سناریوهای افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی کنار گذاشته شود

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: اگر قرار است مفاد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه مد نظر باشد باید سناریوهای افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی که اجماع مناسبی در مجلس شورای اسلامی برای آنها وجود ندارد، کنار گذاشته شود. به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در پاسخ به درخواست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، ضمن بررسی یارانه‌های آشکار بودجه، اعلام کرد: بررسی به عمل آمده از لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ و مقایسه آن با قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور، از تغییرات اساسی در اعتبارات یارانه‌ها در لایحه بودجه ۱۳۸۸ نسبت به قانون بودجه ۱۳۸۷ حکایت دارد؛ به طوری که در لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ یارانه‌ها، بنزین و نفت گاز و همچنین یارانه‌ حامل‌های انرژی حذف شده‌اند.

این مرکز افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اجرای سریع و یکدفعه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، اقتصاد کشور متحمل تورم بالایی خواهد شد که این تورم بر بودجه کل کشور نیز اثر خواهد گذاشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید در تدوین بودجه سال آینده، تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را به طور دقیق بررسی و آثار آن را در تخصیص اعتبارات بودجه کشور لحاظ کند. زیرا با حذف یارانه‌ حامل‌های انرژی و افزایش قیمت این حامل‌ها، منابع و مصارف بودجه عمومی دولت به شدت تغییر خواهد کرد. به طوری که افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش قیمت کالاها و خدماتی خواهد شد که از این حامل‌ها در فرایند تولید آنها استفاده می‌شود. بنابراین تورم ناشی از این اقدام، به طور طبیعی هزینه های دولت را افزایش می‌دهد و از آنجا که این میزان تورم به طور دقیق محاسبه نشده است، نمی‌توان افزایش هزینه‌های دولت را از این محل به طور دقیق حساب کرد.

این مرکز تصریح کرد: با توجه به نتایج بررسی‌ها به عمل آمده پیشنهاد می‌شود:

۱ - اگر قرار است مفاد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه مد نظر باشد باید سناریوهای افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی که اجماع مناسبی در مجلس شورای اسلامی برای آنها وجود ندارد، کنار گذاشته شود.

۲ - نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت بخواهند ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دلیل حذف ردیف یارانه‌های مرتبط را در لایحه بودجه ۱۳۸۸ کل کشور توضیح دهد. همچنین با توجه به اهمیت اجرای سیاست‌های غیرقیمتی و توسعه حمل و نقل عمومی، لازم است اعتبارات یارانه‌ای مرتبط در این رابطه صرف‌نظر از اعتبارات احتمالی حاصل از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، مد نظر قرار گیرد.

۳ - با توجه به اینکه سناریوهای قیمتی برخی حامل‌های انرژی از جمله بنزین و نفت و گاز در برخی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برای سال آتی تعیین شده و احتمالا در بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، خوب است با توجه به قیمت فعلی واردات این حامل‌ها و پیش‌بینی‌ قیمت‌های بین‌المللی سال آتی، اقدام لازم برای در نظر گرفتن ارقام مناسب جهت واردات این فرآورده‌ها در لایحه بودجه صورت گیرد.

۴ - بررسی آثار تورمی ناشی از اجرای سیاست آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و برخی کالاهای یارانه‌ای دیگر (حتی در صورت تدریجی بودن) یکی از مهم‌ترین گام‌ها در لایحه بودجه است. بدیهی است ترکیب اعتبارات هزینه‌ای دولت بر این مبنا تغییر خواهد کرد.