گروهی از صاحب‌نظران، کارشناسان و متخصصان ایمنی همراه با استادان دانشگاه بر ضرورت برنامه‌ریزی و ساماندهی برای مراسم سنتی چهارشنبه‌سوری تاکید کردند.

سومین همایش بررسی خطرات بازی با آتش و مواد محترقه با هدف ایجاد هماهنگی و تعامل بیشتر میان سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط ایمنی و امنیت جامعه، همچنین افزایش سطح آگاهی‌های شهروندان در این زمینه صبح امروز در سازمان مرکزی آتش‌نشانی تهران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این همایش ضرورت توجه هر چه بیشتر با تامین ایمنی و نهادینه شدن فرهنگ ایمنی را مورد تاکید قرار دادند.

در این همایش مهندس حاجی‌بیگی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: همه ما دغدغه خدمت به مردم را داریم و تلاش می‌کنیم شهروندان زندگی توام با آرامش و آسایشی داشته باشند.

وی کاهش شمار حوادث چهارشنبه‌سوری پارسال را نتیجه تعامل و ‌همکاری بسیار خوب سازمان‌ها و ارگان‌های دست‌اندرکار توصیف کرد و افزود: کاهش شمار حوادث نه تنها به دلیل همکاری بود، بلکه ناشی از اقدامات موثری بود که سازمان‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، اورژانس و ... انجام دادند.

مهندس حاجی‌بیگی گفت: نقش بسیار موثر صدا و سیما هم توانست این هماهنگی و تعامل را در جامعه گسترش بدهد و با انتقال دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در چنین گردهمایی سطح آگاهی و دانش شهروندی را در مورد اصول ایمنی و رعایت آنها در زندگی به ویژه در مناسبت‌ها بالا ببرد و به گونه‌ای در چهارشنبه آخر سال گذشته تنها با ۲۰درصد حوادث نسبت به سال‌های قبل از آن روبه‌رو شدیم و این میسر نشد مگر با وجود هماهنگی و تعامل میان همه سازمان‌های دست‌اندرکار که توانستند نقش اساسی و مهم خود را در جامعه ایفا کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران ابراز امیدواری کرد که با اجرای چنین حرکت‌های سازنده و بهره‌گیری از دیدگاه‌های استادان و کارشناسان بتوانیم شهری با ایمنی بیشتر داشته باشیم و با ارائه راهکارهای درست و عملی کردن آنها از شمار حوادث بکاهیم.

این گزارش حاکی است، در این همایش علاوه بر مدیرعامل، روسا و فرماندهان، مدیران و کارشناسان سازمان آتش‌نشانی، تنی چند از استادان دانشگاه، فرماندهان نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین مدیران و مسوولان سازمان‌ها و نهادها از جمله اورژانس تهران نیز حضور داشتند.

دکتر آیت گودرزی، استاد دانشگاه با اشاره به نهادینه شدن سنت‌ها از جمله چهارشنبه سوری و تاکید بر ضرورت ساماندهی آن تصریح کرد: صاحبان اندیشه باید به چگونگی ساماندهی این رفتار و عمل نهادینه شده توجه و آن را به سمت و سویی هدایت کنند که رفتارها درست و قابل تحمل شود که این یک امر شدنی است.

وی افزود: علت ماندگاری چهارشنبه‌سوری آن است که با محیط و فطرت انسان‌ها هماهنگ است و هدف دارد و می‌تواند فرد را بازسازی کند؛ چرا که ذات آن پویا است و ما باید بپذیریم که مناسبت‌ها باید ساماندهی شوند.

این استاد دانشگاه گفت: در برنامه‌ریزی برای ساماندهی باید به خانواده‌ها آموزش بدهیم که بتوانند فرزندانشان را در حریم خانه‌هایشان تحت کنترل داشته باشند، همچنین سازمان‌های مسوول باید واقع‌بینانه‌تر به موضوع نگاه کنند و دولت نیز به دلیل مسوولیت فرهنگی که در قبال جامعه دارد باید از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌‌ها وارد شود تا بتوان برای ساماندهی این رفتار نهادینه شده از نظر کمی و کیفی برنامه‌ریزی واقدام کرد.

دکتر نعمت حسنی، استاد دانشگاه دیگر سخنران این همایش بود که در زمینه ایمنی و ارزش‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: آداب و رسوم تجلی و نمایش ارزش‌های فرهنگی جامعه هستند و فرهنگ همچون نخ تسبیح باورهای یک ملت است که نمی‌توان آن را از بین برد.

وی گفت: تغییر و تعدیل دو اصل مهم هستند که اگر تغییر متعادل صورت گیرد به خیر می‌انجامد و در این مرحله باید به تدبیر توجه کرد.

وی تصریح کرد: ما باید تابع مردم باشیم و به عنوان یک نهاد یا ارگان بتوانیم ایمنی بیشتری را برای مردم فراهم کنیم نه آن که فرهنگ را حذف کنیم. ایمنی اگر فرهنگ نشده باشد جامعه دچار خطرات و حوادث زیادی می‌شود و اگر فرهنگ ایمنی نباشد همه چیز، همه جا و همیشه خطر وجود دارد.

دکتر حسنی گفت: فرهنگ مقوله‌ای نیست که بتوان آن را آموزش داد چون یک امر پرورشی است و باید برای باورهای فرهنگی قالب سازی کرد.

وی دانایی، توانایی، مدیریت و فرهنگ را چهار پایه اساسی و لازم برای حرکت جامعه خواند و تاکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ گسترده همکاری داشته باشیم باید با هم تعامل کنیم و تلاش بیشتری به عمل بیاوریم و بکوشیم که مردم را به انجام عمل صالح و به سمت و سویی بکشانیم که در زمان و مکان مناسب، عمل درست را انجام دهند.