اضافه شدن سطرهای کتاب‌ها و قطع حمایت وزارت ارشاد از کتاب‌های با موضوعات تکراری

مشاور رییس‌جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اکثر کتاب‌های منتشر شده در کشور، دارای موضوعات تکراری هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت نکردن از این نوع کتاب‌ها در راستای اصلاح الگوی مصرف در حوزه نشر گام بر می‌دارد. «علی‌اکبر اشعری» که با «ایرنا» گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به نامگذاری سال ۸۸ با عنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» از سوی رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: ترجمه‌های متعدد از بعضی متون خاص مثل قرآن و نهج‌البلاغه مفید است؛ چون هر مترجم از یک زاویه و منظر ترجمه می‌کند. یک مترجم ممکن است ترجمه عرفانی و یکی دیگر ترجمه لغوی انجام دهد و اینکه انواع ترجمه‌ها و سبک‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد، امری مطلوب و مفید است ولی از کتاب‌هایی چون علمی و رمان ترجمه‌های متعدد نیاز نداریم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه از صفحات کتاب استفاده مناسب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با استفاده نامناسب از فضای صفحه کتاب در انتشار آن، کاغذ زیادی اسراف می‌شود، به طوری که اگر حاشیه کتاب‌های منتشر شده در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که حتی کشورهای ثروتمند دنیا از صفحات کتاب بهره بیشتری می‌گیرند.

به گفته وی، با تغییر چینش حروف در یک کتاب رقعی به نحوی که دو سطر در هر صفحه اضافه شود، مقدار زیادی صرفه‌جویی کاغذ در کشور خواهیم داشت.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، به کتاب‌های یکبار مصرف آموزش و پرورش اشاره کرد و تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز با تغییر کتاب‌ها و استفاده از شیوه‌های مدرن‌تر، می‌تواند از چاپ این همه کتاب در سال و مصرف بی‌رویه کاغذ جلوگیری کند.

درست است که کاغذ را می‌توان هفت تا هشت بار بازیافت کرد، ولی باز هم نیازمند صرفه‌‌جویی در هزینه هستیم و با توجه به اولویت‌هایی که در کشور داریم باید این هزینه‌ها را به حداقل برسانیم.

اشعری در خصوص اصلاح الگوی مصرف در کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با استاندارد کردن فعالیت‌های همکاران این سازمان درصدد جلوگیری از اتلاف وقت آنها است. با این روش،‌ همکاران این سازمان بیش از توان و وظیفه شان کار نخواهند کرد و به بیت‌المال نیز لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

وی از قرار دادن اسکنرهای مناسب در تالارها خبر داد و گفت: این کتابخانه در راستای جلوگیری از اتلاف وقت پژوهشگران و محققین، اسکنرها را در تالارهای مطالعه قرار داده است و خود پژوهشگر صفحات مورد نیاز هر کتاب را اسکن می‌کند تا اینکه مثل قبل برای کپی کردن مدت زمان زیادی وقت صرف کند. به طور کلی به مرور به سمتی حرکت می‌کنیم که محققین برای مطالعه با حداقل صرف وقت، حداکثر استفاده را ببرند.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور همچنین به صرفه‌جویی در مصارف عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مثل آب و برق اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای آبیاری فضای سبز از آب قنات اطراف استفاده می‌کنیم؛ ضمن اینکه با قطع سیستم روشنایی مکان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، در مصرف آب و برق سازمان صرفه‌جویی می‌شود.