یک قدم تا برق اتمی

عکس: خبرگزاری فارس، حسین فاطمی نیروگاه بوشهر پیش راه‌اندازی شد

یک قدم تا برق هسته‌ای

دنیای اقتصاد - پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، واکنش متفاوت مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی را برانگیخته است.

مقام‌های تل‌آویو، آزمایش مقدماتی رآکتور اتمی بوشهر را خبر بدی توصیف کرده‌اند، حال اینکه آمریکا در واکنشی متفاوت گفته است که همکاری مشترک تهران و مسکو در نیروگاه بوشهر کاملا صلح‌آمیز است. روز چهارشنبه فرآیند راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با سوخت مجازی با حضور سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم، پیمانکار این پروژه و غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد. در مرحله پیش راه‌اندازی که مرحله تست سرد نیز خوانده می‌شود، با قرار گرفتن میله‌های سوختی بدلی در رآکتور، نیروگاه اتمی بوشهر برای آغاز فعالیت خود آماده خواهد شد. آقازاده در حاشیه مراسم پیش راه‌اندازی این نیروگاه خبر داده است که ایران در حال حاضر ۶هزار سانتریفیوژ دارد. وی همچنین تصریح کرده است که نگرانی‌ای برای راه‌اندازی کامل این نیروگاه ندارد و این کار در موعد مقرر انجام خواهد شد.

در این میان، آمریکا واکنش مثبتی به همکاری ایران و روسیه در نیروگاه بوشهر نشان داده است.

خبرگزاری ایلنا، به نقل از پرس‌تی‌وی، خبر داده است که در پی پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: همکاری‌های مشترک تهران و مسکو در این نیروگاه کاملا صلح‌آمیز است. به‌رغم اینکه وود در سخنان خود از پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر انتقاد نکرد، ولی موضع‌گیری وی حاکی از آن بود که موافقت واشنگتن با راه‌اندازی این نیروگاه به دلیل تولید سوخت موردنیاز آن با همکاری روسیه بوده است. وی همچنین تلاش کرد تا توافق ایران و روسیه برای تهیه سوخت موردنیاز این نیروگاه توسط مسکو را به منزله عدم‌نیاز ایران برای ادامه برنامه غنی‌سازی خود جلوه دهد.

وود در این‌باره مدعی شد: معتقدیم که آنچه روسیه در زمینه تامین ذخیره سوختی انجام می‌دهد و همچنین طرح‌ریزی‌های انجام شده در زمینه سوخت مصرفی، مکانیزم مناسبی برای ایران است تا طی آن به مزایای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای واقف شود. این در حالی است که نخست‌وزیر مستعفی رژیم‌صهیونیستی در واکنش به پیش‌راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، بار دیگر علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز تهران موضع گرفت. به گزارش دیلی‌تایمز، ایهود اولمرت، در گفت‌وگو با رادیو این رژیم مدعی شد: ما کشوری بسیار قدرتمند هستیم و قابلیت‌های نظامی گسترده‌ای داریم که غیرقابل تصور است. وی افزود: اسرائیل در تمامی شرایط قادر به دفاع از خود در برابر تهدیدها و دشمنان است. نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم، ولی باور کنید که می‌دانم درباره چه چیزی صحبت می‌کنم.بنابر این گزارش، به‌رغم اینکه اولمرت به‌وضوح به نام ایران اشاره نکرده است، اما کاملا مشخص است که هدف این سخنان کشوری به‌غیر از ایران که اسرائیل آن را بزرگ‌ترین تهدید برای موجودیت خود به حساب می‌آورد، نیست.

در مراسم پیش‌ راه‌اندازی نیروگاه بوشهر غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نیروگاه اتمی بوشهر بعد از تلاش‌های زیاد به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده است.

آقازاده در آغاز مذاکرات خود با سرگئی کرینکو، رییس روس اتم اظهار کرد: در طول بازدید متوجه شدم که همه کارها به ویژه در زمینه سوخت‌گذاری مجازی انجام شده است. وی افزود: با سوالاتی که از متخصصین ایرانی و روسی پرسیده‌ام همه آنها به ما اطمینان داده‌اند که برای راه‌اندازی نهایی مشکلی ندارند، البته باید اذعان کرد که تغییر یک تکنولوژی غربی به روسی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: امروز از روزهای مهم برای مردم ایران است و باید اطمینان دهم که در ماه‌های اخیر کار بسیار خوب پیش رفته است. رییس روس اتم نیز گفت: عمده کارهای نیروگاه اتمی بوشهر به اتمام رسیده و ما به مرحله نصب و راه‌اندازی رسیدیم که یک مرحله جدی و مسوولانه است.

کرینکو اظهار کرد: پروژه نیروگاه اتمی بوشهر یک پروژه منحصربه‌فرد است که توانستیم آن ‌را تا امروز به این جایگاه برسانیم و باید از مرحله آزمایشات به شکل مسوولانه عبور کنیم.

وی افزود: با آقای آقازاده تفاهم کردیم که این اقدامات را ثابت نگه داریم، چرا که اطمینان و امنیت نیروگاه برای ما در اولویت اول است و ما خودمان را برای مرحله بعدی آماده می‌کنیم. امروز شاهد نحوه آموزش پرسنل ایرانی بودیم که کارشناسان ماهری هستند و این مرحله را با توجه به اینکه نیازمند زمان است با موفقیت ادامه می‌دهند.رییس روس اتم با اشاره به اینکه تضمین یک سال اول این پروژه به عهده پیمانکار اصلی است، اظهار کرد: ایران و روسیه با کمک همدیگر خود را به مرحله نهایی نزدیک می‌کند و باید تلاش کرد که پرسنل ایرانی بتواند در نیروگاه کار کند. با اینکه در مرحله نهایی هستیم، ولی معتقدم که زود است سست شویم و باید این روند را همچنان ادامه دهیم. رییس «روس اتم» ضمن تقدیر از کمک همتای ایرانی و همکارانش در ماه‌های اخیر گفت که پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای انجام شده و ما از آن‌چه که امروز در سایت دیدیم راضی هستیم.

آقازاده همچنین در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای روسی‌اش اعلام کرد که ایران در تاسیسات نطنز در حال حاضر ۶‌هزار سانتریفیوژ در حال کار دارد که از سال آینده نیز این میزان را افزایش خواهد داد. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاسی است، اظهار کرد: کاری به گزارش آژانس و سخنان البرادعی ندارم، چرا که وی به سیاق خودش می‌خواهد گاهی دنیا را آرام کند و گاهی پرتنش، اما ما کار خودمان را در نطنز انجام می‌دهیم و براساس برنامه زمانبندی خود ۶ هزار ماشین سانتریفیوژ در حال کار داریم که سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

وی افزود: نصب دستگاه‌ها باید در طول زمان انجام شود و اینکه برخی می‌گویند ایران هنوز نیروگاه ندارد، چرا غنی‌سازی می‌کند باید به آنها بگویم که اگر به طور مثال ظرفیت نصب ماشین ما در سال ۱۰‌هزار ماشین باشد، برای نصب ۵۰‌هزار ماشین سانتریفیوژ به ۵ سال زمان احتیاج داریم. ضمن آن‌که به موازات آن نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین باید به موازات آن پیش برود و اگر ما نصب ماشین را در نطنز به تاخیر بیندازیم در حقیقت راه‌اندازی نیروگاه را به تاخیر انداخته‌ایم.

آقازاده تاکید کرد: ما هیچ تغییر برنامه‌ای چه در جهت تعدیل و چه در راستای سرعت‌بخشیدن به برنامه خود در نطنز نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: برنامه این است که در برنامه پنج‌ساله کشور همه ۵۰‌هزار ماشین نصب شود، البته از یک مقطع زمانی جدید، ماشین‌هایی با تکنولوژی به‌روز جایگزین آنها خواهد شد که در زمان مقرر اعلام می‌کنیم.

برنامه نصب ماشین‌های سانتریفیوژ تابع هیچ شرایط سیاسی نیست، بلکه تابع زمان‌بندی مدون است. آقازاده همچنین گفت: بخش اعظم تجهیزات موردنیاز در نیروگاه بوشهر در همان سال‌های آغازین در بنادر آلمان و ایتالیا باقی ماند و حجم قابل‌توجهی از آن به ایران منتقل نشد، لذا تجهیزات اتمی این نیروگاه به ما نرسید و در حال حاضر ۲۴درصد تجهیزات استفاده شده در نیروگاه بوشهر آلمانی است، ۳۶درصد ایرانی و ۴۰درصد نیز روسی است. وی با اشاره به بخشی از قرارداد ایران و روسیه اظهار کرد: طبق این قرارداد راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر به مدت یک سال توسط همکاران روسی انجام می‌شود و در طول این مدت تجربیات موردنیاز به طرف ایرانی منتقل خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از پایان سخنان کرینکو در توضیحاتی، علت حساسیت خبرنگاران ایرانی را نسبت به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، حساسیت افکار عمومی در ایران دانست و افزود: امروز برای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نگرانی ندارم و معتقدم در موعد مقرر انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه زمان‌بندی پیش راه‌اندازی و تست دستگاه‌ها معمولا بین ۴ تا ۷ ماه طول می‌کشد، گفت: اگر تست دستگاه‌ها زودتر انجام شود نیروگاه هسته‌ای راه‌اندازی خواهد شد، البته ما هم نمی‌توانیم در این مورد ریسک کنیم و حتی اگر روسیه بخواهد که سریع نیروگاه را تحویل دهد ما تا زمانی که همه‌تست‌ها و ‌آزمایشات انجام نشود چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهیم، البته اگر طرف روسی بخواهد تعدیل کند، ایران قبول نمی‌کند و ایران باید از تمام زوایای صحت کار مطمئن باشد به همین خاطر خواهش می‌کنم دیگر این سوال را تکرار نکنید.

عکس: ایسنا