دنیای اقتصاد- میرحسین موسوی در آغاز سفرهای انتخاباتی اش به استان‌ها با بیان اینکه شعار محوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، ایران پیشرفته همراه با قانون‌گرایی،‌ عدالت و آزادی است، درباره مسائلی هم‌چون کرامت انسانی، ورودش به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از کاندیداتوری خاتمی، ارتباط با آمریکا و چگونگی حذف نخست‌وزیری در قانون اساسی سخنانی را مطرح کرد و در عین حال انتقادات جدیدی را از دولت مطرح کرد. آغاز سفرهای انتخاباتی موسوی

میرحسین موسوی در ایلام: انقلاب را با هدر دادن ۳۰۰ میلیارد دلار نمی‌توان حفظ کرد

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: بحث اصولگرایی یک بحث عمیقی است و یکی از اصول این است که انقلاب را بتوان حفظ کرد. انقلاب را با هدر دادن۴۰۰ -۳۰۰میلیارد دلار نمی‌توان حفظ کرد.

به گزارش ایلنا، میرحسین موسوی که در کنفرانس مطبوعاتی با اهالی رسانه‌های محلی استان ایلام شرکت کرده بود با بیان اینکه شعار محوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده «ایران پیشرفته همراه با قانون‌گرایی،‌ عدالت و آزادی» است درباره مسائلی همچون کرامت انسانی ورودش به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از کاندیداتوری خاتمی، ارتباط با آمریکا، چگونگی حذف نخست‌وزیری در قانون اساسی سخنانی را مطرح کرد. میرحسین موسوی در واکنش به خبرنگار روزنامه رسالت که گفت شما هیچ برنامه اقتصادی و حرف جدیدی اعلام نکردید و فقط تلنگرهایی به رییس‌جمهور فعلی زدید و شما در برابر جفاهایی که به امام شد، سکوت کردید علت این گونه موضع‌گیری‌ها چه بوده و چرا احزاب مساله‌داری مانند مشارکت و مجاهدین انقلاب از شما حمایت کردند؟ گفت: بحث اصولگرایی یک بحث عمیقی است و یکی از اصول این است که انقلاب را بتوان حفظ کرد. انقلاب را با هدر دادن ۳۰۰‌‌میلیارد دلار نمی‌توان حفظ کرد. آیا حفظ بیت‌المال و حساس بودن به حقوق مردم اصولگرایی نیست؟ آنچه مذموم است این است که در پشت شعارها مخفی شویم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دور دهم درباره حمایت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت از کاندیداتوری‌اش نیز گفت: چرا در مورد گروه‌ها و احزابی که رسمیت آن‌ها شناخته شده است و قانونی هستند به گونه‌ای صحبت می‌کنید که در مورد اسرائیل صحبت می‌کنید. آیا در مسجد ایلام می‌روید و روی سینه‌های افراد نگاه می‌کنید که برچسب مشارکتی یا سازمان مجاهدین انقلاب بر آن نقش بسته است. آن‌چه شما آن‌ها را متهم می‌کنید به این وسعت نیست و من ذهن بسته شما را ندارم و ذهنم بسیار باز است. نخست وزیر دوران دفاع مقدس همچنین درباره بحث رابطه با آمریکا نیز، گفت: بین منافع ما و آمریکا تعارض وجود دارد و این تعارض در سطح جهان آشکار است، ولی اینکه رابطه با آمریکا یک تابو است، نمی‌پذیرم و اگر آمریکا درموضعی قرار بگیرد که حسن نیت از آن دیده شود، فضا برای گفت و شنود فراهم خواهد شد و دو کشوری که در سطح جهان این چنین با هم مشکل دارند‌، باید مسائلشان به تدریج حل شود. وی تصریح‌کرد: نیروهای سیاسی کشور را درباره رابطه با آمریکا محتاط کرده خط‌شکنی و شفاف نبودن سخنان آن‌ها است. به طور مثال در قضیه ۱۱ سپتامبر آمریکا می‌خواست نیروهای افراطی را از افغانستان بیرون کند و ایران همکاری‌های خوبی در این زمینه داشت، ولی متاسفانه در فاصله کوتاهی از این اقدامات، آقای بوش ایران را محور شرارت نامید. میرحسین موسوی تاکید کرد: ادبیات رییس جمهور فعلی آمریکا نرم‌تر است و همه به دنبال این هستیم که اثر عملی از سخنان رییس جمهوری فعلی آمریکا ببینیم. وی همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری که از او پرسید: شما گفته‌اید می‌خواهید پست نخست وزیری را مجددا احیا کنید‌، آیا این سخنان شما صحت دارد، گفت: من هیچ گاه نگفتم پست نخست وزیری را احیا می‌کنم‌، چرا که این موضوع برعهده من نیست و زمانی که اصلاح قانون اساسی مطرح بود به دلیل برخی اختلافات بین رییس جمهور و نخست وزیر، امام (ره) پیشنهاد داد که درخصوص وضعیت نخست وزیری در قانون اساسی مباحثی در مجلس خبرگان قانونی اساسی صورت گیرد و در نهایت در اصلاح قانون اساسی پست نخست وزیری حذف شد و دست زدن به این اصل در مقطع فعلی جز ایجاد تنش برای کشور چیز دیگری به ارمغان نخواهد داشت. میرحسین موسوی، همچنین با بیان اینکه همچنان موافق گسترش شبکه‌های خصوصی هستم، درباره علت حضورش بعد از کاندیداتوری خاتمی نیز گفت: شب گذشته در مجمع روحانیون خدمت آقای خاتمی بودم و هیچ مشکلی با ایشان ندارم و فرآیند انتخابات ما را به این سمت برد و بنده به آقای خاتمی عرض کردم که در نهایت در مقابل شما نخواهم بوده و اگر ایشان در پایان در صحنه بودند من تا پایان در این عرصه نمی‌ماندم. ولی اینکه فعالیت انتخاباتی بکنم ایشان در این باره اصرار داشتند و آقای خاتمی هم در مقطعی احساس کردند که براساس نگرانی‌های خود باید در عرصه حضور پیدا کند و یکی از پشتوانه‌های این حضور حمایت‌های آقای خاتمی خواهد بود. وی در پایان این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه میرحسین دهه ۶۰ چه تفاوتی با میرحسین فعلی دارد و آیا از نیروهای ایلامی نیز در کابینه آینده‌تان استفاده خواهید کرد؟ گفت: تفاوت را خود مردم لمس می‌کنند. توصیه‌ام این است که براساس وظیفه ذاتی خود با حفظ خط‌ مشی‌ها فکر وحدت باشید، زیرا دعوت به وحدت از اصول مورد تاکید حضرت امام (ره) بود.

عکس: پایگاه خبری قلم