نگرانی آمریکا از نفوذ ایران در آمریکای لاتین

دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از افزایش نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده و از برنامه جدید باراک اوباما برای تجدیدنظر در روابط آمریکا با کشورهای حوزه آمریکای لاتین خبر داده است. به گزارش بی.بی.سی و صدای آمریکا، هیلاری کلینتون روز جمعه در جمع دیپلمات‌های آمریکایی مسائل یاد شده را بر زبان آورده و در عین حال از سیاست‌های جورج بوش رییس‌جمهور سابق آمریکادر آمریکای لاتین انتقاد کرده است. به گزارش بی.بی.سی، هیلاری کلینتون گفته است که در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، به دلیل سیاست‌های این دولت، ایران در کنار چین توانسته است دستاوردهای زیادی در کشورهای آمریکای لاتین کسب کند.

وی گفت: سیاست دولت جورج بوش که سعی داشت دولت‌های با گرایش چپ آمریکای لاتین را منزوی کند، بی‌نتیجه بوده است.

به گفته کلینتون، نفوذ ایران و چین در آمریکای لاتین افزایش یافته است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است دستاوردهایی که ایران در این چند سال گذشته در آمریکای لاتین کسب کرده، بسیار نگران‌کننده است.

وی از سیاست دولت آمریکا که بر مذاکره و بهبود روابط با دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین تاکید دارد، دفاع کرده است. گفتنی است، پیش از این هم رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در ماه ژانویه سال میلادی جاری درباره نفوذ ایران در آمریکای لاتین هشدار داده بود.

وزیر دفاع آمریکا گفته بود ایران با افتتاح دفاتر و مراکز مختلف در کشورهای آمریکای لاتین دارد تلاش می‌کند به اهدافش دست پیدا کند.

ابزار نگرانی دوباره از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

البته ابراز نگرانی مقامات آمریکا به گسترش نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین محدود نشده است و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هم نگرانی واشنگتن را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد و آن را مغایر منافع آمریکا و منطقه دانست. به گزارش ایسنا، همزمان با سخنان هیلاری کلینتون، سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در گفت‌وگو با روزنامه‌ الحیات چاپ لندن ادعا کرد، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا صراحتا در سخنانش گفته است که دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به نفع منافع ما یا امنیت منطقه‌ای نیست.

وی در ادامه مدعی شد:‌ هدف ما کنار هم قرار دادن دیپلماسی بین‌المللی و شفافیت همکاری‌ها با متحدان عربی‌مان برای جلوگیری از سوء تفاهمات نسبت به نیت‌های ما است و آمادگی‌های آمریکا برای به کار گرفتن تمامی عناصر قدرتش از جمله راهکار دیپلماسی با ایران جهت اطمینان از عدم استفاده فوری از توان نظامی به تهران اعلام شد.

رایس همچنین ادعا کرد، عاقلانه نیست کسی این گونه نتیجه‌گیری داشته باشد که برقراری روابط آمریکا با ایران تشویق یا نوعی تحریک ایران به دخالت در امور کشورهای عربی است.

وی درباره‌ موضع‌گیری دولت رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه آمریکا ابتدا باید مساله‌ ایران را حل کند و بعد به مساله‌ فلسطین بپردازد، گفت: اولا من از طریق رسانه‌ها در جریان این مساله قرار گرفته‌ام و نمی‌دانم که آیا واقعا این موضع نخست وزیر اسرائیل است یا خیر، ما باید میان فرضیه‌های رسانه‌ها و موضع‌گیری که از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سفرش به واشنگتن مطلع خواهیم شد، تفاوت قائل شویم.

به هر حال به نظر آمریکا دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه برای کل منطقه، کشورهای عربی و آمریکا است! من بارها گفته‌ام که این امر خطری علنی است که باید به طور جدی با آن برخورد شود. اکنون از تمام توان برای جلوگیری از این امر استفاده خواهیم کرد که دیپلماسی مستقیم نیز جزو آن است. این شیوه ما خواهد بود و باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز بارها آن را مطرح کرده است.

رایس در خصوص اینکه اگر ترجیح دادن حل مساله‌ ایران به مساله فلسطین یک فرضیه است، چرا وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی این مساله را مطرح کرده است، گفت: وزیر خارجه اسرائیل نقش مهمی در حفظ سیاست خارجی اسرائیل ایفا می‌کند. او هنوز این مساله را با باراک اوباما در میان نگذاشته است. باید فرصتی برای این دو مقام برای بررسی این مساله فراهم شود تا این مساله روشن شود. اما باراک اوباما همواره گفته است که تاخیر در تحقق تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل غیرمنطقی است. اوباما همانطور که بعد از دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت، این راه‌حل به نفع منافع اسرائیل، ملت فلسطین و آمریکا است.

برای مذاکره محدودیت زمانی تعیین نمی‌کنیم

در این میان سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا چارچوب زمانی مشخصی برای مذاکره با ایران مشخص نمی‌کند.

نووستی گزارش داد، به‌رغم اینکه «ایهود باراک»، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی بارها از آمریکا خواسته بود تا برای مذاکره خود با ایران محدودیت زمانی تعیین کنند، مقام‌های واشنگتن با اعلام اینکه چنین رویکردی برابر با اولتیماتوم است و مذاکرات را از پیش محکوم به شکست می‌کند، تاکید کردند که به توصیه تل‌آویو عمل نمی‌کنند.

مقام‌های رژیم‌صهیونیستی همواره از مذاکره احتمالی آمریکا و ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند و بر لزوم تعیین محدودیت زمانی مشخص و اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه تهران در صورت شکست این گفت‌وگوها تاکید داشته‌اند.