انگیزه  ما فقط اقتصادی نیست
نگاه سوم- روز چهارم دی ماه امسال، در صفحه نگاه سوم گفت‌وگویی با پرویز تناولی به چاپ رسید که این هنرمند ارزنده و مطرح کشورمان در بخشی از آن انتقادهایی را به رویکرد بانک پاسارگاد در خرید یکی از آثار و فروش آن در حراج کریستی وارد آورد.

به رغم آمادگی روزنامه «دنیای اقتصاد» برای درج پاسخ مدیران بانک پاسارگاد، جوابیه‌ای به روزنامه نرسید تا این که یکی از مدیران بانک پاسارگاد در گفت‌وگویی با ایلنا به شرح و تفسیر این جریان پرداخته است.
«انگیزه ورود موسسه‌های مالی بزرگ از جمله بانک پاسارگاد به عرصه اقتصاد هنر، حمایت از هنر و هنرمندان ایران زمین است.»
علی‌اکبر امین‌تفرشی، مدیر عامل شرکت پارس‌آریان و عضو علی‌البدل هیات مدیره بانک پاسارگاد با بیان این مطلب گفت: تمام موسسات مالی بزرگ دنیا مثل بانک‌ها، شرکت‌‏های سرمایه‌گذاری و.... علاوه بر مسوولیت‌هایی که به طور مستقیم در مقابل سهامداران و مشتریان خود دارند، مسوولیت‌های دیگری هم تحت عنوان «مسوولیت‌های اجتماعی» در مقابل سایر ذینفع‌ها در جامعه دارند.
وی با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی بانک پاسارگاد در برابر افراد جامعه تصریح کرد: در بانک پاسارگاد به همین منظور دو هدف استراتژیک انتخاب و تبیین شده که یکی از آنها حمایت از ورزش و ورزشکاران ایرانی و دیگری حمایت از هنر والا و ارزشمند ایران و هنرمندان ایرانی است.
امین‌تفرشی خاطر نشان کرد: انگیزه بانک پاسارگاد از ورود به مقوله هنر این است که ما از یک طرف می‌خواهیم از هنر ایران و هنرمند ایرانی حمایت کنیم و از طرف دیگر تلاش خواهیم کرد جایگاه هنر ایران را در سطح بین‌المللی به بالاترین درجه ارتقا دهیم.
مدیرعامل پارس‌آریان ابراز داشت: این تفکر مقدمه‌ای شد برای ورود «بانک پاسارگاد» به اقتصاد هنر و خرید آثار هنری و عرضه آن در بازارهای بین‌المللی که طبیعتا اگر این عرضه‌ها با موفقیت و در استانداردی بالاتر از سطح منطقه انجام و ارزش هنر ایران و هنرمند ایرانی را به منصه ظهور برساند، مفهومش این است که بانک موفق شده در مسیر اعتلای هنر ایران گام موثری بردارد.
وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد از ورود به این عرصه تنها انگیزه اقتصادی نداشته است، گفت: صرف انگیزه‌های اقتصادی برای «بانک» مطرح نبوده اما بهتر است یک موسسه اقتصادی این کار را با یک «بینش اقتصادی» انجام دهد تا یک نتیجه اقتصادی مطلوبی هم برای خود و هم برای جامعه در بر داشته باشد.با توجه به اینکه بانک‌ها موسسات مالی هستند که منابع خود را بصورت امانت از طریق مشتریان و سپرده‌گذاران خود تامین‌ می‌کنند، لذا دنبال کردن انگیزه‌انتفاعی در کنار اهداف اجتماعی برای ورود به این امور چندان هم بیراه نیست.
وی به خرید مجسمه «اوه- پرسپولیس» از هنرمند و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، پرویز تناولی اشاره کرد و گفت: در گفت‌‏وگویی که با پرویز تناولی در یکی از رسانه‌ها صورت گرفت، از قول وی عنوان شده که چرا اثر وی که توسط بانک پاسارگاد خریداری شده بود به سرعت فروخته شده است؟ پاسخ من این است که از اول هم قرار نبوده بانک پاسارگاد این اثر را برای مدت طولانی نگهداری کند، ضمن اینکه در زمان رونق بازار، بانک تصمیم گرفت این اثر را به حراجی معروف کریستی بفرستد و در نهایت با تمهیدات موثر و برنامه‌ریزی‌های لازم توسط کارشناسان خبره، این اثر در بهترین شرایط رونق بازار و با بالاترین رقم فروش یک اثر هنری ایرانی، در حراجی کریستی به فروش رسید که اولین اثر آن ارتقای سطح هنر ایران و هنرمند ایرانی در بازارهای بین‌المللی و اثرات بعدی آن رونق اقتصاد هنر و تاثیر مثبت آن در بازارهای داخلی و جذب منابع ارزی به داخل کشور می‌باشد.
امین‌تفرشی اظهار داشت: استاد پرویز تناولی از همان ابتدا در جریان ارسال اثر خود به حراج کریستی بود چرا که اثر خریداری شده در کانادا در اختیار خود ایشان بود و با کسب موافقت از تناولی مستقیما به حراج کریستی فرستاده شد و طبیعتا در جریان همه مسائل فروش این اثر بودند.
امین‌تفرشی در ادامه افزود: وقتی اثر «اوه- پرسپولیس» با شکستن یک رکورد تاریخی در یک بازار بین‌المللی و توسط یک مشتری خارجی خریداری شد، از جناب آقای تناولی دعوت کردیم که به ایران تشریف بیاورند تا در یک مراسم خاصی از ایشان تجلیل شایسته‌ای به عمل آید چرا که «تناولی» هنرمندی است که هم در سطح بین‌المللی شناخته شده و هم در داخل کشور دارای شان و جایگاه شایسته‌ای در بین هنرمندان می‌باشد.
عضو علی‌البدل هیات مدیره بانک پاسارگاد افزود: به همین منظور طی ملاقاتی که با استاد تناولی داشتیم، مسائل مختلفی مطرح شد و قبل از اینکه از جانب ایشان مطلبی مطرح شود، پیشنهاد کردیم که یک مبلغ معتنابهی به پاس قدردانی و به‌ عنوان جایزه به خاطر این موفقیت ارزشمند به ایشان تقدیم شود که به نوعی در سود فروش این اثر سهیم شوند و در نهایت با اخذ موافقت ایشان بصورت کتبی، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان یعنی معادل ۷۰‌درصد ارزش خرید اثر بابت پاداش فروش به مشارالیه پرداخت شد. به اعتقاد بانک پاسارگاد هیچ‌گاه این ارقام و یا بالاتر از آن نمی‌تواند بطور شایسته ارزش کار یک هنرمند را جوابگو باشد، لیکن پرداخت ۷۰درصد قیمت خرید اثر به عنوان پاداش فروش به هنرمند مشوق خوبی برای جامعه هنری ایران می‌باشد که حتی در سطح دنیا هم مثال زدنی است. بانک پاسارگاد با این حرکت ثابت کرد که بر خلاف نظر مطرح شده، در ایران هم موسساتی هستند که به هنرمند ایرانی بهای لازم را داده و به انجام این کار هم افتخار می‌کنند.
امین‌تفرشی گفت: ما با همکاری گروهی از مشاوران و کارشناسان اهل فن به مدت چند ماه اثر اوه-پرسپولیس آقای تناولی را در بسیاری از نشریات داخلی و بین‌المللی مطرح و تبلیغ کردیم و در مورد این اثر دهها مطلب و مقاله نوشته شد که هزینه آن را هم تماما بانک پاسارگاد پرداخت کرد بعلاوه بعد از تعداد قابل توجهی از کلکسیونرهای ایرانی و خارجی دعوت به عمل آمد که در حراج شرکت کنند و نتیجه کار اینکه موفق شد آن را در بزرگترین حراج بین‌المللی منطقه با بالاترین قیمت بفروشد. در حقیقت این ثمره یک کار گروهی بود.