واکنش‌ها به گزارش احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: روزگذشته چهره‌های اقتصادی مجلس که هر یک به نوعی خود را مخاطب سخنان رییس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما می‌دانستند، با حضور در جمع خبرنگاران ضمن نادرست خواندن برخی از اظهارات احمدی‌نژاد نسبت به برخی از اطلاعاتی که رییس جمهور درباره بودجه خرید بنزین و گازوئیل فراتر از مصوبه مجلس و گزارش دیوان محاسبات درباره گم شدن یک میلیارد دلار ابراز تردید و انتقاد کردند و همزمان رییس دیوان محاسبات هم خواستار حضور در تلویزیون برای پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد شد. علی لاریجانی رییس مجلس هم در پاسخ به اعتراض نمایندگان گفت: ملاک قضاوت مجلس گزارش دیوان محاسبات بر پایه اصل ۵۵ قانون اساسی است. گزارش دیوان نه تنها نشان دهنده انحراف از بودجه ۸۵ بلکه نمایانگر انحراف و اشکالاتی در اجرای بودجه ۸۶ نیز هست.

لاریجانی این سخنان را در تایید اعتراض‌های حشمت‌ا... فلاحت پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب بیان کرد.محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی مستقیم خود با شبکه یک سیما برخی نکات را درباره بودجه، نبود یک میلیارد دلار درآمدهای نفتی و... مطرح کرده بود (گزارش کامل آن در صفحه ۲ آمده است) این اظهارات رییس جمهوری اما واکنش نمایندگانی را برانگیخت که هر یک خود را به نوعی در ماجراهای مذکور در مجلس سهیم دانسته و از این رو خود را مخاطب احمدی‌نژاد می‌دانستند. دیوان محاسبات هم به دلیل این که رییس‌جمهور گزارش‌های آن را اشتباه خوانده، در نامه‌ای خواستار اجرای برنامه‌ای در شبکه اول سیما شده تا در آن به دفاع از عملکرد خود بپردازد. اما اظهارات رییس‌جمهور درباره بودجه ۸۸ و این که این بودجه کسری ندارد و مرکز پژوهش‌ها که معتقد به کسری بودجه است خود راه‌حل ارائه دهد، با واکنش احمد توکلی، رییس این مرکز مواجه شد. چه پیش از این مرکز پژوهش‌ها در چند گزارش علاوه‌بر آن که ایرادهای ساختاری و قانونی را به بودجه سال ۸۸ وارد دانسته بود، ابراز عقیده کرده بود که این بودجه ۴۴هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت. احمد توکلی در این باره با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی با دفاع از گزارش این مرکز در مورد کسری بودجه گفت: دولت به جای آنکه این گزارش را تکذیب کند، بهتر است کار کارشناسی انجام دهد و اگر اشکالی در کار مرکز پژوهش‌ها است، آن را اعلام کند. وی درباره‌ این‌که رییس‌جمهور عنوان کردند که در سال ۸۸ کسری بودجه نداریم، گفت: کسری حسابداری ندارد و طرف منابع و مصارف و هزینه‌ها یکی است، اما اگر با فروض مختلفی وارد بودجه شویم کسری مختلف پیدا می‌کنیم مثلا وقتی از حساب ذخیره‌ ارزی برمی‌داریم، هر چقدر برداشت شود در واقع کسری است و معنی‌اش آن است که از منابع ذخیره‌ای استفاده می‌کنید و از منابع به دست آمده برای مصارف صرف نمی‌کنید. وی افزود: وقتی هدفمند شدن یارانه‌ها را تصویب شده تلقی نکنید، یعنی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرف منابع پایین می‌آید و حداقل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان طرف مصارف بالا می‌رود که می‌شود کسری. بنابراین اگر با فروض مختلف به لایحه‌ بودجه برویم، ما به کسری بودجه می‌رسیم. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره‌ این‌که رییس‌جمهور عنوان کرده که اگر کسری بودجه وجود دارد خود مرکز پژوهش‌ها راه‌حل پیدا کند، گفت: این کار درست نیست. ما در گزارش‌های خود در مورد کسری بودجه گفته‌ایم، اما طبق اصل ۵۳ قانون اساسی تنظیم و تهیه لایحه، وظیفه دولت است و بررسی و تصویب برعهده‌ مجلس است. گر چه هیچ کدام از دو قوه در عمل وظیفه خود ، حدود را رعایت نکرده‌اند. وی درباره‌ تغییر ردیف‌های بودجه توسط دولت که سال گذشته از حدود ۲۶۰ ردیف به ۳۹ ردیف تقلیل یافت و مجلس مجددا آن را افزایش داد، اما دولت همان ۳۹ ردیف را ابلاغ کرد، گفت: این کار دولت غیر قانونی است و ما حتما لایحه بودجه را اصلاح می‌کنیم و دولت باید خود را ملزم کند که طبق قانون رفتار کند.

توکلی همچنین درباره‌ اینکه دولت اعتقاد ندارد برای واردات بنزین و گازوئیل باید لایحه‌ای به مجلس می‌داد و معتقد است هنوز به سقف مورد نیاز به لایحه نرسیده به همین دلیل برای سه هزار میلیارد لایحه نداده است، گفت: این حرف اشتباه بود و با واقعیت سازگار نیست، وزیرنفت صراحتا مکتوب به رییس مجلس نوشته که این کار را با اطلاع رییس‌جمهور انجام داده است و در کمیسیون انرژی و کمیسیون بودجه و در صحن علنی مجلس هم این حرف را چندین بار تکرار کرد. توکلی در پاسخ به این سوال که رییس‌جمهور گفته‌اند که وزیر نفت هم اشتباه کرده است، گفت: ایشان نظر خودشان را گفته‌اند، من هم نظر خودم را می‌گویم. نظر بنده به نامه رسمی وزیر نفت و تاکید مکرر وزیر نفت مستند است. حالا در اینجا یا وزیر نفت خلاف می‌گوید یا رییس‌جمهور اطلاعش از این مساله کم است. این موضوع، اما با واکنش حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی و از منتقدان اصلی خرید غیرقانونی بنزین و گازوئیل نیز مواجه شد. به طوری که کاتوزیان با بیان اینکه

مرداد ماه امسال بودجه واردات بنزین و گازوئیل به اتمام رسیده است، گفت: واردات صورت گرفته توسط دولت غیرقانونی بوده است. حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران در جمع خبرنگاران پارلمانی با انتقاد از رییس‌جمهور گفت: به کار بردن کلمات نامناسبی چون بی‌سواد، غرض‌ورز یا غیرمنصف برای منتقدان، اصلا روش صحیحی نیست و بهتر است که به نقدها پاسخ دهند. به گفته وی، رییس‌جمهور باید به جای برچسب زدن به افراد، نقدها را پاسخ دهند. رییس کمیسیون انرژی مجلس به موضوع سهمیه سه هزار میلیاردی بودجه برای واردات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: درباره اینکه بیش از این رقم در سال جاری واردات بنزین و گازوئیل مصرف شده است باید یا صحبت رییس‌جمهور را صحیح تلقی کنیم یا وزیر نفت را. کاتوزیان ادامه داد: براساس اظهارات وزیر نفت و گرایش دیوان محاسبات، تقریبا در مرداد ماه امسال بودجه سه هزار میلیاردی برای واردات بنزین و گازوئیل تمام شده است. وی خاطرنشان کرد: در دوره بالا بودن قیمت نفت، کشور ماهانه حدود ۷۰۰‌میلیون دلار صرف واردات بنزین می‌کرده است.رییس کمیسیون انرژی اضافه کرد: از مرداد ماه تاکنون خرید بنزین و گازوئیل بدون مجوز مجلس انجام شده است و این مساله نیاز به محاسبه پیچیده‌ای ندارد و با یک حساب ساده قابل‌دستیابی است. کاتوزیان افزود: همان زمان که وزارت نفت، خرید بنزین و گازوئیل خارج از مصوبه مجلس را آغاز کرده، وزیر مربوطه چهار بار این مساله که این خریدها نیاز به مصوبه مجلس دارد را با رییس‌جمهور در میان گذاشته است و بنابراین از همان زمان احمدی‌نژاد در جریان مساله بوده است. کاتوزیان اظهار کرد: اگر روال این‌طور باشد هر کس دستوری بدهد و به وزیر بگوید که با مسوولیت من چنین و چنان کنید، باید در مجلس را تخته کرد و مجلس را تعطیل کرد.

درخواست تلویزیونی دیوان محاسبات

دیوان محاسبات خواستار دفاع از عملکرد خود در یک برنامه تلویزیونی شد تا درباره گزارش خود مبنی بر عدم واریز یک میلیارد و ۵۸میلیون دلار از درآمدهای نفتی دفاع کند.

در نامه دیوان محاسبات به عزت‌ا... ضرغامی رییس سازمان صدا وسیما آمده است: در پی مصاحبه شامگاه سه‌شنبه ریاست‌جمهوری در شبکه یک سیما پیرامون فعالیت‌های قوه مجریه که اشاراتی نیز در ارتباط با عدم‌واریز یک میلیارد و ۵۸میلیون دلار به حساب ذخیره ارزی یا خزانه‌داری کل کشور و تهیه گزارشات رسیدگی و تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات کشور داشتند، این سخنان باعث ایجاد شبهه در نحوه انجام وظایف قانونی دیوان و کارکنان خدوم این نهاد که جایگاه قانون اساسی دارد، شده است.لطفا دستور فرمایید مقدمات حضور مسوولان دیوان برای شرکت در برنامه مشابه تلویزیونی را فراهم آورند، تا افکار عمومی در جریان فرآیند واقعی رسیدگی‌ها که مبتنی‌بر دقت، صحت و مبنای قانونی، مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی و قوانین موضوعه دارد، قرار گیرند. امید آن داریم این برنامه تلویزیونی بتواند در سایه طرح دیدگاه‌های کارشناسی و ارائه اطلاعات و اسناد شفاف، سرنوشت یک میلیارد و ۵۸میلیون دلار و بیش از چهار هزار مورد انحراف (در حوزه اعتبارات، دریافت‌ها، تبصره‌ها) از احکام قانون بودجه ۸۵ که در نتیجه تهیه گزارش تفریغ سال مذکور شناسایی شده است، برای افکار عمومی روشن سازد.