احمدی‌نژاد: منتظر تغییرات در آمریکا هستیم

عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

رییس‌جمهور ایران با تاکید بر این که تهران از تغییرات اساسی در سیاست‌های آمریکا استقبال می‌کند، گفت: امروز روشن است که سیاست‌های جورج بوش به بن بست رسیده و آمریکا نیازمند تغییرات اساسی است. ما منتظر این تغییرات هستیم و همه دنیا می‌خواهند که سیاست کشورهای حاکم تغییر کند و روابط عوض شود. به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد در سفر خود به جمهوری قزاقستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف این کشور با تشریح بحران اقتصادی جهانی گفت: اندیشه سرمایه‌داری انسان را محصور و محدود به شرایط مادی می‌کند و نقطه کمال معنوی و رشد انسان کامل را در نظر ندارد و به همین دلیل امروز به بن بست رسیده است.

رییس‌جمهور اندیشه سرمایه داری را ریشه همه مشکلات امروز جهانی توصیف و تصریح کرد: این اندیشه ریشه همه جنگ‌ها و تبعیض‌ها و ناامنی‌ها بوده و هست.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نظام سرمایه داری به پایان راه خود رسیده است، گفت: بحران کنونی به ظاهر بحران اقتصادی است، ولی در واقع این بحران اندیشه، معنویت و اخلاق است و راه‌حل‌هایی که برای آن در نظر می‌گیرند نتیجه ای نخواهد داشت زیرا ریشه مساله چیز دیگری است.

رییس‌جمهور ایران با تاکید بر این که تهران از ایجاد تغییرات اساسی و واقعی در سیاست‌های آمریکا استقبال می‌کند، گفت: امروز روشن است که اندیشه، نگاه و سیاست‌های جورج بوش به بن‌بست رسیده و شکست خورده است و آمریکا نیازمند تغییرات بنیادی و اساسی در سیاست‌های خود است. ما منتظر این تغییرات هستیم. مطالبه این تغییرات مطالبه‌ای جهانی است و همه دنیا می‌خواهند که سیاست کشورهای حاکم تغییر کند و روابط عوض شود.

وی با بیان اینکه باید ساختارهای اداری جهان و ادبیات گفت‌وگو با ملت‌ها نیز تغییر کند، گفت: ما فکر می‌کنیم خیلی از چیزها باید عوض شود. ما منتظریم و البته تحولات جهانی منتظر نخواهند بود و لذا تغییر در سیاست‌ها باید به سرعت انجام شود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که «آیا شما رییس جمهوری جدید آمریکا را مانند گذشته شیطان می‌دانید؟» اظهار کرد: ما هیچ فردی را شیطان لقب نداده‌ایم و با آدم‌ها کاری نداریم، بلکه با اعمال شیطانی و رفتار ضد انسانی و نیز جنگ و اشغال و کشتار انسان‌ها مخالفیم و این گونه اعمال را شیطانی می‌دانیم.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: احترام به ملت‌ها و حقوق آنان، خودداری از تجاوز طلبی در برابر ملت‌ها و پایبندی به عدالت، مطالباتی است که امروز مردم جهان از دولت آمریکا دارند و امیدواریم آقای اوباما مصمم به تغییرات اساسی باشد و بتواند تغییراتی را ایجاد کند و دولت آمریکا را به محدوده جغرافیایی خود برگرداند و در حالت برابر با سایر ملت‌ها، روابط دوستانه برقرار کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره جایگزینی پول منطقه‌ای به جای دلار در مبادلات نفتی اظهار کرد: چنین پیشنهادی را به کشورهای منطقه داده‌ایم که بر اساس آن مبادلات بین کشورها با پول‌های رایج خودشان انجام شود و آمادگی داریم با کشورهای منطقه پول واحدی را ایجاد کنیم البته ایران مدت‌ها است که ذخایر ارزی خود را از دلار تغییر داده و با سایر ارزها معامله می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رسیدن به پول واحد جهانی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و مقدمات فراوانی است، اظهار کرد: قبل از پول واحد جهانی باید نظام عادلانه اقتصاد بین‌المللی تعریف و مبانی اقتصادی جدیدی تدوین شود که پول واحد بتواند در آن نظام عادلانه ارائه گردد.

رییس‌جمهور به سوالی درباره تدوین رژیم حقوقی دریای خزر گفت: دریای خزر باید دریای صلح، دوستی و برادری و دریایی برای همکاری و مشارکت جمعی باشد. جمهوری اسلامی ‌ایران دنبال چنین شرایطی است و خوشبختانه امروز کشورهای حاشیه دریای خزر نیز به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند و همگرایی در این زمینه با شتاب بالا در حال پیشرفت است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط دوجانبه ایران و قزاقستان اظهار داشت: روابط ما با قزاقستان دوستانه و رو به گسترش است و هیچ محدودیتی برای توسعه روابط نداریم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره عضویت قزاقستان در سازمان اوپک اظهار داشت: تهران از حضور قزاقستان در همه مجامع جهانی به خصوص اوپک حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به پیشنهاد تاسیس بانک سوخت هسته‌‌ای در قزاقستان خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق قزاقستان چنین پیشنهادی بسیار خوب است. هر کشوری که معادن اورانیوم و توانایی تولید سوخت داشته باشد می‌تواند به محل بانک سوخت تبدیل شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته‌ای کشورمان گفت: در موضوع هسته‌ای باید دو اقدام صورت گیرد. اقدام اول اینکه تعریف انرژی هسته‌‌ای از معادل بودن آن با بمب اتم تغییر کند، زیرا از زمانی که انرژی هسته‌ای معادل بمب معرفی شد، این انرژی نیز انحصاری گردید. در حالی که انرژی هسته‌ای بسیار مفید است و همه بشریت باید از آن استفاده کنند.

رییس‌جمهور سفر به قزاقستان را موجب جهش در ارتقای روابط دوجانبه و منطقه‌ای دانست و از آمادگی جمهوری اسلامی ‌ایران برای مشارکت فعال و سازنده در توسعه قزاقستان خبر داد.

وی با بیان اینکه دو کشور در بسیاری از مسائل بین‌المللی از جمله افغانستان، عراق و مبارزه با مواد مخدر دیدگاه‌های مشترک و همسویی دارند، در ادامه به بحران اقتصادی جهان اشاره کرد و اظهار داشت: دو کشور با کمک هم و با برنامه‌ریزی‌های روشن این تهدید را به فرصت تبدیل خواهند کرد.

همچنین در این سفر دانشگاه ملى اوراسیاى قزاقستان به احمدى‌نژاد رییس‌‌جمهورى اسلامى ایران دکتراى افتخارى تقدیم کرد.