«ماموریت غیرممکن»

مترجم: حسن افروزی

باراک اوباما در دومین روز حضورش در کاخ سفید

(۲۲ ژانویه)، دو تن از نمایندگان ارشد خود را برای پردردسرترین مناطق جهان یعنی خاورمیانه و همچنین افغانستان و پاکستان مشخص کرد. جورج میشل، سناتور سابق، که بیشتر به خاطر حضورش در مذاکراتی که باعث برقراری صلح در ایرلند شمالی شد معروف است، حال مسوولیت سنگینی را بر عهده گرفته است. او باید حداکثر تلاش خود را برای برطرف ساختن موانع پیش روی مذاکرات بین اسرائیل و کشورهای عرب، به کار بندد. آقای میشل به عنوان یک شنونده خوب شناخته شده است و برخلاف چند تن دیگر از کاندیداهای این سمت، یهودی نیست که این خود می‌تواند یک نشانه مثبت برای فلسطینی‌ها باشد. همچنین وی در مورد این منطقه تجربیاتی نیز درد، او در دولت کلینتون و بوش کار کرد و در طی انتفاضه دوم فلسطین، در سال ۲۰۰۱ مقاله کوبنده‌ای را بر علیه جنگ منتشر کرده است. او در این مقاله برای مصالحه راهکارهایی ارائه داده بود از جمله اینکه فلسطینی‌ها، دست‌اندرکاران درگیری‌های تروریستی را مجازات کنند و اسرائیلی‌ها دست از ساخت و ساز در غزه و

«وست بانک» بردارند. (West Bank: مناطق یهودیه و ساریه که قبلا جزو خاک فلسطین بوده‌اند و حال نواحی شرقی اسرائیل را تشکیل می‌دهند.م)

آقای میشل در شرایطی بسیار بحرانی برای این سمت انتخاب شده است، در حالی که اسرائیل خود را برای انتخابات آماده می‌کند و قسمت‌هایی از نوار غزه در نتیجه درگیری‌های اخیر اسرائیل و حماس تبدیل به ویرانه شده است. فلسطینی‌ها بین دو ناحیه وست بانک و نوار غزه تقسیم شده‌اند که اولی در دست فتح و دومی تحت سلطه حماس است، همچنین درگیری‌های سال‌های اخیر در این منطقه باعث تشویق تندروها و تضعیف میانه‌روان شده است.

آقای میشل با وجود همه این مشکلات، در انجام این مسوولیت دشوار بسیار قاطع و مصمم است. پنج‌شنبه گذشته او در سخنان خود به صلح ایرلند که پس از قرن‌ها منازعه به دست آمده است، اشاره کرد و همچنین گفت: منازعات توسط انسان‌ها ایجاد، هدایت و حمایت می‌شوند و توسط انسان‌ها به پایان می‌رسند. مسلما چالش جدیدی که وی با آن روبه‌رو است، وادار کردن کشورهای رقیب به در نظر گرفتن علایق دشمنان‌شان خواهد بود. وی در مقاله‌های سال ۲۰۰۱ خود، این گونه بیان کرده بود که عدم توجه کشورها به دیدگاه‌های کشورهای دیگر باعث می‌شود که هر طرف افراطی‌ترین موضع‌ها را انتخاب کند.

نماینده دیگری که توسط آقای اوباما برای پاکستان و افغانستان انتخاب شده ریچارد هولبروک است. او نیز مانند میشل با انبوهی از چالش‌های بزرگ از جمله مشکلات دیپلماتیک، نظامی و سیاسی مواجه است. همچنین وضعیت جنگ افغانستان به طور وحشتناکی در حال بد شدن است.

وضعیت دولت پاکستان نیز هیچ گاه متزلزل‌تر از حالا که آصف‌علی زرداری زمام امور را به دست گرفته ، نبوده است.

سران القاعده به احتمال قریب به یقین در مرزهای پاکستان مخفی شده‌اند. ولی دولت پاکستان در اقدام به دستگیری ایشان بسیار ناتوان و بی‌میل عمل کرده است. روابط دولت‌های افغانستان و پاکستان بهتر نشده و آنچه شرایط را بسیار بحرانی‌تر می‌کند، مشکلات ایجاد شده بین پاکستان و هند است که بعد از حملات تروریستی اخیر به مومبای به وجود آمده‌اند. منازعات بسیار به هم مربوط شده‌اند. به طوری که پاکستان در پاسخ‌ به تهدیدات نظامی هند، نیروهای خود را از مناطق غربی به شرق منتقل کرده است.

آقای هولبروک بسیار مورد احترام است ولی با این حال بعضی‌ها او را سلطه‌جو می‌دانند. وی همان کسی است که باعث انعقاد صلح دیتون (‌Dayton Peace) شد که آن نیز باعث اتمام جنگ در بوسنی در ۱۹۹۵ گردید. به هر حال این بار، وی تلاش خواهد کرد که به عنوان یک نماینده مستقل وارد عرصه شود، آمریکا یکی از طرف‌های جنگ در افغانستان است و متحد هر دو کشور محسوب می‌شود. آقای هولبروک همچنین موظف است که در مورد قسمت‌هایی از دولت پاکستان (مخصوصا ادارات اطلاعاتی) که احتمالا هنوز از طالبان حمایت می‌کنند، اقدامات لازم را انجام دهد. وی مجبور خواهد بود که در راستای اعمال نظرات خود با فرماندهان آمریکایی و نیروهای ائتلاف در افغانستان، رقابت کند. هولبروک فارغ از ویژگی‌های شخصی‌اش باید از حداکثر توانایی خود در خنثی‌ کردن توطئه‌های منطقه‌ای و همچنین حفظ سمت خود در واشنتگن استفاده کند.

در آخر به رویه جدید دولت آمریکا در مورد کشورهای خاورمیانه و همچنین افغانستان و پاکستان اشاره می‌کنیم. دولت آمریکا اعلام کرده است که با وجود نماینده‌های مختلفی که برای این کشورها در نظر گرفته با آن‌ها به عنوان یک مجموعه‌ای واحد رفتار خواهد کرد.

این نشانه خوبی است که نشان از درک آقای اوباما از این مساله دارد که چگونه منازعات بین اسرائیل و فلسطین بر روی دیگر اقدامات آمریکا در منطقه تاثیر می‌گذارد.