نقش ویژه اجلاس شهرداران آسیایی در ارتقای وجهه بین‌المللی ایران

دبیر نخستین اجلاس شهرداران آسیایی با بیان اینکه این اجلاس دستاوردهای سیاسی و علمی بسیار مهمی دربرداشت، گفت: اولین اجلاس شهرداران آسیایی توانست تاثیر بسزایی بر ارتقای وجهه و اعتبار کشور در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

دکتر محمدی در مراسم تقدیر از برگزار‌کنندگان نخستین اجلاس شهرداران آسیایی که با حضور شهردار تهران برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: اجلاس شهرداران آسیایی یکی از موفق‌ترین اجلاس‌های برگزار شده در کشور بود که حاصل تعامل، همکاری و مشارکت و خرد جمعی محسوب می‌شد و در این اجلاس از همه دانش، تخصص و فنون در سطوح داخل و خارج کشور توانستیم بهره‌مند شویم.

وی با تشکر از تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که به نحوی در برگزاری این همایش نقش داشتند، گفت: این همایش از ابعاد سیاسی و مدیریتی و بین‌المللی به خصوص توجه به حقوق شهروندی در کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخودار بود و مورد توجه مسوولین بسیاری از کشورها قرار گرفت؛ چنانچه این اجلاس با پیام دبیر کل سازمان ملل متحد از یک نشست منطقه‌ای به یک اجلاس بین‌المللی تبدیل شد.

محمدی تصریح کرد: نخستین اجلاس شهرداران آسیایی مجموعه‌ای از تجربیات ارزشمند مدیران شهری بود، تجربیاتی که می‌تواند در بهبود و ارتقای سطح مدیریت شهری در کشور بسیار تاثیرگذار باشد و سبب رضایت‌مندی شهروندان در تمام شهرهای کشورمان شود.

وی با بیان اینکه با برگزاری نخستین اجلاس شهرداران آسیایی نام ایران و تهران در همه سطوح مطرح شد، ادامه داد: در کمتر اجلاسی در کشور دیده شده که تعداد زیادی میهمانان از سازمان‌های بین‌المللی و سطوح عالی شرکت داشته باشند؛ اما در اجلاس شهرداران آسیایی بیش از ۷۰ سفیر مقیم تهران و ۳۰ نماینده از سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند، که این استقبال خوب مدعوین با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد تکمیل شد.

دکتر محمدی اظهار کرد: نخستین اجلاس شهرداران آسیایی نمونه‌ای از به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و توان و تعامل در اداره کشور بود.

در این مراسم همچنین خدادادی، مشاور بین‌الملل شهردار تهران و سرپرست جدید دبیرخانه اجلاس کلان‌شهرهای آسیایی گفت: تحولات سریع در همه زمینه‌ها در دوران معاصر شامل شهرها نیز شده است؛ چنانچه شهرها نقش ملی خود را به نقش فراملی داده‌اند و واژه‌هایی مانند جهان شهر، دیپلماسی شهری و شهروندی در دنیا شکل گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰درصد از شهرهای دنیا با هم ارتباطات بین شهری و بین‌المللی دارند و ۶۸درصد شهرها با سازمان‌های بین‌المللی و نهاد‌های جهانی ارتباط دارند که همه این‌ها نشان از نقش برجسته شهرها در عرصه بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه براساس آمار بیش از ۱۵ تا ۲۰هزار پیوند رسمی بین شهرهای مختلف جهان وجود دارد، گفت: ما نیز باید ارتباط‌های فراملی را بین شهرهای کشورمان با سایر شهرهای جهان گسترده کنیم که اجلاس شهرداران آسیایی موفقیت قابل توجه‌ای در این زمینه بود.

خدادادی تصریح کرد: در سال ۱۹۰۰ تنها ۱۳درصد شهرنشینی در دنیا وجود داشت؛ اما اکنون این میزان به ۶۰درصد رسیده است؛ به همین دلیل روز‌به‌روز بر اهمیت و نقش شهرها و مدیریت شهری افزوده می‌شود و مدیران شهری باید برای انتقال تجربیات خود و استفاده از تجربیات دیگران برای ارتقای سطح کیفی و کمی مدیریت شهری به خوبی استفاده کنند؛ در این میان ما هم باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق تلاش کنیم اهمیت و نقش شهرهایمان از سطح ملی به فراملی تغییر کند.

مشاور بین‌الملل شهردار تهران خاطر نشان کرد: در طرح جامع شهر تهران که توسط کارشناسان و متخصصان شهری تهیه شده است، شهر تهران شهری دانش پایه، هوشمند و جهانی و شهری با عملکرد‌های ملی و مدرن و با مرکزیت امور فرهنگی اجتماعی و سیاسی در سطح کشور مطرح شده، شهری که باید یکی از سه شهر برتر در جنوب غربی آسیا باشد و در منطقه از شهرهای برتر محسوب شود، به همین دلیل باید ارتقای روابط خارجی تهران با سایر شهرها و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به طور جدی در دستور کار قرار داشته باشد. شایان ذکر است در این مراسم از دست‌اندرکاران و برگزار‌کنندگان نخستین اجلاس شهرداران آسیایی از سوی شهردار تهران تقدیر به عمل آمد.