دنیای اقتصاد - در شرایطی که بحث مذاکرات

تهران - واشنگتن به سر خط اخبار رسانه‌های مهم بین‌المللی تبدیل شده است، مقاماتی از ایران و آمریکا هم‌زمان به این اخبار واکنش نشان داده‌اند و از تایید رسمی دیدارهای انجام‌شده خودداری کرده‌اند. از یک سو علی لاریجانی در کنفرانس مطبوعاتی خود به تعیین برخی پیش‌شرط‌ها برای آمریکاییان پرداخته است و از سوی دیگر مقامات کاخ سفید هم نقش باراک اوباما را در دیدارهای اخیر مقامات ایران و آمریکا تکذیب کرده‌اند. تکذیب دخالت اوباما در گفت‌وگوهای تهران - واشنگتن

دنیای‌اقتصاد- کاخ سفید دخالت اوباما در گفت‌وگوهای ادعایی میان مقامات ایران و آمریکا را رد کرد.

به گزارش ایسنا، مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به وقت واشنگتن گفت: باراک اوباما رییس‌جمهور جدید این کشور به تیم انتقالی به وضوح گفته بود که در دوره انتقال قدرت از دولت بوش به دولت اوباما نباید هیچ تماسی با مقامات دولتی خارجی برقرار شود.

بدین ترتیب کاخ سفید تلاش کرد تا از مشاوران اوباما که ادعا می‌شود در طول دوره انتقال قدرت به دولت جدید آمریکا با مقاماتی از سوریه و ایران دیدار کرده‌اند، فاصله بگیرد. این در حالی است که روز یکشنبه خبرگزاری ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که اوباما از چند ماه گذشته کارشناسانی را برای برگزاری مذاکرات سطح بالا و در عین حال محدود با ایران به خدمت گرفته است. از سوی دیگر، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرده است که دیدار برنامه‌ریزی شده میان علی لاریجانی، رییس مجلس ایران و هاوارد برمن رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اواخر آذرماه سال جاری لغو شده است.

جفری بوتول، مدیر اجرایی شاخه ای از گروه پاگواش در آمریکا روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفته بود، کارشناسان منع اشاعه هسته‌ای تماس‌های مختلف بسیار عالی رتبه را در ماه‌های گذشته با مقامات ایرانی داشته‌اند.

پاگواش یک سازمان بین‌المللی و متشکل از دانشمندانی است که در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه صلح نوبل بوده‌اند.

بنا به ادعای بوتول، ویلیام پری، وزیر دفاع سابق آمریکا که در مبارزات انتخاباتی اوباما شرکت داشت، در برخی از این نشست‌ها که بر طیف گسترده‌ای در مسائل که ایران را از غرب جدا می‌کند و نه فقط برنامه هسته‌‌ای بلکه روند صلح خاورمیانه و مسائل خلیج‌فارس را در بر می گرفت، حضور داشته است.

یک مقام عالی‌رتبه دولتی در پاسخ به این موضوع گفت که این گزارشات دقیق نیست، اما از توضیح در این باره خودداری کرد.

این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات روز شنبه در واکنش به گزارش روز جمعه واشنگتن تایمز مبنی بر دیدار مشاور بلندپایه احمدی‌نژاد رییس‌جمهور با پری اعلام کرد که «مذاکره‌ای رسمی» میان این دو کشور انجام نشده است.

پس از انتشار ادعاهایی درباره دیدار برخی اعضای تیم انتقالی باراک اوباما با مقامات ایران که از طرف ایران تکذیب شد، روزنامه وال استریت ژورنال نیز در ادعایی جدید از لغو دیدار برنامه‌ریزی شده میان علی لاریجانی و رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی (اواخر آذر) خبر داد.

وال استریت ژورنال نوشت: هاوارد برمن، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط دسامبر سال ۲۰۰۸ تلاش کرد با یکی از مقامات عالی رتبه ایران ملاقات کند، اما در آخرین لحظات مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت و این بی‌اعتنایی نشانگر چالش‌هایی است که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگو با تهران با آن روبه‌رو خواهد بود.

بنا به گفته یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت اوباما، هاوارد برمن، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا به تیم انتقالی اوباما و کاخ سفید بوش از یک ملاقات برنامه‌ریزی شده در بحرین اطلاع داد.

این روزنامه ادامه داد: تعامل با علی لاریجانی، رییس مجلس ایران (‌در صورت انجام) می‌توانست یکی از نشست‌ها در عالی رتبه‌ترین سطح میان مقامات آمریکایی و ایرانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون باشد. اما مشخص نیست چرا لاریجانی عقب‌نشینی کرد.

به نوشته این روزنامه، دفتر برمن به درخواست‌ها برای پاسخگویی درباره این موضوع پاسخی نداد. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

برمن که یکی از حامیان برجسته تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران است، در عین حال گفته است که باید امتحان کرد تا متوجه شد که آیا از طریق گفت‌وگو نیز می‌توان به این هدف رسید یا خیر. این دیدگاه مشابه دیدگاه باراک اوباما است که گفته است گفت‌وگویی در سطح عالی رتبه با ایران را برای پاسخگویی به مساله هسته‌ای و نگرانی‌های منطقه‌ای نظیر عراق و مناقشات اسرائیل و فلسطین خواستار است.

این نشست از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن که سازمان‌دهنده «گفت‌وگوی منامه» بود، ترتیب داده شده بود.

برمن پس از این که از جانب موسسه مطلع شد که لاریجانی در آن‌جا حاضر نخواهد شد، سفرش به بحرین را لغو کرد.

در روزهای اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ گفته‌اند که دولت اوباما باید از اقدامات گذشته‌اش در برابر ایران نظیر کودتای نظامی ۱۹۵۳ عذرخواهی کند.

متکی هفته گذشته در اجلاس داووس گفت: ما بر این باوریم که اگر دولت جدید آمریکا آن طور که اوباما می‌گوید قصد دارد سیاست‌هایش نه در حرف که در عمل را تغییر دهد، آنها در منطقه با رویکرد و واکنش همکارانه ‌روبه‌رو خواهند شد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: تماس‌ها میان آمریکا و ایران در ماه‌های اخیر تسریع شده است. در ماه نوامبر رییسان شش دانشگاه ‌آمریکا از تهران دیدار کردند تا به ارتقای تبادلات علمی دو کشور کمک کنند.

دیوید اسکورتون، رییس دانشگاه کورنل گفت: وقتی (ایران را) ترک کردیم به ما قول داده شد تبادلات دانشگاهی بیشتری انجام گیرد.

پایگاه اینترنتی ورلدنت دیلی نیز در گزارشی در این باره به نقل از جفری بوتول، مدیر اجرایی گروه پاگواش در آمریکا ضمن تایید ادعای برقراری نشست‌هایی با مقامات ایرانی در سطوح عالی رتبه گفت: ما اشخاصی بسیار بسیار عالی رتبه را از هر دو طرف ایران و آمریکا (در این نشست‌ها) داشتیم.

همچنین «کیبل» وبلاگی که متعلق به مجله فارین پالسی است، حضور پری در این نشست‌ها را تایید کرده و ادعا کرد که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت‌وگوهای انجام شده با پری حضور داشته است.

بنا به گزارش کیبل، این نشست‌ها را پائولا کوتا راماسینو، دبیرکل پاگواش ترتیب داده و متشکل از چهار نشست در سال گذشته از جمله نشست‌هایی در لاهه و نشستی دو روزه در دسامبر در وین بوده است.