رویکرد دوگانه آمریکا در برابر ایران

عکس:AFP

طرح تحریم صادرات بنزین به ایران. تهدید آمریکا به تحریم‌های بنزینی علیه ایران

براساس طرح کنگره آمریکا تامین‌کنندگان، واسطه‌ها، شرکت‌های بیمه و تانکرهای حامل بنزین به ایران با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو خواهند شد

دنیای اقتصاد- تنها یک روز پس از گفت و گوی تلفنی خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده تام الاختیار گروه ۱+۵ با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی‌، وزیر خارجه آمریکا ایران را به تلاش‌ برای تولید سلاح هسته‌ای و حمایت از سازمان‌های تروریستی متهم کرد و گفت‌: در صورت شکست مذاکرات، واشنگتن آماده اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران است. همزمان قانونگذاران آمریکایی با ارائه طرحی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کردند که در صورت تصویب آن تامین‌کنندگان، واسطه‌ها، شرکت‌های بیمه و تانکرهای حامل بنزین به ایران با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو خواهند شد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران اما در پاسخ به تهدید هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا‌ صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سولانا شامگاه چهارشنبه، ساعاتی پس از انتشار بیانیه ۴ ماده‌ای ایران در تماس تلفنی با جلیلی تاکید کرده بود: این بیانیه حاوی موارد سازنده و فرصت تازه‌ای برای پیشبرد گفت‌وگوها است.

ایران روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگو و تعامل سازنده با گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، به علاوه آلمان) استقبال و اعلام کرده بود که بسته پیشنهادی به‌روز شده خود را ارائه خواهد کرد.

در بیانیه رسمی ایران که در پاسخ به بیانیه اخیر ۶ کشور منتشر شد، گفت‌وگو، راه حل مشکلات در عرصه بین‌المللی خوانده و تاکید شده بود که برخی مفاد بیانیه کشورهای یادشده از تحولات جدید فاصله دارد و نافی احترام متقابل و گفت‌وگو در فضای عادلانه است.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در رویکردی متفاوت با سایر اعضای گروه ۱+۵ از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران سخن رانده است‌. همزمان قانونگذاران آمریکایی با ارائه طرحی خصمانه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که در صورت تصویب آن تامین‌کنندگان، واسطه‌ها، شرکت‌های بیمه و تانکرهای حامل بنزین به ایران با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو خواهند شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مارک کرک، یکی از تهیه‌کنندگان این طرح گزارش داده است: اگر درمتوقف کردن ظهور ایرانی هسته‌ای جدی هستید، پنجره دیپلماسی کارآمد در حال بسته شدن است.

کرک به همراه ۲۴ قانونگذار دیگر در اقدامی متناقض با سیاست اعلام شده از سوی اوباما، طرح «قانون تقویت دیپلماتیک ایران» را به عنوان اقدامی برای به‌دست آوردن اهرم در برابر ایران و واداشتن تهران به قبول «درخواست‌های جهانی» مبنی بر توقف برنامه‌ هسته‌ای‌اش در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کردند.

این قانونگذاران مدعی‌اند که ظرفیت ایران برای تبدیل منابع نفتی‌اش به بنزین و گازوئیل محدود است و مدعی‌اند که شرکت‌ها در صورت مجبور شدن به انتخاب میان تجارت با آمریکا یا ایران، جانب آمریکا را خواهند گرفت.

این طرح همچنین تحریم‌ها را علیه شرکت‌هایی که هر گونه کالا، خدمات یا فن‌آوری را برای ساخت پالایشگاه در ایران فراهم می‌کنند، گسترش می‌دهد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی، گزینه‌ محدود کردن صادرات بنزین به ایران را مطرح کرده بود.

در همین حال‌، کلینتون روز پنج‌شنبه در جلسه‌ استماع کنگره با متهم کردن ایران به تلاش‌ برای تولید سلاح هسته‌ای و حمایت از سازمان‌های تروریستی گفت‌: رویکرد جورج بوش، خلف باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا «حتی یک ذره» ایران را از سیاستش

بازنداشته است.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلینتون گفت‌: سیاست بوش در قبال ایران فقط نگرانی‌ها را درباره نفوذ ایران افزایش داد.

دولت اوباما در تلاش است رویکردی متفاوت را اتخاذ کند و با ایرانی‌ها به طور مستقیم وارد تعامل و گفت‌وگو شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کلینتون که در اولین جلسه‌ استماع کنگره پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر امور خارجه‌ آمریکا صحبت می‌کرد، گزارش داده است‌: دولت اوباما در صورت مواجه شدن گفت‌وگوهای جدید با شکست، برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران آمادگی دارد.

کلینتون همچنین در این جلسه درصدد برآمد تا به‌هاوارد برمن، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که از گفت‌وگو با تهران حمایت و در عین حال این سوال را مطرح کرده بود که آیا واشنگتن می‌تواند از حمایت کافی برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در صورت شکست رویکرد جدید برخوردار باشد، اطمینان دهد.

وی گفت‌: دولت اوباما از طریق نقشش در مذاکرات با چهار عضو دیگر شورای امنیت به علاوه‌ آلمان با ایران دارای اهرم‌های بیشتری است.

کلینتون گفت که تصمیم دولت برای دعوت از ایران «همان‌طور که من دعوت کردم تا در کنفرانس لاهه در خصوص افغانستان شرکت کنند، حتی توان ما را برای درخواست اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران افزایش داد.»

او در عین حال گفت‌: ایران باید به این اقدام پاسخ متقابل دهد یا با پیامدهای آن روبه‌رو شود.

وی به برمن گفت: اما ما همچنین در حال آماده کردن زمینه‌ها برای تحریم‌های بسیار سخت هستیم که ممکن است در صورت پذیرفته نشدن پیشنهادهایمان یا ناموفق بودن این روند مورد نیاز باشد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کلینتون همچنین گفت: اسرائیل در صورتی که در گفت‌وگوهای صلح در خاورمیانه با فلسطینی‌ها پیشرفتی حاصل نکند، این خطر وجود دارد که حمایت کشورهای عربی علیه ایران را از دست بدهد.

کلینتون به قانونگذاران یکی از کمیته‌های فرعی مجلس نمایندگان گفت: اسرائیل برای آن که آن حمایت جدی را که در برابر ایران به دنبالش است به دست آورد، نمی‌تواند در رابطه با فلسطینی‌ها و تلاش‌های صلح در حاشیه بنشیند. این دو مساله دست در دست یکدیگر دارند.

وزیر خارجه‌ آمریکا هم‌چنین ادعا کرد که کشورهای عربی تمایل بسیاری دارند تا از موضع جدی احتمالی در قبال ایران حمایت کنند.

به گفته وی، آنها معتقدند که تمایل اسرائیل برای ورود دوباره به مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین آنها را برای قادر شدن به برخورد با ایران تقویت می‌کند.

کلینتون مدعی شد: اگر در گفت‌وگوهای صلح پیشرفتی حاصل نشود، آن گاه تعداد زیادی از کشورهای عربی حمایتی را ارائه خواهند داد که پاسخ منطقه به ایران را تقویت می‌کند.

وزیر خارجه‌ آمریکا گفت که نتانیاهو قرار است در ماه مه از واشنگتن دیدن کند و آمریکا «قصد ندارد قبل از گفت‌وگوهای رودررو درباره‌ موضع اسرائیل پیش‌داوری کند.»

این در حالی است که منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ ایران که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی یک روزه‌ اهداکنندگان سومالی به بروکسل سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در پاسخ به تهدید کلینتون به اعمال تحریم‌های بسیار سخت علیه ایران در صورت نپذیرفتن پیشنهاد تعامل بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران، بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. متکی در گفت‌وگو با خبرنگارانی که در محل اقامت سفیر ایران در بلژیک حضور داشتند، در پاسخ به تهدیدات وزیر خارجه‌ آمریکا از کلینتون خواست «فعالیت‌های صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران» را مورد مطالعه قرار دهد؛ اما از اظهار نظر بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

وزیر امور خارجه‌ ایران همچنین بار دیگر بر تمایل طرف ایرانی برای انجام گفت‌وگو و مذاکره با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها تاکید کرد و در عین حال، گفت که ایران برای دیدن این که اوضاع چطور پیش می‌رود، شکیبا خواهد بود.»

عکس: AFP