«درباره الی» حصارها را فرو می‌ریزد

اصغر فرهادی و پیمان معادی در کنار رابرت دنیرو در فستیوال ترایبکا

فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی هشتمین جشنواره فیلم ترایبکا را از آن خود کرد.

ورایتی اعلام کرد، مراسم اعطای جوایز این دوره جشنواره ترایبکا روز پنج‌شنبه برگزار شد و فیلم جدید فرهادی که یکی از ۱۲ فیلم بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جشنواره ترایبکای امسال بود، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برد.

«درباره الی» فوریه پارسال نیز جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین را از آن خود کرد. هیات داوری جشنواره اعلام کرد که به اتفاق آرا «درباره الی» را به عنوان اثر برتر برگزیده است. به گفته این هیات، «جهان شخصیت‌ها و موضوع‌های مطرح شده و قدرت کارگردان در درک کامل داستان، از «درباره الی» فیلمی ساخته که حصارها را فرو می‌ریزد و درک ما را از دنیایی که با هم تقسیم می‌کنیم، تعمیق می‌ کند.»هشتمین دوره جشنواره ترایبکا در فاصله ۲۲ آوریل تا ۳ مه ۲۰۰۹ (۲ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸) در نیویورک برگزار ‌شد و «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی یکی از آثاری بود که در بخش مسابقه «فیلم‌های روایی جهانی» این جشنواره نمایش داده شد و در واقع برای اولین بار در ایالات متحده به روی پرده ‌رفت. از دیگر آثار شرکت‌کننده در این بخش، همچنین می‌توان به «وگاس: یک داستان واقعی» ساخته امیر نادری، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا، «کسوف» به کارگردانی کانر مک فرسن از ایرلند با بازی آیدان کویین و سیاران هیندز، «بچه ماهی» به کارگردانی لوسیا پوئنزو محصول مشترک آرژانتین، فرانسه و اسپانیا و کمدی «خونسرد باش» اثر برادران پولیش از آمریکا اشاره کرد.

رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس آمریکایی به همراه جین رزنتال، تهیه‌کننده آمریکایی و همسرش کرگ هاتکوف جشنواره ترایبکا را سال ۲۰۰۲ در واکنش به ۱۱ سپتامبر راه‌اندازی کردند. ترایبکا نام محله‌ای نزدیک برج‌های دوقلو در نیویورک است. ترایبکا نیز مانند اکثر جشنواره‌های جهانی با معضل بحران اقتصادی جهانی روبه‌رو شده و مساله عدم امکان پرداخت اجاره سالن سینما برای نمایش فیلم‌ها، در کنار از دست دادن حامیان مالی که دیگر حاضر نیستند پولی صرف تبلیغ در این جشنواره کنند، باعث شده مسوولان جشنواره در این دوره ابعاد آن را کوچک‌تر کنند. به گفته نانسی شفر، مدیر اجرایی ترایبکا «با اوضاع اقتصادی فعلی، ما ناچار شده‌ایم درباره هزینه‌های جشنواره امسال بسیار دقت کنیم.» جشنواره ترایبکا در سال ۲۰۰۲ به عنوان واکنشی به حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک، توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال پدید آمد. بنیانگذاران ترایبکا هدف اصلی این جشنواره را حمایت از آثار سینمایی مستقل و تقویت فیلم‌سازان بااستعداد و نوپا عنوان کرده‌اند.این جشنواره از اولین دوره برگزاری در سطح جهان مورد توجه قرار گرفت و سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده و حدود ۴۲۰‌میلیون دلار درآمد دارد.