نامه محرمانه اوباما به مدودف درباره ایران

دنیای اقتصاد- یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای محرمانه به دیمیتری مدودف، همتای روسی خود خواهان همکاری موثر مسکو با واشنگتن برای مقابله با برنامه هسته‌ای تهران شده است. این نامه حدود سه هفته پیش توسط پیک‌های آمریکایی به شخص مدودف تسلیم اما وجود آن روز دوشنبه فاش شد. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تازگی گفته است که این آمریکا است که باید به تلاش‌های گروه ۱+۵ برای حل مساله هسته‌ای ایران سرعت بدهد. آن‌سوتر، یک روزنامه اسرائیلی فاش کرده است که دولت اوباما خطوط قرمز سیاست خارجی خود را در قبال ایران، با همکاری تل‌آویو تدوین می‌کند. به نوشته این روزنامه، این همکاری‌ها تاکنون منجر به چهار درخواست تل‌آویو از واشنگتن شده است. همراهی گفت‌وگوی آمریکا با ایران به همراه‌ تحریم‌های شدید، تهیه طرح اقدام توسط آمریکا به همراه سایر اعضای گروه ۱+۵، تعیین محدوده زمانی برای مذاکرات و توجه به زمان آغاز مذاکرات با ایران درخواست‌های رژیم صهیونیستی از دولت اوباما گزارش شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی گفتند که اوباما با ارسال نامه‌ای به مدودف پیشنهاد کرده است که در صورت کمک مسکو به آنچه وی توقف برنامه توسعه تسلیحات دوربرد در ایران می‌خواند، از طرح استقرار سیستم دفاع موشکی در شرق اروپا عقب‌نشینی خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز دیروز نوشت: این نامه که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا برای دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه نوشته است، سه هفته قبل به وسیله مقامات عالی رتبه آمریکایی فقط به وی تسلیم شده است.

در این نامه آمده است: در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش را رها کند، آمریکا دیگر نیازی به دنبال کردن سیستم‌های دیگر که مخالفت شدید روسیه را به همراه داشته است، ندارد. مقاماتی که محتوای پیام اوباما را فاش کردند، به دلیل علنی شدن این موضوع، افشا نشدن نام‌شان را خواستار شدند.

به گفته این مقامات، هدف آنی نامه، ارائه مشوق به مسکو برای پیوستن به آمریکا در جبهه مشترک علیه ایران است.

این گزارش مدعی است، روابط نظامی دیپلماتیک و تجاری روسیه با تهران موجب نفوذش در ایران شده است و معمولا با موضع واشنگتن علیه ایران مخالفت کرده است.

مسکو پاسخی را ارائه نکرده است اما یک مقام روس روز دوشنبه گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد درباره دفاع موشکی با هیلاری رودهام کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کند. این دو قرار است روز شنبه در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

اوباما و مدودف نیز بنا به گفته مقامات آمریکایی برای اولین‌بار در تاریخ دوم آوریل با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی ضمن تایید خبر ارسال نامه اوباما به مدودف نوشت: ما تایید می‌کنیم که اوباما نامه‌ای برای مدودف ارسال کرده است. او افزود: این نامه طیفی از موضوعات از جمله دفاع موشکی و چگونگی ارتباط آن با تهدید ایران را در بر می‌گیرد. روسیه از ابتدا با سپر دفاع موشکی که قرار است در لهستان و جمهوری چک مستقر شود مخالف بود. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که مذاکرات آمریکا با ایران می‌تواند به حل بن‌بست بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای تهران کمک کرده و امنیت منطقه‌ای را تقویت کند.

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران روسی در پروازی از مصر به اسپانیا تاکید کرد که این آمریکا است که باید تلاش‌های ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا ) به علاوه آلمان را برای حل مساله هسته‌ای ایران تشدید کند.

روسیه و آمریکا سال‌ها است که در زمینه برنامه هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند. مسکو به همراه چین همواره با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران مخالف بوده است.

مقامات روسیه بارها تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه مدرکی حاکی از این که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است وجود ندارد، اما مقامات آمریکایی به ابراز نگرانی از این مساله ادامه می‌دهند.

با وجود این، به تازگی گرگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس بر تعهد این کشور به تعامل مستقیم با تهران تاکید کرده است. شولتی با اشاره به این که دولت این کشور همچنان مشغول بازنگری سیاست خارجی آمریکا است، گفت که واشنگتن برای تعامل مستقیم با تهران آماده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شولتی روز دوشنبه خطاب به سی و پنج کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دولت جدید آمریکا قصد دارد که تلاش‌های دیپلماتیک برای پرداختن به هر یک از چالش‌های عمومی را افزایش دهد، اما همزمان با این تحولات، روزنامه‌ هاآرتص با اشاره به سفر هیلاری کلینتون به سرزمین‌های اشغالی از تعیین خطوط قرمز سیاست خارجی کاخ سفید به ویژه درباره ایران توسط سران اسرائیل خبر داده است.

به نوشته ‌هاآرتص، این خطوط قرمز به طور مشترک توسط وزارت امور خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی آماده شده و قرار است بنیامین نتانیاهو، مسوول تشکیل کابینه جدید این رژیم، در دیدار با کلینتون این خطوط قرمز را به وی ارائه کند.

این برنامه علاوه بر آنکه درخواست‌هایی از آمریکا دارد از تل‌آویو نیز می‌خواهد تا نظری مثبت درباره مذاکرات واشنگتن با تهران داشته باشد. در این گزارش تل‌آویو از وزارت خارجه آمریکا خواسته است که هر گونه مذاکره‌ای با ایران باید همراه با تحریم‌های سنگین علیه تهران همراه باشد. این تحریم‌ها هم باید در چارچوب شورای امینت و هم در خارج از آن اعمال شوند. در غیر این‌صورت این مذاکرات تبدیل به موضوعی قابل اطمینان برای به رسمیت شناختن فعالیت هسته‌ای ایران می‌شود.

دومین خواسته اسرائیل از آمریکا تهیه طرح اقدامی به همراه روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه است. بر اساس این طرح آمریکا باید بگوید که در صورت شکست مذاکرات چه اقدامی انجام می‌دهد؟ به‌ویژه باید در این مورد موافقت شود که شکست مذاکرات منجر به اعمال تحریم‌های بسیار سنگین علیه ایران شود.

خواسته سوم تعیین یک محدوده زمانی برای مذاکرات است تا از فراهم کردن زمان برای تکمیل برنامه هسته‌ای ایران خودداری شود. این مذاکرات باید به عنوان «فرصتی که تنها یک بار داده می‌شود» تلقی شود.

اما چهارمین و آخرین خواسته تل‌آویو از واشنگتن توجه به زمان مذاکرات با ایران است. زمان و تنظیم آن در این مذاکرات موضوعی اساسی است و از همین رو آمریکا باید درباره این موضوع مهم تصمیم‌گیری کند که آیا مذاکرات باید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز شود یا اینکه پس از آن؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ‌هاآرتص، این خطوط قرمز به تایید «ایهود اولمرت» نخست وزیر مستعفی، «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه و«ایهود باراک» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی رسیده است.