تنزل آزادی مطبوعات در سراسر جهان

سازمان غیرانتفاعی خانه آزادی مطالعه جدیدی را منتشر کرده که بر اساس آن، آزادی مطبوعات در سراسر جهان در سال گذشته نزول کرده و برای نخستین بار در تمامی مناطق جهان وخیم‌تر شد. طبق گزارش خانه آزادی (Freedom House)، از ۱۹۵ کشور و سرزمین تحت بررسی در این مطالعه، ۷۰ کشور با ۳۶درصد آزاد رتبه‌بندی شده، ۶۱ کشور (۳۱درصد) تا اندازه‌ای آزاد و ۶۴ کشور (۳۳درصد) غیرآزاد رتبه‌بندی شدند.

خانه آزادی که توسط دولت آمریکا و گروه‌های خصوصی تاسیس شده و هر ساله و از سال ۱۹۸۰ مطالعه جهانی درباره آزادی مطبوعات ترتیب می‌دهد، اعلام کرد: ۷۲ کشور و سرزمین در سال ۲۰۰۷ آزاد رتبه‌بندی شده بودند.

بنابر اعلام این سازمان، در حالی که آزادی مطبوعات در سال ۲۰۰۸ برای هفتمین سال متوالی نزول کرد برای نخستین‌بار در سال گذشته در تمامی مناطق وخیم‌تر شد.

طبق این گزارش، در حالی که بخش‌هایی از آسیای جنوبی و آفریقا سال گذشته در این زمینه پیشرفت کردند تمامی این پیشرفت‌ها تحت‌شعاع ارعابی قرار گرفت که رسانه‌های مستقل را در اتحاد‌ جماهیر شوروی سابق، خاورمیانه و آفریقای شمالی هدف قرار داد.

در آسیا نیز کامبوج به دلیل افزایش خشونت علیه خبرنگاران به وضعیت غیرآزاد نزول کرد، در حالی که هنگ‌کنگ به دلیل رشد اعمال نفوذ چین بر رسانه به وضعیت تا اندازه‌ای آزاد تنزل یافت.

آسیای جنوبی شاهد پیشرفت در بنگلادش، مالدیو و پاکستان در این زمینه بود، در حالی که سریلانکا و افغانستان در این زمینه پست‌رفت کردند.

بیشترین افت در آزادی مطبوعات در اروپای مرکزی و شرقی روی داد که در آن خبرنگاران در بلغارستان و کرواسی به قتل رسیدند؛ در بوسنی مورد حمله قرار گرفته و حمایت قضایی آنها در روسیه رد شد؛ خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز همچنان کمترین سطح آزادی مطبوعات را داشتند. محدود کردن خبرنگاران و تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن پوشش رسانه‌ها در طول جنگ غزه موجب سقوط این رژیم به وضعیت تا اندازه‌ای‌ آزاد شد. آزادی مطبوعات در سنگال، ماداگاسکار، چاد، آفریقای جنوبی، تانزانیا و کشورهای دیگر در جنوب صحرای آفریقا نزول کرد‌؛ در حالی‌که کومور، سیرالئون، آنگولا و لیبریا در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتند؛ بولیوی، اکوادور، گواتمالا و نیکاراگوئه بیشترین تنزل را در زمینه آزادی مطبوعات داشتند؛ در حالی که گویانا رتبه‌بندی آزاد خود را حفظ کرد و هائیتی و اروگوئه شاهد پیشرفت قابل توجه بودند؛ اما امتیاز مکزیک به دلیل افزایش خشونت، کاهش یافت.

اروپای غربی هم بالاترین سطح آزادی را داشت در حالی که ایتالیا به دلیل محدود شدن آزادی بیان توسط دادگاه‌ها و قوانین افترا و نگرانی در مورد تمرکز مالکیت رسانه‌ها به بخش آزاد تا اندازه‌ای سقوط کرد.