دیدار نوروزی احمدی‌نژاد و نمایندگان

لاریجانی، باهنر، حداد عادل و توکلی به ضیافت رییس‌جمهور نرفتند

دنیای اقتصاد- نمایندگان یک شنبه شب گذشته به رسم هر سال برای ملاقات نوروزی به دیدار رییس جمهور رفتند، دیداری که به علت غیبت چهره‌های شاخص جریان اصولگرا چون لاریجانی‌، حداد عادل‌، باهنر و احمد توکلی در کنارابراز گلایه‌های احمدی‌نژاد از تصویب نشدن لایحه هدفمند شدن یارانه و توصیه‌های نمایندگان برای تعامل دولت و مجلس به جلسه‌ای رسمی‌و انتقادی تبدیل شد، چرا که به رغم آداب مرسوم دیدار‌های نوروزی که به سلام و تبریکات نوروزی بسنده می‌شود و البته به نمایندگان هم گفته شده بود که دیدار غیر رسمی‌و صرفا نوروزی خواهد بود. این بار علاوه بر آن که احمدی‌نژاد تصمیم گرفت بیش از یک ساعت به‌ایراد سخن بپردازد‌، نمایندگان نیز از محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس توصیه‌هایی را به احمدی‌نژاد در باب راه‌های تعامل بیشتر دولت و مجلس ارائه کردند و همه‌اینها به گفته نمایندگان باعث شد تا دیدار نوروزی به جلسه‌ای انتقادی تبدیل شود.

اما عدم حضور رییس مجلس در این دیدار از سوی برخی نمایندگان در راستای دلخوری‌های دولت از مجلس در مورد عدم تصویب هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب بودجه ۸۸ ارزیابی شد. در اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور نامه شدیداللحنی خطاب به لاریجانی نوشت و اقدام مجلس در اصلاح لایحه بودجه ۸۸ را غیرقانونی ارزیابی کرد. رییس مجلس نیز در پاسخ به این نامه‏ از عملکرد مجلس در بررسی لایحه بودجه دفاع کرده و بخشی از نامه رییس جمهور را طنز خواند.

در ‌این میان همچنین غیبت رییس مجلس به همراه حداد عادل، باهنر و توکلی که هریک در نوع خود انتقادهایی را به ویژه در مباحث اقتصادی به عملکرد دولت وارد کرده بودند، در نوع خود قابل توجه بود. به ویژه آن که محمدرضا باهنر در چرخشی نسبت به سیاست‌های دولت در بعد اقتصادی آرام آرام انتقادهای خود را آغاز کرده است. همچنین به گفته نمایندگان حدادعادل هم که به سبب حمایت‌هایش از دولت از ریاست به زیر آمد، دلیل موجهی برای عدم حضور داشت. به خصوص‌این که نمایندگان حامی‌دولت در جریان انتخاب

رییس مجلس حداد را از معادلات خود حذف کردند. اما علاوه بر‌این غایبان بزرگ که در حقیقت هر یک به نوعی لیدرهای مجلس محسوب می‌شوند، حضور کم رنگ اعضای فراکسیون اقلیت ‌این دیدار نوروزی را به گفته نمایندگان متاثر از آرایش‌های سیاسی جلوه داد. هرچند که دو عضو هیات رییسه یعنی حمیدرضا حاجی بابایی و میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در ‌این باره گفتند که به دلیل اینکه این دیدار، نوروزی بود تعدادی از نمایندگان در آن حضور نداشتند و این مساله دلیل دیگری نداشته است. میرتاج‌الدینی هم اضافه کرد که از آنجا که این دعوت به طور کلی بوده و بر اساس دعوت رسمی و نشست مشترک بین مجلس و دولت نبوده است؛ بنابراین حضور تمامی نمایندگان در این نشست ضروری نبوده است. با‌این حال از ۲۹۰ نماینده مجلس تنها ۱۵۰ نفر در‌این جلسه حضور یافتند. به گفته میر تاج‌الدینی، در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در این جلسه هیچ صحبتی به میان نیامد و تنها بر این مساله تاکید شده است که اگر مسائل کشور برای مردم شفاف‌سازی شود، مردم اقبال بیشتری نشان خواهند داد.

احمدی نژاد اما در‌این دیدار طی سخنرانی که بیش از یک ساعت به طول انجامید، نسبت به عملکرد مجلس در به تصویب نرساندن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ابراز گلایه کرد و یادآور شد که دولت در خصوص‌این طرح جلسات مشترکی با مجلس داشت، اما متاسفانه آنگونه که انتظار داشت از همراهی مجلس برخوردار نشد. همچنین اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش انرژی و البته گندم و آب مورد مصرف در حوزه کشاورزی از نکاتی بوده که مورد توجه رییس جمهور قرار گرفت. احمدی‌نژاد اگرچه تاکید کرده است که دولت نهم نگاه طولانی مدت به دوره مسوولیت نخواهد داشت، ابوترابی‌، نایب رییس اول مجلس هم در‌این دیدار تلویحا از تعامل دولت با مجلس انتقاد کرده و ضمن اشاره به راهکارهای تعامل با دولت تاکید کرد که دولت باید بعضی از رفتارها در رابطه با تعامل با نمایندگان را تغییر دهد و این مهم محقق نخواهد شد مگر با تشکیل جلسات کارشناسی و رایزنی بیشتر.

جلسه رسمی‌تر و جدی‌تر از حد انتظاربود

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از دیدار خود با رییس جمهور‌این چنین گفت: پیش از انجام‌این دیدار از سوی مدیران دولتی در مجلس اعلام شده بود که‌این جلسه غیر رسمی‌و صرفا دیدار نوروزی خواهد بود، اما با سخنرانی رییس‌جمهور که بیش از یک‌ساعت به طول انجامید جلسه رسمی‌تر و جدی‌تر از حد انتظار و جلسات مشابه پیشین شد.

سید جلال یحیی زاده در گفت‌وگو با مهر همچنین از درخواست متقابل نمایندگان مجلس و رییس‌جمهور برای تعامل دولت و مجلس سخن گفت و افزود :رییس‌جمهور با اشاره به تاثیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر اصلاح الگوی مصرف تاکید کرده در هیچ دولتی‌این مقدار وقت برای کارشناسی یک لایحه صرف نشده است. یحیی زاده گفت : رییس‌جمهور بر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف تاکید داشت.

به گفته وی، احمدی‌نژاد در‌این جلسه عنوان کرده است: با حذف یارانه گندم که ۴ هزار میلیارد تومان در سال است و پرداخت آن به هفت دهک پایین جامعه که ۵۰‌میلیون نفر هستند، روزانه ۹۰۰‌تومان به هر نفر تعلق می‌گیرد که در‌این صورت‌این مبلغ بیش از هزینه روزانه یک فرد برای خرید نان است و‌این به نفع دهک‌های پایین جامعه خواهد بود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: رییس‌جمهور در خصوص مصرف آب در کشور و به خصوص در بخش کشاورزی نیز تاکید داشت، شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی باید به سمتی برود که ۱۵‌درصد کاهش داشته باشیم، زیرا تنها ۲‌درصد آب مصرفی ما مربوط به صنعت و ۶‌درصد مربوط به شرب است و در‌این میان ۹۲‌درصد از مصرف آب سهم بخش کشاورزی است. در حالی که متوسط مصرف آب در دنیا در بخش کشاورزی ۷۲‌درصد است.

نماینده تفت و میبد افزود: رییس‌جمهور بر آبیاری تحت فشار در کشاورزی و گسترش آن به کل کشور تاکید کرد و گفت‌ که این طرح در برنامه ۵ ساله پنجم لحاظ شده است.

یحیی زاده همچنین اظهار کرد: رییس‌جمهور در‌این جلسه از کاهش مصرف سوخت ماشین‌های دولتی از ۹۵۰‌هزار لیتر در روز به ۴۵۰‌هزار لیتر خبر داد و تاکید کرد: ‌این اصلاح مصرف نشان می‌دهد ما ظرفیت کاهش مصرف در ابعاد دیگر را نیز داریم. وی گفت: احمدی‌نژاد یک راه اساسی برای رسیدن به‌این مقصود را اجرای هر چه سریع‌تر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و تاکید کرد که در طول تاریخ بیشترین وقت برای کارشناسی بر سر‌ این طرح گذاشته شده و در هیچ دولتی در کشور ‌این مقدار وقت برای طرح یا لایحه‌ای صرف نشده است. این نماینده مجلس گفت‌: نظر رییس جمهور‌ این است که دهک‌های پایین جامعه تنها ۳۰‌درصد از یارانه انرژی را مصرف می‌کنند و بهتر است ۶۰‌درصد یارانه سوخت به دهک‌های پایین پرداخت شود.