خاتمی در کمپین میرحسین

عکس‌ها: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

خاتمی: حضور مردم فراگیر باشد، نتیجه آن می‌شود که اکثریت می‌خواهند

موسوی: امنیتی که متعلق به مردم است مهم‌تر از امنیت دولت است

دنیای اقتصاد- امید ایران‌مهر: «نزدیک غروب آفتاب است ولی من صبح را دوست دارم.» سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در جمع جوانان حامی خود با بیان این جمله رسما به کمپین انتخاباتی میرحسین موسوی پیوست تا مبارزات انتخاباتی برای کسب عنوان ریاست جمهوری دهم وارد مرحله تازه‌ای شود. سومین همایش پویش حمایت از خاتمی و موسوی «موج سوم» که اولین نشست این گروه در حمایت از حضور نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در انتخابات ریاست جمهوری بود، بعدازظهر چهارشنبه گذشته در شرایطی برگزار شد که اگرچه تبلیغات این برنامه تنها در چند سایت حامی خاتمی و موسوی منتشر شده بود، از ۵ ساعت پیش از آغاز برنامه، جمع کثیری از مردم که اکثریت آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، در مقابل سالن همایش‌های برج میلاد محل برگزاری این نشست حضور یافته بودند. مراسم در نهایت راس ساعت ۵ در حضور ۳۰۰۰ نفر از مردم حاضر در سالن و حدود ۲۵۰۰ نفر که بیرون از سالن اصلی از طریق تلویزیون‌های مداربسته برنامه را دنبال می‌کردند، آغاز شد.

حضور میرحسین؛ فرصتی سرنوشت‌ساز

سیدمحمد خاتمی در این همایش با گرامی‌داشت یاد و خاطره شاعر معاصر قیصر امین‌پور و قرائت یکی از ابیات وی با این مضمون که «و ناگهان چقدر زود دیر می‌شود» گفت:‌ فرصت‌ها زود از دست می‌رود، لذا به حکم خردمندی به محض به دست آمدن فرصت باید آن را غنیمت شمرد و از آن استفاده کرد. خاتمی با بیان این‌ که «شرایط و فرصت‌ها در عرصه سیاسی و اجتماعی به زودی تبدیل به تهدید می‌شوند»، ادامه داد: اگر احساس می‌کنید که امروز در معرض تهدید نیستید، اگر احساس می‌کنید در هر جایی با فرصتی مواجه هستید، اگر احساس می‌کنید از امکانات به درستی استفاده می‌شود، اگر احساس می‌کنید که کشور در مسیر توسعه قرار دارد، اگر احساس می‌کنید که شان و منزلت ایران در عرصه جهانی بیشتر شده است، اگر احساس می‌کنید که دانشجویان و دانشگاهیان حرمت و جایگاه خود را دارند، اگر احساس می‌کنید که شرایط ما خوب است، این وضع را ادامه دهید اما اگر احساس می‌کنید چنین نیست، که نیست؛ فرصت‌ها را مغتنم شمارید. وی تاکید کرد: فرصت انتخاب شما مردم فرصتی است که ارزان به دست نیامده، یکصد سال است می‌خواهید آزاد باشید، آزاد انتخاب کنید و بر سرنوشت‌تان حاکم شوید؛ ولی در مقاطعی از تاریخ این فرصت‌ها از دست رفت ولی هنوز به برکت انقلاب فرصت انتخاب برای شما باقی است. اگرچه در برابر انتخابات مشکلات و رویه‌های نادرست زیادی وجود دارد؛ ولی در همین تاریخ معاصر خودمان دیدیم که هر جا حضور گسترده مردم باشد، به رغم تنگ نظری‌ها و موانع پیش رو‌، موفقیت‌هایی حاصل شده است.رییس دولت اصلاحات، حضور میرحسین موسوی در عرصه انتخابات را یک فرصت دانست و گفت: مهندس موسوی شخصیتی است که دینداری، روشن‌بینی و دلسوزی‌اش برای انقلاب و جامعه و دغدغه اش برای حرمت نهادن به اشخاص تردید ناپذیر است. موج سوم، یاری و ستاد ۸۸ تلاش و همه مردم برای حضور فراگیر در انتخابات تلاش کنند تا این لحظه سرنوشت ساز از دست نرود.خاتمی با بیان اینکه من مطمئنم چنانچه در انتخابات حضور مردم فراگیر باشد نتیجه آن می‌شود که اکثریت می‌خواهند و به مصلحت کشور است، گفت: اقشار مختلف جامعه و همگان باید تلاش کنند تا حضور مردم در انتخابات حداکثری باشد. نباید این لحظه‌ و فرصت سرنوشت‌ساز را از دست بدهیم.

دغدغه‌های مشترک خاتمی و موسوی

پس از سخنان خاتمی میرحسین موسوی به اتفاق همسر خود، دکتر زهرا رهنورد به روی صحنه رفت و در کنار خاتمی به نشان اتحاد دستان یکدیگر را گرفتند و شال سبزی که پیش‌تر از سوی برگزارکنندگان مراسم تهیه شده بود و متبرک به نام حضرت زهرا بود، به دو سید اصلاحات اهدا شد.

میرحسین موسوی پس از سخنرانی سیدمحمد خاتمی پشت تریبون قرار گرفت تا دقایقی با حامیان خود سخن بگوید. نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: از آقای خاتمی بابت محبت ایشان نسبت به خودم تشکر می‌کنم. در این دو ساعتی که خدمت شما عزیزان بودم، تصاویر بسیار تکان دهنده و عبرت‌آمیزی را در کلیپ‌ها دیدم و همچنین صحبت‌های بسیار مهم و اساسی را شنیدم. در یک جمله می‌گویم که همه ما به خاطر یک دغدغه مشترک اینجا جمع شده‌‌ایم، برای یک هدف واحد آمده ایم و نگرانی‌های ما از یک جنس است. وی افزود: نگرانی ما برای ایران، انقلاب و اسلام است و آنچه من از صحبت‌های برادر بزرگوارم آقای خاتمی و دیگر دوستانم در موج سوم دریافتم این بود که شما بیهوده به میدان نیامده‌اید، بلکه دغدغه‌هایی داشتید و بنده مهمترین آن را احساس عدم امنیت می‌دانم.

کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: کافی نیست که فقط دولت امنیت داشته باشد. انسان‌ها نیز باید امنیت داشته باشند. باید همه اقشار کشور ما دارای امنیت باشند و وقتی به آینده نگاه می‌کنند، احساس آرامش کنند و منظر روشنی را ببینند. وی تصریح کرد: مردم باید از سیاست‌ها و تصمیمات احساس امنیت کنند و آن‌ها به این دلیل طبیعی است که به دنبال آزادی از ترس و رهایی از نیاز باشند. ما در تمام این زمینه‌ها مشکل داریم.

موسوی افزود: وقتی به مسائل جوانان و ملت خودمان که مشکل مسکن، اشتغال، بیکاری، گرانی و احتیاط است نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در تمام این زمینه‌ها مشکل داریم. در میان سخنرانی میرحسین موسوی چند نفر از حاضران فریاد زدند «آزادی» که میرحسین پاسخ داد «به این نکته هم در صحبت‌هایم می‌رسم.» موسوی ادامه داد: «رهایی از نیاز» مساله‌ بسیار مهمی است. آن کسی که در جبر این نیازها یعنی نان، سفره و امکانات اسیر است، فراغت ندارد که راجع به آزادی فکر کند. در این هنگام حاضران فریاد درود بر موسوی سر دادند و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم اینچنین به صحبت‌های خود ادامه داد: آن کس که به آزادی فکر نمی‌کند، نمی‌تواند در شرایط دشوار امروزی طرحی برای رهایی از نیاز ملت داشته باشد.

امنیت ملت مهم‌تر از امنیت دولت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: وقتی به صحنه نگاه می‌کنیم می‌بینیم مبهم است. آقای خاتمی در سخنان خود سوالاتی را مطرح کردند که اگر این سوالات نبودند دلیلی برای این گردهمایی وجود نداشت. ما در عرصه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، آزادی، اشتغال و امنیت و همه آنچه نیاز ملت ماست، مشکل داریم.

وی افزود: امنیتی که متعلق به مردم است، مهم‌تر از امنیت دولت است. گمان نکنیم وقتی تشنجی را نه از سر دلسوزی برای منافع ملی بلکه بدون سبب در جهان ایجاد می‌کنیم، باعث آرامش خیال مردم می‌شویم. خیر، اینگونه نیست، بلکه وحشت در مردم ما رسوخ می‌کند. نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با تاکید بر اینکه مردم به دنبال ثبات در سیاست‌ها و مدیریت‌ها هستند، گفت: جوانان ما به دنبال گردش آزاد اطلاعات هستند. مردم ما و جوانان ما از مسکن، اشتغال و آینده‌شان نگرانی دارند و در عین حال نمی‌خواهند از ابراز عقیده ترس داشته باشند، بلکه می‌خواهند به آن‌ها اعتماد شود و در عین حال حق خود می‌دانند که به دنبال یک انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه باشند. وی افزود: جوانان ما انتخاباتی را می‌خواهند که در آن بیم تقلب و دستکاری وجود نداشته باشد.

رسانه ملی نداریم

موسوی ادامه داد: گفتن این مسائل برای من سخت است، اما ما چاره‌ای جز گفتن این حرف‌ها نداریم، چرا که نیروهای رسانه‌ای ما و قدرت ما در این صحنه برمی‌گردد به آگاهی مردم و ما چیزهایی که نمی‌توانیم جبران کنیم تنها با آگاهی دادن و گسترش آن در سطح جامعه به گونه‌ای که هر کس یک رسانه باشد، می‌توانیم ایجاد کنیم. اگر رسانه ملی نداریم، تک تک شما باید یک رسانه‌ باشید. پس از این سخنان بود که حاضران یکصدا فریاد «صداوسیمای ما اصلاح باید گردد» سر دادند.

حاشیه‌های همایش

* اعلام رنگ «سبز» به عنوان رنگ انتخابی برای کمپین حمایت از میرحسین موسوی باعث شده بود تا بسیاری از جوانان با لباس، پرچم و شال‌های سبز رنگ در مراسم حضور یابند.

* پیش از سخنان مهندس موسوی، همسر وی، دکتر زهرا رهنورد در صحبت کوتاهی خطاب به جمعیت حاضر در سالن گفت: امروز من تمام سلحشوری‌ها از مشروطیت تا صنعت نفت، از نفت تا انقلاب و از انقلاب تا امروز را در چشمان شما می بینم و امیدوارم این سلحشوری‌ها در خردادها و خرداد‌ها و خرداد‌ها تکرار شود.

* حضور عکاسان مطبوعاتی آنچنان گسترده بود که در برخی لحظات منجر به درگیری‌هایی میان آنان با تیم حفاظت و خروج اعتراض‌آمیز برخی از عکاسان از محل برگزاری نشست شد. وقایعی که روز پنجشنبه به صدور اطلاعیه‌ای رسمی از سوی برگزار کنندگان مراسم انجامید که در آن به خاطر برخی برخوردهای خارج از عرف با عکاسان عذرخواهی شده بود.

* علاوه بر عبدا.. رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات، سیداحمد‌هاشمی‌نژاد برادر شهید‌هاشمی‌نژاد، محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب، دکتر فهیمی‌فر رییس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدرضا بهشتی فرزند ارشد شهید بهشتی و داوود رشیدی هنرمند باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که در سومین همایش پویش «موج سوم» در سخنانی به بیان دلایل خود برای حمایت از ریاست جمهوری میرحسین موسوی پرداختند، حضور چهره‌های مطرح عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در این نشست چشمگیر بود که از آن جمله می‌توان به مصطفی معین، ‌هاشم صباغیان، غلامعباس توسلی، ابراهیم یزدی، محمدرضا خاتمی، کریم ارغنده‌پور، محمدحسین شریف‌زادگان، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، بهاره رهنما، شاهکار بینش‌پژوه، علی کریمی، امیر حاج رضایی، کامبیز دیرباز و ... اشاره کرد.