بررسی استراتژی آمریکا در برابر ایران

جان کری، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنا در افتتاحیه جلسه استماع کنگره در خصوص استراتژی آمریکا در برابر ایران گفت: این فقط مشکل آمریکا نیست و نمی‌تواند فقط با یک راه‌حل آمریکایی حل شود. زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت جیمی کارتر، ژنرال برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی در دوران جرالد فورد و جورج بوش پدر در میان افرادی بودند که در جلسه استماع که روز پنج‌شنبه برگزار شد، شهادت دادند. کری ریاست یک سری از جلسات را در خصوص ایران به عهده داشت. به گزارش ایسنا، کری گفت: آنها می‌دانند که آغاز کار با فهرستی از مشکلات و الزام مشخص کردن اینکه کدام یک دارای اولویت است و فرصت‌های حقیقی پیشرفت چه چیزهایی می‌تواند باشد، به چه معنا است. آنها می‌دانند که برای رسیدن به هدف استراتژیک چگونه رویکردی را شکل داده و به شکل چند وجهی به اجرا درآورند. مقامات ایران باید پایین آمدن وزنه جامعه بین‌المللی را در برابر خودشان در صورت خودداری از پذیرش درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش متوجه شوند. ایران باید متوجه شود که گفت‌وگو جایگزین پاسخگویی ایران به الزامات بین‌المللی‌اش نخواهد بود. ما باید عاقلانه و به سرعت به همراه متحدین و شرکای‌مان اقدام کنیم و با حمایت پیامدهای عدم پایبندی ایران با این کشور وارد تعامل شویم. برژینسکی نیز در این جلسه گفت که آمریکا باید چتر هسته‌ای‌اش را برای متحدینش در خاورمیانه بگشاید و اورانیوم غنی شده در حد صلح‌آمیز را به ایران و دیگر کشورهای منطقه ارائه کند. برژینسکی و اسکوکرافت طرح کلی از آنچه فکر می‌کنند اوباما باید در رویکردش در قبال ایران لحاظ کند در این جلسه مطرح کردند. بر اساس گزارش رونامه مک کلاچی، هر دو توافق کردند که کاخ سفید باید به طور مستقیم با تهران مذاکره کند تا مانع از تولید آنچه آنها سلاح هسته‌ای در ایران خواندند شود. آنها درخصوص چگونگی انجام مذاکرات توافق نداشتند. برژینسکی ابتدا مذاکراتی در سطح پایین را پیشنهاد کرد و گفت: بهتر است مذاکرات در سطح پایین و به شکلی کم‌اهمیت و قبل از انتخابات ایران برگزار شود تا مانع از آن شود که احمدی‌نژاد در مبارزات انتخاباتی‌اش بگوید آنها منتظرند بعد از من با ایران مذاکره کنند.

در همین رابطه کارشناسان آمریکایی اعلام کردند: دولت جدید آمریکا نگاه مثبتی را در مقایسه با دولت بوش به ایران دارد و از تعیین خطوط قرمز برای ایران که ممکن است هیچ گاه عملی نشوند، خودداری می‌کند.

ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در این باره گفت: شک دارم که ایران به راحتی از غنی‌سازی دست بردارد؛ از همین رو بهتر است آمریکا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد. به همین دلیل مذاکراتی مورد نیاز است تا چگونگی اجازه به ایران برای فعالیت غنی‌سازی بررسی شود یا در روشی دیگر اینکه چگونه باید حق غنی‌سازی را به رسمیت شناخت؟ مقیاس آن چیست؟ درجه شفافیت آن چه میزان خواهد بود؟ و اینکه میزان دسترسی آژانس به آن تا چه حد خواهد بود؟ هاس در ادامه افزود: تحریم‌ها نیز باید مستقیما به این مطلب ربط داشته باشد که ایران تا چه حد با مقیاس این برنامه و شفافیت آن موافقت می‌کند.