مناقشه جدید در روابط تهران –‌ واشنگتن

متکی: آمریکا صلاحیت متهم کردن سایر کشورها به تروریسم را ندارد

دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش آمریکا درباره‌ تروریسم واکنش ایران و کوبا را در پی داشته است. وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت تروریسم در جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، مدعی شده است که ایران همچنان فعال‌ترین دولت حامی‌ تروریسم در جهان است. آن سوتر، در ‌هاوانا، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در واکنش به این ادعا‌ها گفته است که آمریکا صلاحیت ندارد کشورهای دیگر را متهم کند. به گزارش ایرنا، ایران به همراه سوریه، سودان و کوبا در گزارش سال ۲۰۰۸ وزارت خارجه آمریکا به عنوان بانیان و حامیان‌ تروریسم معرفی شده‌اند.

این گزارش مدعی است: شرکت ایران در طراحی و حمایت‌های مالی حملات ‌تروریستی در خاورمیانه، اروپا و آسیای مرکزی تاثیرات مستقیمی ‌بر تلاش‌های بین‌المللی در راه ثبات و صلح داشته و همچنین به عنوان تهدیداتی علیه استحکام اقتصادی در خلیج‌فارس به شمار آمده و روند رشد دموکراسی را نیز تحلیل برده است.

ایران سلاح، آموزش‌های نظامی‌ و کمک‌های مالی را به حماس و دیگر گروه‌های ضداسرائیلی در فلسطین و حزب‌الله گروه شیعه در لبنان ارائه می‌دهد.

همچنین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده است که سوریه نیز به همراه شریک ایرانی‌اش حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های نظامی‌ فلسطینی را که بعضی از رهبران‌شان در دمشق به سر می‌برند مورد حمایت قرار می‌دهد.

در این گزارش گفته شده است: طی سال‌های متوالی سوریه روابط خود را با یاری که حامی ‌ تروریسم می‌باشد، (ایران) مستحکم‌تر کرده است.

از سوی دیگر، گزارش آمریکا درباره‌ تروریسم افزوده است که سوریه از سال ۱۹۸۶ در هیچ اقدام‌ تروریستی مستقیما مشارکت نداشته ولی اشاره شده است که سازمان ملل هنوز تحقیقات خود را در ارتباط با نقش سوریه مظنون در ‌ترور حریری نخست‌وزیر سابق لبنان در فوریه سال ۲۰۰۵ ادامه می‌دهد.

فهرست مذکور به استثنای نام کره شمالی که در اواخر سال گذشته در پی توافقی با واشنگتن نامش از این لیست حذف شد حاوی نام همه کشورهایی است که در گزارش سال گذشته واشنگتن نیز به عنوان کشور‌های حامی‌ تروریسم ذکر شده بودند.

آمریکای بی‌صلاحیت

تازه‌ترین گزارش آمریکا درباره‌ تروریسم واکنش وزیر خارجه ایران را در پی داشته است. خبرگزاری فرانسه از ‌هاوانا گزارش کرده است که وزیران امور خارجه ایران و کوبا گزارش وزارت خارجه آمریکا را که کشورهای‌شان را به حمایت از ‌ تروریسم متهم کرده، محکوم کردند و آن را نژادپرستانه و ‌تروریستی خواندند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، طی یک مصاحبه مطبوعاتی در‌ هاوانا که در پایان گردهمایی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شده بود، گفت: آمریکا به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی، نژادپرستی، اشغال و همه آنچه در زندان گوانتانامو روی داده است، صلاحیت ندارد کشورهای دیگر را متهم کند.

وی افزود: سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در جهان شناخته شده است و حرف تازه‌ای ندارد.

از سوی دیگر برونو رودریگز، وزیر امورخارجه کوبا نیز تاکید کرد: دولت آمریکا برای ارائه فهرست سیاه یا تعیین رفتار درست یا نادرست کشورها هیچ گونه صلاحیت سیاسی یا اخلاقی ندارد.

وی که کشورش از ۵۰ سال پیش تحت تحریم آمریکا قرار دارد افزود: اما من فکر می‌کنم که کسی به این فهرست توجه نکند و آن را نخواند، زیرا همه می‌دانند که تهیه‌کنندگان آن خودشان خلافکارند.

وزیر امور خارجه کوبا، زندان گوانتانامو را اردوگاه شکنجه خواند و تاکید کرد: دولت آمریکا‌ تروریسم رژیم صهیونیستی بر ضد فلسطینی‌ها را تایید می‌کند.

از سوی دیگر، نیکولاس مادورا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، خاطرنشان کرد: این گزارش تناقض موجود در حکومت آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد. این حکومت از یک سو در سخنانش دستش را برای دوستی دراز می‌کند و قول تغییر می‌دهد و از سوی دیگر سیاست امپریالیستی آن می‌خواهد شیوه رفتار به ما دیکته کند.

مادورا نیز در چارچوب گردهمایی ۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد به ‌هاوانا سفر کرده است. در گردهمایی این جنبش که کوبا از سال ۲۰۰۶ ریاست آن را در دست دارد، ۱۱۰ هیات از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شرکت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، افزون بر موضوع گزارش‌ تروریسم آمریکا، متکی درباره حوادث اجلاس ژنو نیز در نشست‌هاوانا اعلام موضع کرده و با اشاره به برخورد غیرمنطقی و دور از عرف روابط دیپلماتیک نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی در کنفرانس دوربان ۲ در ژنو، آن را تلاش برای منحرف کردن جهت‌گیری ضدنژادپرستی و حمایت از رژیم صهیونیستی دانسته است. وی گفته است: این گونه اعمال از جمله مناسبات ناسالم در عرصه بین‌المللی است.

وی با تاکید بر این که شرایط کنونی نیازمند‌ترسیم فضایی نوین در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی بر اساس عدالت، انصاف، فراگیری و مشارکت همه کشورهای جهان مخصوصا کشورهای در حال توسعه است، افزوده است: اگر ثبات مالی بین‌المللی به عنوان کالای مشترک جهانی دیده شود باید این کالای مشترک را با مشارکت همه کشورها حفظ کنیم.

وی گفت: نهادها و‌ ترتیبات جاری مالی و اقتصادی بین‌المللی باید برای برخورد ریشه‌ای با بحران اقتصادی جاری مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس نیازهای جدید قرن بیست و یکم تعریف و تدوین شده و در صورت نیاز به تغییر اصلاح شوند. متکی در اجلاس‌ هاوانا چالش‌ها و مشکلات جهانی را به مراتب فراتر از آن دانست که بتوان در چند سخنرانی و چند نشست به همه ابعاد آن پرداخت.

وی گفت: به اعتقاد ما مدیریت و حل این معضلات در گرو توجه جدی به مفاهیم و ارزش‌های والای انسانی و الهی، ایجاد فضای دوستانه و همدلی میان ملت‌ها و دولت‌ها و کشورها ممکن خواهد بود.

سرپرست هیات ایرانی حاضر در اجلاس‌ هاوانا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایت‌های ددمنشانه و وحشیانه رژیم ‌صهیونیستی، مجازات رهبران سیاسی و نظامی‌این رژیم، لغو کامل محاصره غزه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و بازسازی غزه را از جمله اقدامات ضروری در شرایط فعلی عنوان کرد.

مخالفت با ایده حمله به ایران

گزارش آمریکا درباره‌ تروریسم که طی آن به ایران اتهامات تازه‌ای وارد شده است، در شرایطی منتشر شده است که وزیران خارجه و دفاع آمریکا در نشستی با شرکت شماری از سناتورهای هوادار اسرائیل، ایده حمله به ایران را رد، اما در عین حال تاکید کردند که شاید تحریم‌ها کارساز باشد.

به گزارش روز پنجشنبه، رسانه‌های آمریکایی، رابرت گیتس که به همراه هیلاری کلینتون در این نشست شرکت کرده بود، گفت: حمله نظامی ‌باعث نابودی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود بلکه فقط آن را زیرزمینی می‌کند.

وی افزود: آمریکا و متحدانش باید ایران را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای امنیت کمتری را برای آن کشور به دنبال دارد؛ چرا که دیگران را نیز به یک مسابقه تسلیحاتی‌ ترغیب می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: ما با تشویق‌های سیاسی و اقتصادی و با همکاری روسیه باید ایران را متقاعد کنیم که از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد. بر اساس این گزارش، در آستانه نشست گروه لابی اسرائیل در آمریکا معروف به آیپک، سناتورها و نمایندگانی که توسط این گروه به مجالس این کشور راه یافته‌اند، بر تلاش‌های خود برای فشار بر ایران و خرسندی اسرائیل افزوده‌اند.

نمایندگان و سناتورهای هوادار اسرائیل در هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا طرح‌های مربوط به تحریم ورود بنزین به ایران و تحت فشار قرار دادن صادرکنندگان بنزین را ارائه داده‌اند.

نشست ایپک قرار است روز دوشنبه آغاز شود و مقام‌های رژیم اسرائیل برای شرکت در این نشست و دیدار با مقام‌های آمریکایی راهی واشنگتن شده‌اند.

هر ساله هنگام نشست ایپک، صف طولانی از مقام‌های طراز اول آمریکایی تشکیل می‌شود تا در این نشست به نفع اسرائیل و در دشمنی با دشمنان صهیونیسم سخنرانی کنند.

باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا سال گذشته و در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست شرکت و شدیدا به ایران حمله کرد.