحمیل شده بر بودجه دولتی را کم کنیم که بخش عمده‌ای از بار کسری بودجه نیز از همین موضوع نشات می‌گیرد، نیازی به صرفه‌جویی نیست.

کرباسچی یادآور شد: از گروهی از ایرانی‌های خارج از کشور که شغل معمولی دارند، حتی برخی در خارج از کشور راننده هستند، برای سمینار بی‌فایده و پوچ تحت عنوان گردهمایی ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنند که با هزینه دولت به ایران بیایند، در حالی که از بسیاری از متخصصان و دانشمندان ایرانی برای شرکت در یک سمینارداخلی هزینه می‌گیرند. این سمینار بنا به قولی بین ۸ تا۱۰‌میلیارد‌تومان هزینه داشته است و متاسفانه هیچ کجا هم گفته نمی‌شود، آنهم درست در سال اصلاح الگوی مصرف.