تحریم بنزینی ایران فعلا منتفی شد

دنیای‌اقتصاد- در شرایطی که مقامات آمریکایی رویکرد دوگانه‌ای را در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، یک عضو کنگره آمریکا که از او به‌عنوان طراح طرح تحریم‌های بنزینی علیه ایران یاد می‌شود، اعلام کرد که قصد ندارد در آینده نزدیک برای تصویب این طرح در کنگره اقدام کند. گفته می‌شود بیش از ۲۰ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده‌اند. تردید آمریکا در اعمال تحریم‌های بنزینی

عضو کنگره: قصد ندارم در آینده نزدیک طرح تحریم بنزین علیه ایران را به جریان بیاندازم

دنیای‌اقتصاد- در شرایطی که مقامات آمریکایی رویکرد دوگانه‌ای را در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، یک عضو کنگره آمریکا که از او به‌عنوان طراح طرح تحریم‌های بنزینی علیه ایران یاد می‌شود، اعلام کرد که قصد ندارد در آینده نزدیک برای تصویب این طرح در کنگره اقدام کند.

گفته می‌شود بیش از ۲۰ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده‌اند. براساس این طرح، شرکت‌های نفتی که به ایران بنزین صادر می‌کنند یا اینکه در تامین قطعات برای پالایشگاه‌های ایران فعال هستند، با تحریم اقتصادی آمریکا مواجه می‌شوند. هاورد برمان، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که از تدوین‌گران اصلی این طرح است، اعلام کرد که به این زودی طرح را در دستور کار کنگره آمریکا قرار نخواهد داد. به گزارش ایرنا، بخش فارسی رادیو بی.بی.سی با اعلام این خبر گفت: این عضو ارشد دموکرات کنگره گفته است که قصد ندارد در «آینده نزدیک» طرح تحریم یاد شده را که به اختصار «ایرپسا» نام دارد، در روند قانونگذاری کنگره پیش ببرد.

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان تاکید دارد که به طور کامل از استراتژی کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با ایران حمایت می‌کند.

با این حال، مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه این کشور تا به حال به طور صریح نظر خود را درباره تحریم واردات مواد نفتی پالایش شده ایران اعلام نکرده‌اند.

دولت ایران غنی‌سازی اورانیوم را حق مسلم خود می‌داند و تاکید دارد که تمام برنامه‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

مقام‌های ایرانی همچنین اخیرا گفته‌اند هرگونه تحریم فرآورده‌های نفتی پالایش شده ایران شکست خواهد خورد.

حتی در این زمینه برخی مقامات ایران اعلام کردند که بازار بین‌المللی بنزین آن‌قدر گسترده است که آمریکا با تحریم چند شرکت از هزاران شرکت فعال در امر فروش بین‌المللی بنزین، موفقیتی به دست نخواهند آورد.

البته دودلی آمریکایی‌ها برای چگونگی مواجهه با ایران از زمان روی کار آمدن باراک اوباما افزایش یافته است. از یک سو برخی رسانه‌های آمریکایی از نگرانی اسرائیل از احتمال مصالحه هسته‌ای ایران و آمریکا سخن به میان آورده‌اند و در عین حال نوشته‌اند که اسرائیلی‌ها به دولت باراک اوباما پیشنهاد کرده‌اند ضرب‌الاجل زمانی را برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها بین تهران- واشنگتن در نظر بگیرند و اگر گفت‌وگوها به نتیجه نرسید، راه تحریم‌های فلج‌کننده نظیر ممنوعیت صادرات بنزین به ایران را در پیش بگیرند. ظاهرا مقامات آمریکا با پیشنهاد اسرائیلی‌ها مخالفند. در این راستا سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا چارچوب زمانی خاصی را برای مذاکرات با ایران تعیین نخواهد کرد و در جریان روند مذاکراتی تصمیم گیری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی گزارش داد که پیش از این ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اصرار خواستار آن شده بود که تاریخ برگزاری مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران باید از قبل تعیین شود و در عین حال تحریم‌هایی نیز مشخص شود تا در صورت عدم موفقیت مذاکرات، علیه تهران اعمال شوند.

با این حال سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا چارچوب زمانی خاصی را برای مذاکرات با ایران تعیین نخواهد کرد و در جریان روند مذاکراتی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی از «ایسرا»، آمریکا متوجه است که چنین روشی برابر است با تعیین ضرب‌الاجل و از قبل مذاکرات را به شکست محکوم خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی از ابتدا مخالفت خود را با مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران اعلام کرده بود؛ اما زمانی که مشخص شد اوباما در هر صورت این کار را انجام خواهد داد، توصیه‌هایی در مورد شرایط مذاکرات به واشنگتن داده بود که ظاهرا از سوی کاخ سفید رد شده است.

باراک به آمریکا پیشنهاد داده است که مذاکرات احتمالی با ایران درباره حل مساله هسته‌ای را به چارچوب زمانی مشخصی محدود ساخته، آنها را با تحریماتی ملایم همراه نموده و همزمان اقداماتی قاطع‌تر را آماده سازد.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ هاآرتص گفت: من (به مقامات آمریکا) گفتم که مذاکرات باید کوتاه و دارای سرحد زمانی بوده و همراه با تحریماتی «ملایم»، همانند محدود‌سازی حواله‌های پولی و آماده‌سازی تحریم‌هایی سخت باشد. همه اینها باید در تعامل تنگاتنگ با روسیه و چین انجام شود و ما می‌گوییم که هیچ‌یک از گزینه‌های حل مشکل را حذف نمی‌کنیم.

باراک در پاسخ به این سوال که آیا تکرار سناریوی سال ۱۹۸۱ که نیروی هوایی این رژیم به رآکتور هسته‌ای عراق حمله کرده بود، ممکن است یا خیر تاکید کرد که در مورد ایران اوضاع پیچیده‌تر است و افزود: در اینجا به هیچ‌وجه نمی‌توان مقایسه کرد. در عراق یک هدف وجود داشت و حمله هدفمند آن را نابود کرد. در اینجا (ایران)‌ با چیزی بسیار دشوارتر، پیچیده‌تر و منشعب‌تر مواجهیم.