پاسخ احمدی‌نژاد به شبهه یک میلیارد دلاری

واکنش دیوان محاسبات به اظهارات رییس‌جمهور. رییس جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ارائه کرد

توضیح احمدی‌نژاد درباره شبهه یک‌میلیارد دلاری

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، سه‌شنبه شب در یک گفت‌وگو اظهارکرد: «بالای ‌۸۰ تا ‌۸۵‌درصد برنامه چهارم توسعه محقق می‌شود؛ گرچه ممکن است در برخی بخش‌ها از برنامه عقب‌تر باشیم و در برخی بخش‌ها جلوتر.» به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ابتدای سخنانش با تشکر از مردم به خاطر حضور باشکوه‌شان در راهپیمایی ‌۲۲ بهمن افزود: «شاید اولین بار بعد از انقلاب بود که این حضور بدون تبلیغات قابل توجه صورت گرفت؛ یعنی در مقایسه با تبلیغات سال‌های قبل چندان تبلیغاتی صورت نگرفت.» وی با بیان اینکه برخی تخمین زدند که حضور مردم در راهپیمایی ‌۲۲ بهمن امسال ۷/۱ برابر سال گذشته بوده است، گفت: «مهم آن است که همه آمده بودند و بانشاط، امید و اراده‌ای مستحکم در این مراسم حضور داشتند و ما شاهد وحدت بی‌نظیر مردم بودیم.»

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در بخش دیگر گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این پرسش که اهداف برنامه چهارم توسعه به چه میزان محقق شده است؟ گفت: «البته هنوز زمان اجرای برنامه تمام نشده است و نتایج امسال و همچنین سال آینده باید استخراج شود. سه برنامه قبل نیز به صورت صددرصد اجرا نشده و ‌۶۰ تا ‌۶۵‌درصد اجرا شده است، ولی مطمئن باشید برنامه چهارم بالای ‌۸۰ تا ‌۸۵‌درصد محقق می‌شود.»

احمدی‌نژاد همچنین اظهارکرد: «البته ممکن است در اجرای آن در برخی بخش‌ها جلوتر از برنامه باشیم و در برخی بخش‌ها عقب‌تر؛ آن هم به خاطر شرایط و مشکلاتی که وجود داشته است.»

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «گفته می‌شود آمار و ارقامی که در مورد پیشرفت کشور و اجرای برنامه ارائه می‌شود، آمار درستی نیست»، اظهار کرد: «این سخنان بی‌انصافی است. این آمار و ارقام را همان دستگاه‌هایی می‌دهند که در دولت‌های قبل نیز آمار ارائه می‌کردند و بسیاری از افرادی که در این دستگاه‌ها کار می‌کنند همان افراد قبل هستند.» وی با بیان این‌که «این کار درستی نیست که بگوییم آمار ارائه‌شده غلط است»،‌ افزود: «کسانی که این سخنان را می‌گویند بر اساس کدام مبنا آن را بیان می‌کنند و اظهار می‌دارند آمار و اعداد غلط است؟ ما متاسفانه این مسائل را در برخی رسانه‌ها می‌بینیم و اگر بخواهیم این مسائل را بپذیریم تمام گذشته زیر سوال می‌رود؛ چرا که دولت‌های گذشته نیز توسط این نهادها و دستگاه‌ها آمار و ارقام خود را بیان می‌کردند.»

رییس‌جمهور هم‌چنین خبر داد که دولت در حال طراحی نظام جامع آماری است و کار آن را شروع کرده تا پراکندگی در زمینه‌ ارائه آمار از بین برود و یک مرجع این آمار را بدهد.

احمدی‌نژاد یک بار دیگر از کار کسانی که آمار را زیر سوال می‌برند و می‌گویند آمار ارائه شده از سوی دولتمردان غلط است، به عنوان بی‌انصافی یاد کرد.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم درباره کسری بودجه سال ۸۸ که مرکز پژوهش‌های مجلس درباره‌ آن گزارش داده است، هم گفت:«بودجه ما مطلقا کسری ندارد؛ نه کسری آشکار دارد و نه کسری پنهان. بودجه و ردیف‌های درآمد و هزینه‌ آن مشخص است.»

وی ادامه داد: «البته ممکن است برخی درآمدها محقق نشود که سازوکار آن در بودجه پیش‌بینی شده و در بودجه‌های سال‌های قبل نیز چنین چیزی وجود داشته است. در بودجه امسال تکالیفی از سوی مجلس به دولت اضافه شد که هزینه‌هایی نیز داشت و دولت با تدبیر و اصلاحیه‌ها آن را حل کرد و بدون این‌که متمم بودجه بدهد با جابه‌جا کردن هزینه‌ها کارها را انجام داد.»

احمدی‌نژاد گفت:«من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم عین بودجه را چاپ کنند. رقم ۴۴ هزار میلیارد کسری بودجه از کجا آمده است؟ مرکز پژوهش‌ها اگر فکر می‌کند چنین کسری بودجه‌ای وجود دارد، راه حل آن را نشان دهد.»

رییس‌جمهور افزود: «البته کاهش قیمت جهانی نفت شاید در بودجه ما اثر بگذارد؛ اما این تاثیر زیاد نیست. ذخایر ارزی ما همان طور که قبلا گفتم، آن‌قدر هست که اگر تا سه یا چهار سال دیگر هم قیمت نفت در همین حد بماند، بتوانیم با همین شتابی که هم‌اکنون هست به سازندگی ادامه دهیم و اگر بخواهیم کمی از این شتاب بکاهیم، می‌توانیم پنج یا شش سال دیگر با همین بودجه نفت کار خود را انجام دهیم. ما در این زمینه تدابیری به کار برده‌ایم و برخی هزینه‌ها را کنار گذاشته‌ایم که تاثیر زیادی در هزینه‌های مردم نداشته است و منابع آن را به سمت سرمایه‌گذاری‌ها برده‌ایم.»

احمدی‌نژاد گفت: «ما مطلقا کسری بودجه نداشته‌ایم و با مجلس صحبت کرده‌ایم که اگر در جایی احساس می‌کند درآمدی محقق نخواهد شد، به ما بگوید تا به جای آن منابع دیگری را معرفی کنیم.» وی درباره افزایش منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی نیز گفت:«مقداری از این درآمدها طلب‌های قبلی ماست. حدود ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانک مرکزی به دولت است که باید به دولت بپردازد و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات‌های حاصل از درآمد نفت است که اینها باعث شده رقم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید پیش‌بینی‌های دولت در درآمدهای نفتی امسال محقق شده و حتی بیشتر از آن هم داشته‌ایم.» احمدی‌نژاد درباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها نیز گفت: «این لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کند نه حذف آنها را زمانی برخی معتقد بودند باید به مرور یارانه‌ها را حذف کرد؛ در حالی که دولت چنین اعتقادی ندارد، بلکه به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها با اهداف معین است. لایحه چند بخش روشن دارد، یکی قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها و تخصیص منابع حاصل از آن؛ به طوری که ۷ دهک از جامعه از یارانه‌های دولت به صورت مشخص استفاده می‌کنند و ۶۰‌درصد این منابع برای آنها درنظر گرفته شده است. ۲۵‌درصد نیز برای دولت و اجرای فعالیت‌های عمرانی و اصلاح پایه‌های تورم اختصاص می‌یابد. ۱۵‌درصد باقیمانده نیز برای کمک به تولید در نظر گرفته شده است.» رییس‌جمهور همچنین گفت: «با توجه به همراهی مجلس، امیدوارم این لایحه به زودی از مجلس بیرون بیاید تا ما بتوانیم آثار آن را نیز در بودجه ببینیم.» احمدی‌نژاد درباره آثار لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها بر قیمت‌ها گفت: «هر نوع هدفمندکردن یارانه‌ها بدون اصلاح قیمت‌ها ممکن نیست، البته دولت پیش‌بینی کرده است قبل از اجرای طرح یارانه‌ها را در حساب مردم داشته باشد و اینها پیش‌بینی شده است و امیدوارم مجلس با شتاب خود این لایحه را تصویب کند. ما با اجرای این لایحه شاهد تورم نخواهیم بود بلکه شاهد یک جهش خواهیم بود که بلافاصله مستهلک می‌شود و بین ۱۲ تا ۱۸ ماه این جهش به صفر خواهد رسید. همه اینها را محاسبه کرده‌ایم و آثار آن را در دهک‌های گوناگون دیده‌ایم و از علم روز تا جایی که امکان داشت استفاده کردیم، حتی در بعضی جاها از امروز جلوتر هم رفته‌ایم.»

احمدی‌نژاد افزود: «برخی درباره پرداخت نقدی ایراد می‌گیرند. من از این کار دفاع می‌کنم، ما باید اجازه دهیم مردم انتخاب کنند. وقتی غیرنقدی بشود ساختارهای عریض و طویل می‌خواهد و اتلاف منابع ایجاد می‌شود و حتی ممکن است روابط ناسالم ایجاد شود و این خود یک ماجرا دارد. چرا ما می‌خواهیم نقش مردم را از مدیریت منابع حذف کنیم؟ با نقدی کردن یارانه‌ها حتی ممکن است سبد هزینه‌ خانوار نیز تغییر کند؛ مثلا در حوزه اتلاف انرژی وضعیت خوبی نداریم و می‌توان این را به نوعی حل کرد.» احمدی‌نژاد همچنین گفت:«بعضی در این باره تعابیری به کار می‌برند که من نمی‌خواهم آن را به کار ببرم. این غیرمنصفانه است، این‌ها کسانی هستند که خودشان زمانی برای پرداخت به مردم رقم می‌دادند. این پول‌ها مال خود مردم است و ما می‌خواهیم آنها را به خود مردم بدهیم.» وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گزارش دیوان محاسبات و این‌که گفته شده یک میلیارد دلار گم شده است، افزود: «بحث یک میلیارد دلار ماجرای عجیبی است. من در اینجا دفترچه‌ای در ارتباط با تیترهایی که درباره این یک میلیارد دلار در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، دارم، مثلا یکی از این تیترها این است که یک میلیارد دلار در دولت احمدی‌نژاد گم شد و تیترهای این‌چنینی.»

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به وظایف دیوان محاسبات افزود:«دیوان محاسبات موظف است اسناد هزینه‌ا‌ی دولت را با قانون بودجه تطبیق دهد و اگر در این زمینه مشکلی بود، می‌آید و آن را بررسی می‌کند و اگر جایی تخلفی صورت گرفته بود یا سوءاستفاده‌ای شده بود، دیوان آن را به مرجع خود که دادستانی دیوان است ارجاع می‌دهد؛ البته در آنجا چند هیات مستشاری برای تحقیقات نیز وجود دارد و باید مراحلی که در قانون مشخص شده طی کند. ممکن است برخی مواقع تخلف اداری صورت گرفته باشد، ممکن است برخی مواقع این تخلف موجب اتلاف بیت‌المال شده باشد و ممکن است سوءاستفاده‌ شده باشد که در آن صورت طبق قانون رفتار می‌شود و البته باید حتما مسیر مشخص‌شده در قانون طی شود.»

وی با بیان این‌که کار دیوان، کار مشکلی است، گفت: «کار دولت یک کار مستمر است و پایانی ندارد. دولت مثلا در جایی در حال کار عمرانی است و هنوز اسناد هزینه‌های آن نیامده است، باید منتظر ماند که اسناد هزینه‌ها بیاید و کار تکمیل شود و در واقع گزارش بر اساس اسناد تکمیل شده ارائه شود.» رییس‌جمهور گفت: «در مورد قضیه نفت یک مقداری بی‌انصافی شد. وزارت نفت از فروش نفت خام یک دلار نیز مطلقا خودش برداشت نمی‌کند و چیزی دریافت نمی‌کند، خریداران نفت گشایش اعتبار می‌کنند و وقتی که نفت به فروش می‌رود درآمد حاصل از نفت به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و دولت بر اساس قانون بودجه اجازه پیدا می‌کند از حساب بانک مرکزی برداشت کند و به خزانه دولت منتقل کند، این اجازه را تحت عنوان‌های مختلف دارد و در واقع دولت طبق احکام بودجه از بانک مرکزی حساب برداشت می‌کند و به خزانه دولت واگذار می‌کند که یکی از این عنوان‌ها سود سهام دولت است.»

احمدی‌نژاد گفت:«وقتی نفت به فروش می‌رسد ممکن است یک ماه دیگر پول آن به حساب بانک مرکزی واریز شود و اینگونه نیست که بلافاصله نفت فروخته شود و به حساب بانک مرکزی برود.» وی با بیان اینکه «من فکر می‌کنم در گزارش دیوان محاسبات یک اشتباه و بی‌دقتی صورت گرفته است»، گفت: «این دولت، دولت پاکی است و ما مراقبت می‌کنیم که حتی یک دلار نیز جابه‌جا یا گم نشود و من به مردم می‌گویم سیستم حساب و کتاب بانک مرکزی و خزانه‌ وزارت اقتصاد بسیار دقیق و محکم است و از سوی سه قوه نظارت می‌شود و در این ارتباط از دوستان دیوان محاسبات و مجلس جای گله است و همچنین دوستان دیگری که بدون توجه به موضوع سر و صدا ایجاد کردند.»

احمدی‌نژاد گفت: «برخی می‌گویند ما ‌۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. ما هیچ‌گاه ‌۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نداشتیم. برخی در این ارتباط حساب و کتاب‌های نادرست انجام می‌دهند یا به عبارتی بی‌اخلاقی می‌کنند.» وی افزود:«برخی کسانی که مطالب نادرست مطرح می‌کنند نمی‌دانند خزانه چیست؟ بانک مرکزی چیست؟ من خواهش می‌کنم برخی در این زمینه جوری اظهار نظر نکنند که چهره کشور مخدوش شود.»

رییس‌جمهور افزود: «کسی نمی‌تواند یک دلار جابه‌جا کند و یک دلار هم جابه‌جا نشده است، مگر اینکه یک کشوری نفت را خریده باشد و گشایش اعتبار کرده باشد؛ ولی بعد زیر مسائل و قراردادها بزند.» رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که گفته می‌شود طبق قانون بودجه دولت موظف بوده سه هزار میلیارد تومان واردات بنزین داشته باشد، ولی گویی به پنج هزار میلیارد تومان این واردات رسیده است، افزود:«طبق قانون وزارت نفت باید نیاز داخلی را تامین کند، وزارت نفت لحظه‌ای خریداری می‌کند و نمی‌تواند بگذارد بنزین تمام شود و بعد برود خریداری کند.»

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «ما از سقف مشخص‌شده برای خرید در قانون بالا نزده‌ایم و دولت مساله‌ای را که در این ارتباط گفته می‌شود بیش از سقف مشخص شده خرید شده، قبول ندارد» گفت:«این یک اشتباه مدیریتی است و باید اجازه داد دولت مدیریت کند و اگر نیازی به بیش از مقدار مشخص شده بود، دولت لایحه می‌دهد. باید اجازه داد دولت در این ارتباط حسابرسی و جمع‌بندی کند.»

وی همچنین گفت:«دولت نیز دلش برای این کشور می‌سوزد و من فکر می‌کنم برخی می‌خواهند با برخی جوسازی‌ها دولت را متهم کنند که قانون را اجرا نمی‌کند و این بی‌انصافی است. ما سخت‌ترین قوانین را اجرا کردیم؛ مثل سهمیه‌بندی بنزین، در حالی که دولت‌های قبل به خاطر مسائل و تبعاتی که داشت زیر بار اجرای آن نرفتند.» احمدی‌نژاد افزود:«اگر اجازه داده شود اسناد کامل شود، دیوان محاسبات نیز خواهد گفت که تخلفی صورت نگرفته است.» رییس‌جمهور با بیان این‌که هزاران پروژه عمرانی در کشور در حال انجام است و صدها حسابرسی مالی صورت می‌گیرد، افزود: «اسناد این پروژه‌ها و حساب‌ها می‌آید و باید توجه داشت که حجم کار زیاد است و این مسائل هر سال در گزارش بودجه بوده

است؛ ولی در مجلس قرائت نمی‌شد و مسائل کلان قرائت می‌شد.» وی گفت:‌ «این دولت قانون‌گراترین دولت است و ما این را با اسناد اثبات می‌کنیم و برخی می‌خواهند فضایی را ایجاد کنند که دولت بی‌قانون است و پاک نیست.»

عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری