هجوم سرمایه‌داران عربی و غربی به ایران

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: سخنگوی وزارت خارجه ‌ایران تازه‌ترین سخنان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر ‌این که تهران سوخت هسته‌ای کافی برای تولید بمب اتمی دارد را با استناد به اظهارات وزیر دفاع آمریکا رد کرد. وی همچنین در خواست یکی از مشاوران محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور از اعضای آکادمی اسکار برای عذرخواهی از ملت‌ایران را تایید کرد، اما نکته جالب نشست خبری‌ این هفته سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران در حوزه اقتصاد ‌این بود که او از «هجوم سرمایه‌گذاران کشور‌های عربی، چینی و برخی کشورهای اروپایی» به بخش‌های مختلف اقتصاد ‌ایران خبر داد. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اظهارات دریا‌دار آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به مرحله تولید بمب اتم رسیده است، گفت: بلافاصله بعد از این اظهارات، آقای گیتس عنوان کرد که چنین چیزی درست نیست. هر فرد فنی آشنا به مسائل اتمی نیز این موضوع را رد می‌کند.

اگر چنین موضوعی درست باشد، باید دو تحول رخ دهد، یکی اینکه ایران از ان.پی .تی خارج و سپس اثبات شود که ایران به دنبال تکنولوژی غنی‌سازی بالااست و این در حالی است که ایران عضو ان.پی.تی است.

بدین ترتیب وی همه مباحث مربوط به دستیابی ایران به بمب اتم را از لحاظ فنی بی‌پایه و اساس خواند و در راستای تبلیغات بیگانگان برشمرد. وی تصریح کرد‌: مواد مستخرجه در نطنز تحت نظارت و کنترل دوربین‌های آژانس است و چطور امکان دارد درجه غلظت زیر ۴ به ۹۰‌درصد تبدیل شود؟

قشقاوی با تاکید بر اینکه بمب اتم هیچ جایگاهی در رویکرد دفاعی جمهوری‌اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد: ما خواستار خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی و اتمی هستیم و طرح این موضوعات نه تنها منشا واقعی، حقیقی و علمی ندارد، بلکه در راستای تبلیغات است.

دریاسالار مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان و در پاسخ به سوالی در مورد توانایی ‌ایران برای تولید سلاح هسته‌ای گفته بود: ما بر‌این باوریم که آنها سوخت کافی برای تولید یک بمب را در اختیار دارند، اما رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در سخنانی که همزمان انجام شده بود با اتخاذ موضعی نرم‌تر، سعی کرد زمان دسترسی‌ ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی را دورتر نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات قائم مقام وزارت خارجه مبنی بر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریورماه سال آینده، با تاکید بر اینکه تردیدها در مورد راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر محلی از اعراب ندارد، گفت: با پیش‌راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر این اطمینان در ایران حاصل شده که در آینده نزدیک به سمت راه‌اندازی کامل نیروگاه پیش‌ رویم.

هیچ مشکلی در مورد راه‌اندازی این نیروگاه وجود ندارد و طرفین به صورت جدی بر اتمام آن تاکید دارند و نیروگاه طبق برنامه در موعد مقرر راه‌اندازی می‌شود.

طرفین بر اتمام نیروگاه جدی هستند و همانطور که متخصصان فنی گفته‌اند یک زمان عادی برای تست بخش‌های مختلف آن نیاز است که باید اعمال شود.

وی همچنین به شورای حکام که قرار است امروز جلسه‌ای داشته باشند توصیه کرد که با توجه به روشن بودن رویکردهای فنی و حقوقی کار تحت‌تاثیر فضاسازی‌های سیاسی قرار نگیرد. قبل از ما البرادعی نیز بر این مساله تاکید کرده و خواسته بود که بحث‌ها سیاسی نشود و لذا به هر اندازه که بحث‌ها حقوقی باشد و سیاسی نباشد می‌توان به نتیجه رسید، چرا که چارچوب فعالیت‌های ما روشن است.

وی درباره اظهارات مشاور فرهنگی رییس جمهور در خصوص هیات‌ ‌هالیوودی که به تهران سفر کرده‌ است، گفت: اعضای هیات‌ منصفه ژوری و اعطاکنندگان جایزه اسکار وابسته به آکادمی علوم و فنون سینمایی وابسته به اسکار به دعوت صنفی و شخصی توسط خانه سینمای ایرانی در تهران حضور دارند و از میزبانی خوب همتایان ایرانی خود بهره‌مند هستند. ضمن احترام به مهمان، نکته‌ای که مشاور هنری رییس جمهور مطرح کرد، نکته درستی است.

قشقاوی با اشاره به رویکرد‌هالیوود در تهیه فیلم‌هایی که هویت تمدنی‌ و باستانی ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: سهامداران و بنیانگذاران ‌هالیوود مشخص هستند. امیدواریم اساس فیلم‌ها مبتنی بر تحقیر تمدن ۷‌هزار ساله ایرانی نباشد.

وی همچنین از همه هنرمندان از جمله هنرمندان ایرانی خواست که این موضوع را مدنظر قرار دهند و افزود: کار درستی نیست که آدمی بر شاخ بنشیند و بن را ببرد. ما باید تعصب ویژه‌ای نسبت به هویت باستانی ایران داشته باشیم. وی به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخل کشور نیز توصیه کرد که به این مساله توجه کنند.

جواد شمقدری مشاور احمدی‌نژاد در امور فرهنگی همزمان با ورود هیات سینمایی آمریکا به تهران گفته بود: مسوولان سینمایی تنها موقعی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران‌هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین‌ها و افتراهایی که به ملت‌ایران در طی سی سال گذشته روا داشته‌اند، عذرخواهی کنند.این هیات به دعوت «خانه سینما» - مجموعه‌ای است از نهادهای صنفی سینما - به‌ایران سفر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاست دستگاه دیپلماسی کشور برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، با بیان اینکه به‌رغم تحریم‌ها آمار منتشر شده حتی از سوی غربی‌ها حاکی از این است که مشکل حاد و جدی در بحث سرمایه‌گذاری وجود ندارد، گفت: این آمارها بعد از بحران اقتصادی در جهان نشان می‌دهد که ما شاهد هجوم و گسیل سرمایه‌گذاران عربی، چینی و برخی کشورهای اروپایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، خدمات و ... بوده‌ایم.

وی بر اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری، آسان شدن روند بوروکراتیک و نظام اداری و ... تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی در خصوص پیش‌نیاز اولیه یعنی ارتباط خوب با کشورها، بازار مصرف مناسب، قانون خوب سرمایه‌گذاری و امنیت که پیش شرط سرمایه‌گذاری است، مشکلی ندارد.

قشقاوی با تاکید بر هماهنگی بیشتر بین ارگان‌ها گفت: سیستم بانکی نیز باید مساعدت‌های لازم را به عمل آورد تا به عطش سرمایه‌گذاری در ایران پاسخ مناسب داده شود. وی روند سرمایه‌گذاری و حجم تجارت در ایران را رو به رشد خواند.

قشقاوی همچنین درباره اظهارات رجب‌طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با گاردین مبنی بر اینکه ایران به منظور ارتباط با آمریکا پیشنهاد میانجیگری به ترکیه داده است، با اشاره به اظهارات قبلی‌اش در این باره گفت: قطعا اظهارات آقای اردوغان و بقیه برادران ترک از سر خیرخواهی و دلسوزی، لطف و عنایت است. ضمن احترام به اینگونه نظرات تاکید می‌کنم که از سوی جمهوری اسلامی هیچ‌گونه درخواستی برای میانجیگری به ایشان یا دیگر مقامات صورت نگرفته است.

وی همچنین در پاسخ به‌این که چرا ایران نمی‌خواهد ترکیه در این زمینه میانجیگری کند؟ افزود: روابط ما با دولت همسایه و دوست ترکیه رو به گسترش است و ما در عرصه بسیار ارزشمند روابط دو جانبه با ترکیه به سر می‌‌بریم، اما در طول ۳۰ سال گذشته کانال مسدود شده‌ای وجود نداشته که الان حادثه غیر مترقبه‌ای ایجاد شود تا نیاز باشد کسی آن را باز کند و در صورت نیاز هر یک از دو کشور نظر خود را در چارچوب رسمی و دیپلماتیک مطرح می‌کنند.

وی درباره خبر مطرح شده مبنی بر بخشیده شدن غرامت جنگی عراق توسط ایران نیز گفت که چنین بحثی مطرح نشده است.

خبرنگاری نیز با اشاره به سفرهای مداوم مقامات ایران و عراق، از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد که آیا وقت آن نرسیده که در کنار این روابط دوستانه، ایران برای مطالبه خسارات جنگ ۸ ساله از عراق اقدام کند؟ که وی پاسخ داد: اصل در دیپلماسی واقع‌بینی و توجه به شرایط است که البته این موضوع تنها به روابط ایران با عراق مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما اوضاع، احوال و شرایط دولت عراق را در نظر می‌گیریم و متناسب با مقتضیات واقعی و حقیقی عمل می‌کنیم. دیپلماسی توجه به واقعیات روی زمین است. ما برنامه روابط رو به رشد را براساس احترام متقابل و حسن همجواری پیگیری و مسائل دو کشور را در شرایط و موقعیت مناسب خود مورد توجه قرار داده و می‌‌دهیم. قشقاوی با ذکر این نکته که حاکمیت بعثی از بین رفته و دولت جدیدی بر سر کار است، خاطرنشان کرد: با همه احزاب، گروه‌ها و... ارتباط بسیار صمیمانه‌ای داشته و داریم.

فضای جدیدی است که این فضا تناسب زمان، مکان و شرایط را برای پیگیری مسائل ایران و عراق ایجاب می‌کند. یکی از خبرنگاران در خصوص مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق سوال کرد که قشقاوی در این‌باره با اشاره به مرز مشترک یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتری ایران و عراق، افزود: در مباحثی که با عراقی‌ها داریم در چارچوب امنیتی، بحث‌هایی صورت می‌گیرد.