استقبال از پذیرش حق هسته‌ای‌ایران

عکس:ایسنا

دنیای اقتصاد - مجید اعزازی: پذیرش حق دستیابی تهران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای توسط باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با استقبال ایران مواجه و قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه خواستار تغییر عملی در سیاست‌های آمریکا شد. قشقاوی دیروز در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۸۸ در پاسخ به پرسشی در باره تازه‌ترین اظهارات اوباما درباره ایران، با بیان اینکه اظهارات‌ آقای اوباما اجزای مختلفی داشت، گفت: یکی از این اجزا، بحث پذیرش حق هسته‌ای بود که امیدواریم این حرف در عمل محقق و مکانیسم‌های عملیاتی تحقق حقوق ما به وضوح و صراحت اعلام شود. افزون بر تازه‌ترین اظهارات اوباما درباره‌ایران، احتمال دیدار وی با سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق در ترکیه، سیاست دولت تازه آمریکا درباره افغانستان و نسبت آن با مواضع کشورمان، وهمکاری موشکی‌ایران و کره شمالی محور سوالات متعدد خبرنگاران در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه از وی بود.قشقاوی با اشاره به گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و با تاکید دوباره بر اینکه سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد، اظهار کرد: تکرار اتهامات دولت گذشته (آمریکا) با شعار تغییر تناقض دارد.

اوباما روز یکشنبه گفته بود: «بگذارید واضح بگویم فعالیت‌های موشکی ‌ایران تهدیدی واقعی است نه تنها برای‌ایالات متحده بلکه برای همسایگان‌ایران و متحدین ما. تا زمانی که تهدید از سوی‌ایران ادامه یابد ما نیز برنامه دفاع ضد موشکی را که بسیار تاثیر گذار است، ادامه خواهیم داد». ‌این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت خارجه، سلاح هسته‌ای در ایران وجود خارجی ندارد که تهدید تلقی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه

سی.بی.اس آمریکا با بیان اینکه اظهاراتی از سوی اوباما مطرح شده و پاسخ‌هایی نیز از سوی طرف ایرانی ارائه شده به ویژه فرمایشات صریح و شفاف مقام معظم رهبری در مشهد، گفت:‌ امیدواریم اظهارات مقام معظم رهبری و مواضع ایران به نحو صحیحی ترجمه و منتقل شود و حاصل این ترجمه، تغییر عملی در مواضع آمریکا باشد. این خبرنگار آمریکایی به اظهارات اوباما درباره پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم، اشاره کرد و سخنگوی وزارت خارجه این موضوع که اوباما حق مسلم هسته‌ای ایران را می‌پذیرد را نکته درستی خواند و در عین حال گفت: اینها کلمات است و مهم این است که این‌ها به صورت عملی باشد و قواعد ان.پی.تی و حق مسلم هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود.

قشقاوی ایده خلع سلاح جهانی را ایده‌ای بسیار خوب برشمرد و گفت: به گواهی و شهادت اسناد موجود در نهادهای بین‌المللی، ایران پیشتاز ایده خلع سلاح جهانی بوده و امیدواریم نابودی زرادخانه‌های هسته‌ای مورد توجه کشورهای دارنده قرار گرفته و عملی شود. ما نیز مثل همه جهانیان، منتظر جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم.از آمریکا و بقیه دارندگان این سلاح‌ها انتظار می‌رود که اقدامات جدی و عملیاتی را برای استقرار صلح و ثبات در جهان و خلع سلاح هسته‌ای به عمل آورند.

وی با بیان اینکه همه عقلا می‌دانند تهدید بالفعل وجود زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای است، افزود: هیچ کس فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که بارها از سوی مراجع ذی‌ربط بین‌المللی اعلام شده را تهدید تلقی نمی‌کند.

قشقاوی درباره استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، خاطرنشان کرد: همه مهندسان عالم می‌دانند ظرفیتی که برای استقرار راداری در چک و لهستان در نظر گرفته شده، برای مقاصدی بسیار بزرگ از جمله حفظ برتری استراتژیک هسته‌ای بر روسیه است و حتی چینش رادارهای هسته‌ای این را نشان می‌دهد و این امر آنقدر واضح است که هیچ متخصص فنی در جهان نمی‌تواند این ادعا را بپذیرد که مثلا این اقدامات علیه ایران است. وی با تاکید بر اینکه ما هیچ نگرانی در افکار عمومی جهان نداریم، گفت: افکار عمومی جهان حق را به ایران داده و خواهد داد و قطعا جهانیان از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت خواهند کرد.

اوباما روز یکشنبه در سخنرانی خود در پایتخت جمهوری چک با اشاره به پرونده هسته‌ای‌ایران گفته بود: «تا زمانی که تهدید سلاح هسته‌ای در‌ایران وجود داشته باشد ‌ایالات متحده آمریکا نیز به پیشبرد سامانه دفاع موشکی خود در اروپا ادامه خواهد داد!در صورتی که‌این تهدید از بین برود نیروی محرک برای استقرار سپر ضد موشکی نیز متوقف خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره راهبرد اعلام شده اوباما در خصوص افغانستان و درخواست کمک از ایران در‌این زمینه نیزاظهار کرد: جمهوری اسلامی همواره حضور فعالی در اجلاس‌های بین‌المللی مربوط به افغانستان داشته که از آن جمله در اجلاس لاهه شرکت کرد. ما راهکارهای منطقه‌ای را موفق می‌دانیم. رشد و توسعه اقتصادی و عمرانی و اقداماتی که در جهت پیشرفت و رفاه مردم افغانستان باشد، می‌تواند زمینه‌ساز صلح و امنیت و مقابله با افراط ‌گرایی باشد.

وی درباره استفاده یک شرکت آلمانی برای انتقال دارو و مواد غذایی به افغانستان از طریق خاک ایران و اینکه آیا جمهوری اسلامی برای انتقال محصولات غیرنظامی از جمله مواد غذایی و دارو برای ناتو در افغانستان حاضر به همکاری است؟ با بیان اینکه آلمان اعلام کرده که این بحث مربوط به دولت آلمان نبوده است، تصریح کرد: خیر، موافقتی بین ایران و ناتو و دولت آلمان نبوده و ما توافقی برای انتقال این مواد نداریم.

قشقاوی با اشاره به موقعیت بحری و بری ایران، خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت‌ و مساعدت برای حل مشکلات مردم افغانستان از گذشته وجود داشته و در آینده نیز خواهد بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، روابط همسایگی و دوستی بین ایران و افغانستان اقتضا می‌کند که این گونه مساعدت‌ها با توجه به ظرفیت‌های ایران در آینده برای افغانستان داشته باشیم. وی همچنین درباره دیدار احتمالی سیدمحمد خاتمی با اوباما در استانبول گفت: سفر آقای خاتمی در چارچوب نشست گفت‌وگوی تمدن‌ها است که به ابتکار اسپانیا و ترکیه در استانبول برگزار می‌شود و شخصیت‌های سیاسی‌ و سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی از جمله از ایران در آن شرکت می‌کنند. براساس اطلاعی که سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا به ما داده است، چنین دیداری (دیدار خاتمی با اوباما) در دستور کار و سفر آقای خاتمی نیست.

آمادگی کامل‌ایران برای دفاع

گمانه‌زنی‌های اخیر درباره حمله اسرائیل سوال دیگری بود که قشقاوی در پاسخ تهدیدات مزبور مربوط به این ایام ندانست و آن را در راستای اغراض خاص روانی و تبلیغاتی اسرائیل خواند که همواره مطرح بوده است. قشقاوی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دفاعی نسبت به هرگونه تعرض از هر نقطه و سویی را دارد.

وی درباره‌این که آیا تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ روسیه به ایران صحت دارد یا خیر؟ گفت: همکاری‌های دفاعی با روسیه در دست پیگیری و اقدام است و مقامات دفاعی ایران و روسیه شرایط، نحوه پیشرفت و جزئیات همکاری‌های دفاعی را در موقع مناسب

اطلاع رسانی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال خاطرنشان کرد: از من انتظار نداشته باشید که بگویم این سامانه را تحویل گرفتیم یا نگرفتیم.

رد حمله هوایی اسرائیل به کاروان ایران در سودان

وی همچنین درباره اظهارات منابع اسراییلی مبنی بر بمباران کامیون‌های حامل سلاح از سودان برای فلسطین اظهار کرد: بعد از دو ماه اعلام این خبر فاقد ارزش حرفه‌ای رسانه‌ای است. منابع دست سوم و چهارم این خبر را اعلام کردند که سودانی‌ها نیز این منابع را کم اهمیت قلمداد کردند و گفتند که موضوع قاچاق انسان بوده نه حمل سلاح و اعلام کردند که در حال تکمیل تحقیقات در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه سودان مرزی با فلسطین ندارد، انتشار این خبر را در راستای اغراض تبلیغاتی و همچنین عدم موفقیت رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و تهاجم ۲۲ روزه به غزه عنوان کرد و گفت: این رژیم برای خلاصی از فشار افکار عمومی که در آینده بیشتر خواهد شد و فضای سنگین عدم دستاورد، اقدام به غلط پردازی و استفاده از منابع مرده می‌کند.

بی‌ارتباطی برنامه موشکی ‌ایران و کره شمالی

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه بعد از آزمایش اخیر موشکی کره شمالی برخی کشورهای غربی در حال القای این موضوع هستند که ایران در حال همکاری با کره شمالی در زمینه موشک‌های دوربرد است، نظر قشقاوی را جویا شد که وی در پاسخ برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و برنامه موشکی کره شمالی را موضوعاتی کاملا جدا و مستقل از یکدیگر خواند و گفت: برنامه موشکی کره شمالی از سال‌ها قبل شروع شده و این اولین پرتاب موشکی کره شمالی نبوده است و هیچ ارتباطی بین این دو برنامه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: معتقدیم همه کشورها باید در منطقه حساس شرق آسیا تلاش کنند به صلح، ثبات و توسعه فکر کنند.

به گفته وی شرایط بحران اقتصادی جهانی اقتضا می‌کند اختلافات در آن منطقه حساس جهان به صلح و دوستی مبدل شود. قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آزمایش موشکی کره شمالی بار دیگرتاکید کرد: اختلافات در این منطقه حساس (شرق آسیا) با توجه به بحران اقتصادی باید در چارچوب رایزنی‌ها و تعامل به صلح، ثبات، پیشرفت و توسعه اقتصادی تبدیل شود. به گفته وی نمی‌توان از آزادی بیان و دیگر آزادی‌ها سخن گفت، ولی از حق توسعه سخن نگفت.

وی حق توسعه را حق هر کشوری دانست و علم را میراث بشریت خواند و تصریح کرد: علم نباید در انحصار هیچ کشوری در جهان قرار گیرد و همه حق دارند در چارچوب امنیت جهانی از آن استفاده صلح‌آمیز کنند.