قشقاوی: مذاکره آداب دارد
دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون ضمن ارائه یک ارزیابی از دورنمای بهبود روابط با تهران، ابراز امیدواری کرده است که دو کشور بتوانند راهی برای گفت‌وگوی مستقیم پیدا کنند تا به درک بهتری از طرف مقابل دست یابند. همزمان، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکره با آمریکا گفته است: ما اهل گفت‌وگو هستیم و آمادگی داریم، منتهی در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب مذاکره.

هیلاری کلینتون در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد مطرح کرد
فرصت برای یک گفت‌و‌گوی جدی میان تهران-واشنگتن
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن و تهران فرصت دارند که «راهی برای گفت‌و‌گو پیدا کنند راهی که می‌تواند به درک دو طرف در زمینه مجموعه‌ای از مسائل منتهی شود.»
به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک ارزیابی امیدبخش از دورنمای بهبود روابط با تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همچنان با آنچه وی دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای خواند
مخالف است، اما افزود که دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا امیدوار است که دو کشور بتوانند به «درک بهتری از طرف دیگر» دست یابند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلینتون که در کنار کارل شوآرزنبرگ همتای چک خود ایستاده بود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران مبنی بر این که در صورتی که مذاکرات با واشنگتن بر مبنای احترام متقابل قرار گیرد ایران از آن استقبال خواهد کرد، گفت: اکنون فرصتی وجود دارد که دولت ایران تمایل خود به باز کردن مشت گره کرده‌اش را نشان دهد و یک گفت‌و‌گوی جدی و مسوولانه را درباره مجموعه‌‌ای از مسائل آغاز کند.
وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی ‌بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: ما همچنان بر دیدگاه خود در زمینه این که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و این که این مسیری ناخوشایند برای آنها خواهد بود پافشاری می‌کنیم و امیدواریم در آینده فرصت‌هایی برای ما وجود داشته باشد که به درک بهتری از یکدیگر دست یابیم و راهی برای مذاکرات پیدا کنیم که بتواند به نتایج مثبتی برای مردم ایران منتهی شود.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر این که هدف واشنگتن از نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا برای دفاع از اروپا در برابر موشک‌های ایران است و مدعی شد که دورنمای دستیابی ایران به موشک‌های بالستیکی که توانایی برخورد با اروپای غربی و مرکزی را دارند دلیل اصلی تلاش‌های اخیر آمریکا برای گسترش سیستم دفاع موشکی‌اش به اروپا است.
کلینتون اشاره‌ای به این که آیا دولت اوباما به طرح دولت جورج بوش رییس‌جمهور سابق آمریکا برای نصب ردیاب‌های موشکی در لهستان و یک رادار رهگیری موشک در ‌جمهوری چک ادامه خواهد داد یا خیر؟ اشاره‌ای نکرد.
کلینتون گفت: در صورتی که ایران در زمینه آنچه وی تولید موشک و نیز سلاح هسته‌ای خواند تغییر مسیر دهد آنگاه آمریکا تصمیم می‌گیرد که در زمینه مساله دفاع موشکی چه موضعی دارد.
وی گفت: اما ما با مشاهده هر گونه نشانه حاکی از تغییر رفتار (ایران) فاصله زیادی داریم.
اوباما روز دوشنبه مجددا تکرار کرد که آماده گفت‌و‌گو با ایران است به شرطی که تهران علاقه خود را به همکاری با درخواست‌های آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل نشان دهد.