موضع جدید اوباما در برابر ایران

عکس: corbis

دنیای‌اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با ایراد سخنانی مشابه آن چه جورج بوش در رابطه با ایران مطرح می‌کرد، برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران را «تهدیدی واقعی» خواند و در عین حال تاکید کرد که واشنگتن «در صدد تعامل با ایران» خواهد بود. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا دیروز تاکید کرد که آمریکا «در صدد تعامل» با ایران بر سر مساله‌ هسته‌ای است.

بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوا، اوباما که در جمهوری چک به سر می‌برد، این سخنان را در جمع نزدیک به ۳۰‌هزار تن از مردمی که در میدان «هرادکنی» در جنوب شهر پراگ جمع شده بودند، عنوان کرد.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما گفت: طرح جنجال‌برانگیز دفاع موشکی در مرکز اروپا را پیش خواهد برد و مدعی شد که «تهدید ایران» همچنان «واقعی» است.

وی گفت: «بگذارید روشن بگویم: فعالیت هسته‌ای و موشک بالستیک ایران تهدیدی واقعی را نه فقط برای آمریکا بلکه برای همسایگان ایران و متحدان ما مطرح می‌کند.»

این در حالی است که به اعتقاد بیشتر کارشناسان بین‌المللی، طرح سپر دفاعی آمریکا در اروپا برای مقابله با قدرت موشکی روسیه است. اوباما ادامه داد: «جمهوری چک و لهستان در توافق با میزبانی دفاعی علیه این موشک‌ها شجاعانه عمل کرده‌اند. تا جایی که تهدید ادامه داشته باشد، ما قصد داریم با سیستم دفاع موشکی به پیش برویم که سیستمی مقرون‌به‌صرفه است.»

طرح سپر موشکی که خلف اوباما یعنی جورج بوش آن را مطرح کرده بود با مخالفت جدی مسکو روبه‌رو بوده است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما مدعی شد که آمریکا «گزینه‌ای روشن» را در اختیار ایران قرار می‌دهد مبنی بر این که فعالیت هسته‌ای و موشک بالستیکش را متوقف کند یا این که با انزوای بیشتر و رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه روبه‌رو شود.

واکنش آمریکا

به تکذیب دیدار نمایندگان تهران و واشنگتن

اظهارات تازه اوباما درباره ایران در شرایطی عنوان شده است که حاشیه‌های کنفرانس افغانستان که هفته گذشته در لاهه برگزار شد، همچنان ادامه دارد. پس از اینکه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دیدار نمایندگان ایران و آمریکا و ارائه یک نامه به طرف ایرانی در حاشیه کنفرانس افغانستان را رد کرد، وزارت خارجه آمریکا این دیدار را در حد یک دست دادن و احوال‌پرسی توصیف کرده است.

به گزارش سایت خبری بی.بی.سی، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در واکنش به تکذیب سخنان کلینتون درباره دیدار ریچارد هولبروک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان و مهدی آخوندزاده، معاون وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس افغانستان در لاهه، بر انتقال پیام آمریکا درباره سرنوشت سه شهروند این کشور به مقام‌های ایرانی تاکید کرده است.

گوردون دوگود، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به سخنان قشقاوی، همتای ایرانی خود که ملاقات ریچارد هولبروک و مهدی آخوندزاده را رد کرده بود، این دیدار را دیداری کوتاه در حاشیه اجلاس افغانستان در لاهه توصیف کرده و گفته است: «یک دست دادن کوتاهی انجام شده است. به عبارتی یک دیدار، یا به عبارتی دیگر دیداری در حاشیه کنفرانس، اشاره به این دیدار به عنوان یک دیدار مفصل یا طولانی اشتباه است. این دیدار برای آقای هولبروک در حد یک احوال‌پرسی بود. بنابراین یک ملاقات نبوده است.» دوگود همچنین در پاسخ به سوالی درباره تکذیب تحویل یک نامه به وسیله آقای هولبروک به آقای آخوندزاده از سوی ایران گفت، مقام آمریکایی هنگام مواجهه با طرف ایرانی، پیام کشورش را درباره وضع سه شهروند خود منتقل کرده است.

کلینتون در سخنانی در هلند گفته بود، هولبروک نامه‌ای را درباره وضع سه تبعه آمریکا به آخوندزاده تحویل داده است.

این در حالی است که پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد ادعای وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود، هیچ دیداری در حاشیه اجلاس لاهه بین معاون وزیر خارجه ایران و نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا انجام نشده و خبر ارائه نامه از سوی واشنگتن به تهران نیز صحت ندارد.

قشقاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده بود: هیچ‌گونه دیدار و گفت‌وگویی اعم از رسمی، غیر رسمی، تشریفاتی و غیر تشریفاتی میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در حاشیه این اجلاس صورت نگرفته و خبر منتشر شده در این رابطه تکذیب می‌شود.

وی افزوده بود: چون دیدار و گفت‌وگویی بین نمایندگان دو کشور صورت نگرفته است، طبعا نامه‌ای نیز از سوی طرف آمریکایی به ایران داده نشده است.

فراخوانی آخوندزاده به مجلس

در همین رابطه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دعوت از رییس هیات ایران در اجلاس لاهه برای حضور در جلسه این کمیسیون گفت: آنچه مسلم است آمریکایی‌ها در این اجلاس برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی اشتیاق داشته‌اند.

علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره نتایج اجلاس لاهه هلند گفت: از آخوندزاده معاون وزیر خارجه که در اجلاس لاهه شرکت کرده بود برای شرکت در جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی دعوت شده تا وی گزارشی از اجلاس لاهه و حواشی آن برای اعضای کمیسیون ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه سروصداهای اجلاس لاهه بیش از آن چیزی است که در واقع اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اشتیاق آمریکایی‌ها برای برقراری ارتباط در اجلاس لاهه مشهود بوده است.

بروجردی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال مذاکره سید محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق ایران و باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده در ترکیه گفت: ایران هنوز تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نگرفته است، اگرچه آقای خاتمی امروز مقام رسمی کشور نیست و اقدامات او در چارچوب تصمیم دولت قابل ارزیابی نیست؛ اما رییسان جمهور سابق همچنان از هویت حقوقی متصل به نظام برخوردارند و باید سیاست‌های نظام را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص بحث مذاکره ایران و آمریکا رهبر انقلاب جان کلام را در سخنرانی مشهد خود بیان کردند و از طرفی دریچه را برای تغییرات احتمالی در سیاست‌های آمریکا بازگذاشتند.

نماینده بروجرد در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران به قطع رابطه دیپلماتیک از سوی کشور مغرب تاکید کرد: جلسه‌ای با مسوولان وزارت خارجه گذاشته‌ایم و راه‌هایی را برای ترمیم وضعیت به آنان پیشنهاد کرده‌ایم.