اقتصاد صدقه‌ای اشتغال‌زا نیست

عکس: پایگاه خبری «قلم»

دنیای اقتصاد- «نشستن و برخاستن در یک شب و منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین انحلال یک شبه شوراهای مهم برنامه‌ریزی و ادغام آنها در جاهای غیرمعمول نتیجه‌ای جز همین تورم ۲۵درصدی را نخواهد داشت.» این بخشی از سخنان میرحسین موسوی کاندیدای ریاست‌جمهوری دهم بود که در جمع اقشار مختلف مردم کرمانشاه در مسجد جامع این شهر برزبان راند. به گزارش پایگاه خبری «کلمه» میرحسین موسوی طی سخنانی با اشاره به این که برخی آمارها از یک اقتصاد بالغ بر ۱۰۰‌میلیارد دلاری در آن طرف مرزها خبر می‌دهد، گفت: طبیعی است که سهم ایران می‌تواند در این اقتصاد بسیار بالا باشد، اما چیزی که ما کم داریم، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است.

وی با انتقاد از وضعیت ارائه آمارهای دولتی در سه سال اخیر گفت: چیزی که امروز کم داریم و همه کشور چوب آن را می‌خورد بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها است. تمام نقاطی که در جهان پیشرفت‌های بزرگ داشتند از ثبات در مدیریت و سیاست‌گذاری برخوردار بوده‌اند و گاهی عمر و دوام مدیرانشان به بیش از ۲۰ سال می‌رسد. حال آنکه ما درست عکس این عمل کرده‌ایم. این کاندیدای ریاست‌جمهوری سپس خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در کشوری صورت می‌گیرد که گردش اطلاعات در آن درست باشد و مردم بدانند مثلا در وزارت نفتشان چه می‌گذرد و نزدیک به ۳۰۰‌میلیارد دلار از پول این ملت چگونه هزینه شده است. این آگاهی مردم و نخبگان و کارشناسان به کشور امکان برنامه‌ریزی می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه آگاهی از اطلاعات و مناظره طولانی و امکان قضاوت به مردم می‌دهد، اضافه کرد: ملت با داشتن آگاهی به خوبی تشخیص خواهند داد که اقتصاد مبتنی بر صدقه نمی‌تواند طرح‌های مهم اشتغال‌زا ایجاد کند. وی با تاکید بر ضرورت مشورت در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برای مسوولان کشور ادامه داد: کشور را با نظر یک نفر نمی‌توان اداره کرد. در ایران اسلامی نهادهایی وجود دارد که برخی از آنان پس از مشروطه شکل گرفتند و بخشی پس از انقلاب تحول یافتند. این نهادها سرمایه‌های کشور هستند، ما در هر جا که بتوانیم گستاخانه عمل کنیم در برابر این نهادها باید ملاحظه داشته باشیم. وی در توضیح این مطلب افزود: نشستن و برخاستن در یک شب و منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین انحلال یک شبه شوراهای مهم برنامه‌ریزی و ادغام آنها در جاهای غیرمعمول نتیجه‌ای جز همین تورم ۲۵ درصدی نخواهد داشت. وی با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه کارشناسان برجسته به عنوان پتانسیل‌های مهم کشور گفت: ما کارشناسان و مدیران برجسته در کشور داریم که درست شبیه فرماندهانی هستند که انقلاب آنها را تربیت کرد و توانستند هشت سال جنگ را به خوبی اداره کنند. این مدیران توانایی این را خواهند داشت که در دوران سازندگی در کشور معجزه کنند. موسوی ضمن تاکید بر اینکه دولت یا نباید قول بدهد یا به آن عمل کند، خاطر نشان کرد: خدا کارهایش را از طریق وسایل خود انجام می‌دهد، اگر دولت وعده‌هایی که داده عملی نکند نتیجه‌اش این خواهد شد که مثلا از راه‌آهن برای کرمانشاه صحبت می‌کنیم، ولی اقدامی صورت نمی‌گیرد و نتیجه‌ای ندارد. نخست‌وزیر سال‌های جنگ ادامه داد: دولت با مردم صادق باشد و دقیق صحبت کند. هر نوع تعهدی بر مردم اثر دارد و برایشان دورنما ایجاد می‌کند. باید دید که امروز جوانان و مردم کرمانشاه چه دورنمایی دارند.

میر حسین موسوی که در جمع پرشور اقشار مختلف مردم که در مسجد جامع کرمانشاه حضور یافته بودند، خلاقیت و زحمت و صبر مردم را مهم‌ترین کمک آنها به دولت خواند و گفت: این کمک از مجموعه سرمایه‌های دولت به مراتب بیشتر و مهم‌تر است. من به خوبی تجربه کردم که نقشی که مردم با صبرشان ایفا می‌کنند، یقینا بیش از کاری خواهد بود که دولت برای آنها انجام می‌دهد. بر این اساس کشوری که بر مردم خود سرمایه‌گذاری می‌کند و با ایجاد امید و به کارگیری همه خلاقیت‌ها طرح‌های بزرگ ملی را به اجرا در می‌آورد، بی‌تردید می‌تواند اشتغالی پایدار داشته باشد.

وی با اشاره به نمونه‌هایی همچون مجموعه عسلویه که در دوران اصلاحات به ثمر نشست، گفت: کشور ما می‌تواند صدها از این پروژه‌ها داشته باشد. در ایران صدها پروژه در سال‌های جنگ تحمیلی زیر آماج بمباران‌ها آغاز شد که بخشی از آنها همان زمان به پایان رسید و بخش دیگر در دوره‌های بعد ادامه یافت.

وی افزود: این خط باید ادامه می‌یافت تا چهره کشور عوض شده و بازسازی‌ها به ثمر برسد. اگر این روند طی می‌شد امروز ما شرمنده مردم نبودیم. موسوی خطاب به مسوولان کنونی کشور اظهار کرد: به عنوان توصیه کلی و بعدی اعلام می‌دارم به صلاح کشور نیست که هر روز با دلایلی واهی از جمله دلایل سیاسی مدیران کشور را دلسرد و عوض کنیم. در همه مجامع از من سوال می‌کنند که نظر شما درباره سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟ من همین جا اعلام می‌دارم، بزرگترین دستگاه پولی کشورمان که بانک مرکزی است در طول چهار سال سه مدیر عوض کرده و بانک ملی به عنوان مهم‌ترین بانک دولتی ما چهار تغییر مدیریتی داشته است. این در حالی است که در برخی از کشورها روسای بانک مرکزی بین ۱۰ تا ۱۵ سال در پست مدیریت خود عمر می‌کنند. وی با انتقاد از تغییرات گسترده در بخش صنعت نیز تصریح کرد: وقتی از یک خبرگزاری مدیری را برای صنعت خودروسازی کشور انتخاب می‌کنیم، نباید انتظار سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: مسائل اعتقادی کشورهای خارجی هیچ ارتباطی به موضوع سرمایه‌گذاری ندارد. ایدئولوژی‌هایی که امروز در آسیای میانه هستند با هم تفاوت جدی دارند، ولی همگی موفقند؛

چرا که آنها سرمایه‌های پولی کشور را برای جمع کردن چند رای بیشتر در انتخابات حرام نمی‌کنند.

میرحسین موسوی با اشاره به پول نفتی که طی سه سال گذشته به دست آمده، اظهار کرد: این پول‌ها متعلق به همین جوانانی است که می‌گوییم امروز مشکل اعتیاد دارند. باید پرسید پول نفت کجا هزینه شده و کدام پروژه بزرگ ملی با آنها انجام شده است. موسوی با بیان اینکه انتخابات فرصت بیان نقاط ضعف و قوت است، گفت: این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند.