اعلام سیاست‌های دانشگاهی میرحسین

عکس: پایگاه خبری قلم

مهندس «میر حسین موسوی» معتقد است امنیتی کردن مسائل جزو یکی از امراضی است که به آن دچار شده‌ایم و این برای ما هزینه‌های زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری کلمه، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه‌شب در دیدار با اعضای کمیته‌های دانشجویی ستاد خود، برخوردهای نامناسب با دانشجویان را ناشی از اعتماد نداشتن به جوانان و دانشجویان دانست و افزود: اگر فکر کنیم دانشجویی که نسبت به مشکلات اعتراض می‌کند، نمی‌خواهد خیانت و به ارزش‌ها پشت کند، هیچ‌گاه گیت‌های امنیتی را در دانشگاه‌ها نمی‌گذاریم.

بی‌اعتمادی به دانشجویان بی‌اعتمادی به کل ملت است

وی سپس اضافه کرد: در چنین حالتی دانشگاه به مرکزی برای دادن ایده، نقد قدرت و وضع موجود تبدیل خواهد شد و در دوران انقلاب هم همین بود، چرا که این مساله جزو رسالت‌های دانشجویی است و در آن زمان هم بسیار مفید بود. ما باید به دانشجو احترام بگذاریم و به او اعتماد کنیم. جوانان و دانشجویان نماینده‌ خانواده‌های خود هستند و بی‌اعتمادی به آنها بی‌اعتمادی به جوان‌ها نیست بلکه به کل ملت است.

محروم‌شدن دانشجو از حق تحصیل را برنمی‌تابم

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره‌ مساله‌ دانشجویان ستاره‌دار، گفت: من مخالف این هستم و به هیچ‌وجه برنمی‌تابم که دانشجو از حق تحصیل محروم شود. مساله‌ تبعیض جنسیتی یا بومی‌کردن دانشگاه‌ها به این شکل هم درست نیست و موجب محروم شدن بسیاری از استعدادها و پایین آمدن سطح نیروی انسانی در استان‌های محروم می‌شود. اگر عدم تعالی هم بین میزان ورود آقایان و خانم‌ها به دانشگاه وجود دارد، باید به طور طبیعی برخورد کرد و اگر بخواهیم آمرانه برخورد کنیم مشکلات فراوانی پیدا خواهیم کرد.

بسیاری حرف‌ها را فرو خوردم و دم نزدم

وی همچنین در بخش اقتصادی گفت‌وگویش به ۵۱ گزاره‌ مطرح شده در جلسه با اقتصاددانان طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: جوسازی وسیعی راجع به اعتقادات اقتصادی بنده صورت گرفته است. در این ۲۰ سال بسیاری حرف‌ها را فرو خوردم و دم نزدم. مرا متهم کردند که سیاست‌های دوران جنگ را اجرا خواهم کرد در حالی‌که غیرعقلانی به نظر می‌آید که اقتصاد جنگی را در دوران غیرجنگ هم بتوان ادامه داد و در مورد فضای فرهنگی و سیاسی هم همین‌طور است.

به گفته موسوی ضمن اینکه باید به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی باشیم، در عین حال باید بدانیم که میهمان‌دار سرمایه‌گذاری خارجی، بخش خصوصی ماست نه دولت. جذب سرمایه‌های خارجی، ثبات اقتصادی و مدیریتی را در کشور طلب می‌کند. بانک مرکزی مهم‌ترین نهاد پولی یک کشور است و در دنیا گاهی به مدیرانی در این عرصه برخورد می‌کنیم که مثلا ۱۵ سال در پست خود مشغول فعالیت هستند و خدمت می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما در مدت چهار سال سه رییس بانک مرکزی و چهار رییس بانک ملی که بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور است، تغییر کرده و طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت نخواهد گرفت.

مشکلات زیاد با دولتی کردن دانشگاه‌ آزاد

همچنین به گزارش پایگاه خبری قلم، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه‌ سخنانش به مساله دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: من جزو موسسان دانشگاه آزاد هستم. آن زمان به پیشنهاد آقای هاشمی که بحق بیشترین سهم را در این زمینه داشت، این دانشگاه ایجاد شد. بحث بر سر این بود که از ظرفیت‌های کشور استفاده شود و بر این اساس این کار شروع شد و در دوران دفاع مقدس از طریق برخی بخش‌ها نظیر بنیاد مستضعفان به این مجموعه کمک‌هایی صورت گرفت. دانشگاه آزاد یک مجموعه عظیم است گرچه ممکن است انتقادهایی هم به آن وارد باشد. تلاش برای اینکه این مجموعه در اختیار دولت قرار بگیرد، می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: اخیرا تعداد هیات موسسان این دانشگاه زیاد شده و گرایش به سمت تغییر اساسنامه وجود دارد که باید در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شود. مشکل اصلی دانشگاه آزاد، سیاسی شدن این بحث است که برای تصمیم‌گیری صحیح برای این دانشگاه بزرگ باید از این حالت خارج شویم. موسوی در ادامه به گزارش‌های دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: چند‌میلیاردی که در مجلس بحث شده که به خزانه ریخته نشده، چه شده است؟ اگر در یک راه علمی به کار گرفته می‌شد، الان در بهترین وضعیت خود بودیم اما متاسفانه بیشتر پروژه‌های اساسی که می‌توانست چهره کشور را متحول کند، دچار وقفه شده است.

موسوی ادامه داد: مدیریتی که این پروژه‌ها را اداره می‌کرد، بیرون انداخته شده و افراد بی‌تجربه و سیاسی جای آنها را گرفته‌اند؛ به طوری که مثلا یک نفر روزی رییس ایرنا است و بعد، رییس خودروسازی کشور می‌شود و یک زمان دیگر هم در جای دیگری مشغول می‌شود.یکی از دانشجویان خطاب به موسوی اظهار کرد که وقتی به شهر ما آمدید از واژ‌ه‌هایی نظیر سلحشور و باغیرت استفاده نکنید چرا که خسته شدیم از اینکه فقط در حرف چنین مسائلی بیان می‌شود و موسوی در پاسخ گفت: چرا واژه‌های زیبایی مانند سلحشوری و ظلم‌ستیزی را از خود سلب کنیم؟ باید این واژه‌ها را خوب به کار ببریم. چرا این واژه‌ها را واگذار کنیم؟ یکی از دلایل وضعیت فعلی ما این است که از این واژه‌ها دست برداشته‌ایم و امروز یکی از مهجورترین واژه‌ها، ‌واژه عدالت است.

ماجراجویی در سیاست‌خارجی برای رای‌آوری

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه درباره مسائل سیاست‌خارجی کشور نیز گفت: مشکل امروز بر سر این اصل نیست که می‌خواهیم پایبند منافع ملی باشیم بلکه بر سر این است که گاهی حادثه‌جویی، ‌ماجراجویی و حرکت‌هایی که می‌تواند مصرف داخلی و رای‌آوری داشته باشد، به کار می‌گیریم و این مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

موسوی با تاکید بر برخورد عاقلانه با مساله رابطه‌ با آمریکا افزود: برخوردهای تند و سر و صدا کردن در دنیا را مناسب نمی‌دانم و از قدیم هم چنین اعتقادی داشتم. در مورد مساله آمریکا با توجه به این مساله،‌ تجربیات تاریخی خود را هم درباره این کشور نباید از یاد ببریم. مثلا زمانی که بر سر مساله افغانستان همه چیز خوب پیش می‌رفت،

جورج بوش ایران را محور شرارت خواند. ما آدم‌های باهوشی هستیم و باید گام به گام پیش‌ برویم چرا که اگر اسیر احساسات شویم، پیش از هرگونه چانه‌زنی دست خود را رو و مشت خود را باز کرده‌ایم.

در هیچ کشوری فضای فرهنگی نمی‌تواند به‌طور آمرانه اداره شود

رییس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه‌های مربوط به فضای فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: در هیچ کشوری فضای فرهنگی نمی‌تواند به طور آمرانه اداره شود. اگر به فضای آزاد فرهنگی احترام بگذاریم، می‌توانیم خلاقیتی را شاهد باشیم که در زمینه‌های مختلف حتی در زمینه‌های اقتصادی موثر باشد. من به این مساله تعهد دارم و عمل می‌کنم.

وی ادامه داد: هیچ کس را نمی‌توانید پیدا کنید که وقتی از او می‌پرسید آیا بستن دهن‌ها یا روزنامه‌ها خوب است، جواب مثبت بدهد. همین فرد در عین حال به اعتقادات قدسی، دین خود و شعارهای انقلاب حساس است. اول انقلاب در دوره‌ای احساس کردیم که فرهنگ والا می‌تواند در کنار فرهنگ عامه در جامعه قرار بگیرد و قدرت زیادی تولید کند و در شرایط فعلی هم این مساله را صادق می‌دانم. من پیگیری اصلاحات را فقط در چارچوبی که بتواند پشتوانه عامه را پشت‌سر خود داشته باشد، امکان‌پذیر می‌دانم و در این زمینه استوار و پایدار خواهم بود.

رسانه ملی یعنی رسانه‌ای برای همه قشرها و سلایق

اما در ادامه موسوی از سیاست‌های صداوسیما در قبال مساله‌ انتخابات انتقاد هم کرد و افزود: وقتی در تلویزیون بعد از خواندن اذان، ‌نماز جماعت هیات دولت را نشان می‌دهد، کاملا معلوم است که تبلیغی در این مساله وجود دارد و این درست نیست. رسانه‌ ملی یعنی این که همه‌ قشرها و سلایق را پوشش دهد و اگر قرار است یک سلیقه پوشش داده شود با نام ملی بودن این رسانه در تضاد است. چرا که رسانه‌ ملی بودن نمی‌تواند به معنی حمایت از قشر و سلیقه‌ خاص باشد. ما در این زمینه تلاش می‌کنیم، ‌نامه می‌نویسیم و گفت‌وگو می‌کنیم، ولی به این نباید بسنده کنیم و از طریق وبلاگ‌ها و راه‌های دیگر باید فعالیت خود را ادامه دهیم و از موج گرایش مردم به حق باید استفاده کنیم. اگر خوب پیام‌رسانی کنیم یقینا دل مردم با ما خواهد بود.

ملی و مذهبی‌ها را به چشم خیانت نگاه نمی‌کنم

یکی از حاضران درباره‌ دلیل عدم برگزاری جلسه با گروه‌های ملی و مذهبی از سوی میرحسین موسوی پرسشی مطرح کرد که «میرحسین» جواب داد: اول انقلاب براساس بنیادهایی که فراموش شده، تقسیم‌بندی‌هایی صورت می‌گرفت و در خود حزب جمهوری اسلامی هم همین‌طور بود. طبیعی است نیروهایی که به هم نزدیک‌تر هستند دور هم جمع می‌شوند و در کنار هم کار می‌کنند. همه‌ افراد و گروه‌هایی که قانون را رعایت می‌کنند، ‌اگر مسلمان هستند برادر مسلمان ما خواهند بود، ولی ممکن است در جهت‌گیری‌های سیاسی با آنها تفاوت داشته باشیم. در بین گروه‌های فعال ملی و مذهبی، افراد و گروه‌هایی اصیل از زمان انقلاب حضور دارند. در طول زمان کم کم اختلاف‌ سلیقه‌هایی با این دوستان پیدا کردیم، ولی این مساله منجر به این نشده است که به چشم خیانت به آنها نگاه کنم. من با این افراد و گروه‌ها فعالیتی نداشتم، ولی این را منافی این نمی‌بینم که آنها فعالیت‌های آزاد خود را نداشته باشند. موسوی اضافه کرد: من با مرحوم مهندس بازرگان و پسر ایشان و نیز بسیاری از افراد سطح بالای ملی و مذهبی دوست بوده‌ام، ولی اختلاف سلیقه‌هایی به وجود آمد و من چیز پنهانی در این زمینه ندارم. برعکس برخی افراد که چون اختلاف سیاسی دارند به سرعت افراد را کافر می‌دانند. من این طور نبوده و نیستم و این مساله را با اعتقادات خود سازگار نمی‌بینم.

تحریم دانشجویان یعنی اهانت به دانشگاه

او همچنین به ماجرای تحریم دانشجوها اشاره کرد و با بیان این که تحریم دانشجوها اهانت به کل فضای دانشجویی ما است، افزود: اگر زمانی هم مثلا از سوی یک دانشجو خلافی صورت گرفته باشد باید با راهکار درست و قانونی برخورد کرد. من با این تحریم‌ها مخالفم و معتقدم که این روش جز نارضایتی و هزینه‌های گزاف اثر دیگری ندارد. دانشگاه نهادی است که در خود یک تعصب داخلی دارد. بنابراین ممکن است که برخی از دانشجوها مثلا با یک دانشجوی دیگر اختلاف نظر داشته باشند، ولی در چنین شرایطی نمی‌توانند از تحریم او دفاع کنند. میرحسین موسوی درباره بسیج نیز اظهار کرد: یک بسیجی جنبه‌ جناحی ندارد. بسیجی کسی است که رای او مثل رای رهبر انقلاب مخفی است. بسیجی ضمن این که حافظ رای همگان است ولی بدون این که تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد رای خود را به طور مخفیانه به صندوق می‌اندازد.