وعده تداوم کاهش تورم
عکس:خبرگزاری مهر، رئوف محسنی
معاون سابق بانک مرکزی: کسری بودجه، تورم را بالا می‌برد.

از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام شد
وعده کاهش تورم در سال ۸۸
دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: در حالی که طبق اعلام قبلی رییس‌جمهور قرار است لایحه بودجه سال 88 اولین یکشنبه بعد از تعطیلات مجلس توسط رییس‌جمهور به مجلس ارائه ‌شود، اما برخی از وزرای رییس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره قطعیت این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند.
همچنین محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی گفت که به علت بیماری رییس‌جمهور امکان نهایی شدن بودجه فراهم نشد و دوشنبه آینده طی جلسه‌ای فوق‌العاده لایحه بودجه نهایی می‌شود. دیروز پس از پایان جلسه هیات وزیران برخی از وزرا در حیاط محوطه نهاد ریاست جمهوری حضور نداشتند و برخی دیگر نیز محوطه را قبل از حضور خبرنگاران ترک کردند. با این حال درباره مختصات بودجه ۸۸ از وزرای اقتصادی دولت نهم سوال شد که اغلب آنها تنها به اعلام قیمت نفت در بودجه بسنده کردند.
شمس‌‏الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به دلیل نوسانات قیمت نفت دولت پیشنهاد تنظیم بودجه احتیاطی را به مجلس ارائه کرد. وی درباره رقم دقیق اتکای بودجه به نفت در سال آینده گفت: همانگونه که قبلا اعلام شد، قیمت نفت 5/37 دلار تعیین شده اما ما پیشنهاد دادیم که لایحه دو سقفی تعیین شود، به این دلیل که قیمت نفت زیر 40 دلار قیمت احتیاطی است، لذا می‌‏تواند کمتر از این هم اتفاق بیفتد.
وی افزود: پیش‌‏بینی ما این است که قیمت نفت کمتر از این رقم نخواهد بود؛ البته کشورهای منطقه بودجه خود را با ارقام بالاتر از این میزان بسته‌‏اند، به همین دلیل ما نیز جانب احتیاط و انعطاف را در بودجه رعایت کرده‌‏ایم و به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌‏ایم که در صورت افزایش قیمت نفت اجازه عملیات عمرانی را به دولت بدهند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در 9‌ماهه سال جاری توانستیم رشد نقدینگی را تا اندازه‌‏ای مهار کنیم و از طرفی رشد بودجه سال آینده فزاینده نیست، با این حال بودجه سال آینده با احتیاط بسته شده است؛ طبعا سیاست‌‏های پولی و مالی به کاهش نرخ تورم منجر خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در ماه‌‏های اخیر کاهش نرخ تورم کاملا خود را نشان داده به طوری که نرخ تورم در آذرماه نسبت به ماه‌‏های قبل حدود دو واحد درصد کاهش دارد. با توجه به اینکه بحث بحران مالی در دنیا منجر به این شده که ۱۴۰ قلم کالا بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان با کاهش قیمت روبه‌رو شوند، به همین دلیل پیش‌‏بینی می‌‏کنیم که این کاهش قیمت ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: قطعا در سال آینده نرخ تورم به مراتب کمتری نسبت به سال جاری خواهیم داشت. حسینی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف خصوصی‌‏سازی در سال جاری عنوان کرد: خصوصی‌‏سازی طبق برنامه مقرر در حال انجام است، اما مطابق قانون، خصوصی‌‏سازی دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به بنگاه‌‏هایی است که بر مبنای صدر اصل 44 باید واگذار شوند که این بخش طبق قانون تا پایان سال 88 واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: ما به حکم قانون پایبند هستیم؛ اگرچه در ماه‌‏های اخیر در واگذاری‌‏ها آهسته حرکت کرده‌‏ایم، اما خصوصی‌‏سازی‌‏ها را از طریق بورس انجام داده و انجام می‌‏دهیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در خصوص تکالیف صدر اصل 44 هم قرار است تا پایان برنامه پنجم طبق مهلت زمانی داده شده عمل کنیم و تلاش می‌‏کنیم این بخش هم محقق شود.
وی در باره واگذاری بانک ملت نیز ابراز داشت: خوشبختانه کار در مراحل خوبی پیش رفته است؛ بانک ملت موفق به پذیرش بورس شده است. ما هم در حال فراهم کردن زمینه آن هستیم که به محض فراهم شدن شرایط مطابق آنچه در اختیارات قانونی ماست، بتوانیم با پذیره‌‏نویسی و تعهد خرید سهام از طریق شرکت‌‏های تامین سرمایه این کار را انجام دهیم و دولت نیز آن را عرضه کند.
وزیر اقتصاد همچنین درباره واگذاری بیمه‌‏ها نیز گفت: کارهای آماده‌‏سازی واگذاری سه بیمه انجام شده که باید پذیرش بورس را بگیرند. وی ادامه داد: واگذاری در این بخش نیز دو بخش دارد که یک بخش نیازمند این است که در بورس عرضه شوند و بخش دیگر بیمه‌‏هایی هستند که بایستی شفافیت مالی لازم را پیدا کنند.حسینی تصریح کرد: کار واگذاری بیمه‌‏ها خوب پیش رفته و باید مجوز پذیرش در بورس را بگیرند تا عرضه شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش قیمت نفت بودجه عمرانی کاهش خواهد یافت، گفت: ما اجازه نمی‌‏دهیم عملیات عمرانی در کشور کاهش یابد. ما هم مالیات می‌‏گیریم و هم از طریق نفت و منابع خارجی مانع از کاهش عملیات عمرانی در کشور می‌‏شویم. دبیر کارگروه تحولات اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره این که رییس اتاق بازرگانی از عدم تدوین بسته سیاستی برای مقابله با بحران مالی انتقاد کرده، پاسخ دولت در این باره چیست؟ عنوان داشت: بسته سیاستی مقابله با بحران در دولت تهیه شده و به زودی ابلاغ می‌‏شود. ضمن اینکه جمعه نیز قرار است جلسه‌‏ای با سرمایه‌‏گذاران ایرانی حاضر در کشورهای خلیج‌فارس در کیش داشته باشیم.
وی افزود: یک خبر شفاف دراین رابطه این است که میزان جذب سپرده‌‏های بانک‌‏های ما در کشورهای عربی افزایش یافته است. نکته بعد افزایش درخواست ورود سرمایه خارجی به سازمان سرمایه‌‏گذاری خارجی است.
حسینی یادآور شد: دولت شرایط را برای سرمایه‌‏گذاران خارجی فراهم می‌‏کند؛ به همین دلیل در بسته سیاستی که تنظیم کرده‌‏ایم گفته‌‏ایم که افرادی که سرمایه خارجی می‌‏آورند ما هم می‌‏توانیم از حساب ذخیره ارزی مبلغی به آن تخصیص دهیم که این منابع با هم مشترک و تقویت شوند.
وی در پاسخ به این سوال که میزان درخواست برای سرمایه‌‏گذاری خارجی تا امروز چه میزان است، گفت: الان زود است آمار جذب سرمایه‌‏گذاری خارجی را ارائه کنیم. خبرنگاری از وزیر اقتصاد درباره زمان احیای شورای پول و اعتبار سوال کرد که وی در پاسخ گفت: این شورا نمرده بود که بخواهد احیا شود. از آقای بهمنی، رییس کل بانک مرکزی بپرسید. سوال دیگری که از وزیر امور اقتصادی و دارایی پرسیده شد، درباره نرخ ارز بود که حسینی در این باره مجددا گفت: نظر من همان عددی است که آقای بهمنی اعلام کردند. من اساسا تمایلی ندارم که بودجه را به نرخ دلار متکی کنم.وی ادامه داد: اما درباره مالیات‌‏ها در بودجه سال آینده مقرر شده تا برابر برنامه چهارم یعنی 37هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.
دبیر کارگروه تحولات اقتصادی در پاسخ به این سوال که مطابق زمان‌‏بندی اولیه، زمان دریافت یارانه نقدی به مردم بر مبنای طرح نقدی کردن یارانه‌‏ها چه زمانی است، گفت: این امر نیازمند این است که نمایندگان محترم مجلس لایحه را تصویب کنند؛ بعد از اینکه لایحه تصویب شد براساس حکم و زمانی که تعیین می‌‏شود، عمل خواهیم کرد.
خبرنگاری پرسید: گفته می‌‏شود اگر تصویب لایحه به سه ماه بعد موکول شود، همه برنامه‌‏های دولت به هم می‌‏ریزد؟ وزیر اقتصاد در پاسخ گفت: اصلا چنین موضوعی امکان‌‏پذیر نیست؛ مگر الان ما کشور را چگونه اداره می‌‏کنیم؟ اگر دیر تصویب شود، هم کشور اداره می‌‏شود، اما با تصویب لایحه البته کشور بهتر اداره خواهد شد.
وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ درباره زمان ارسال لایحه بودجه به مجلس گفت: در این باره از آقای برقعی سوال کنید.

تکذیب عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد به خاطر بیماری
دیروز اگرچه برخی از وزرای دولت نهم قبل از حضور خبرنگاران حیاط نهاد ریاست جمهوری را ترک کردند اما سقای بی‌ریا، مشاور رییس‌جمهور در امور روحانیت، و نیز علی سعیدلو معاون اجرایی رییس جمهور اخبار منتشره درباره عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد به خاطر بیماری را تکذیب کردند. به گزارش «ایرنا» ناصر سقای بی‌ریا، مشاور رییس‌جمهور در امور روحانیت دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به مطلب برخی از روزنامه‌ها در خصوص عدم حضور دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات آتی به علت سخت بودن مریضی وی، تصریح کرد: دولت بدون توجه به این شایعه‌های بی‌اساس، همواره به دنبال خدمت رسانی به مردم است و ما هیچ توجه و اعتنایی به این نوع توطئه‌ها و ترفندها نمی‌کنیم. وی اظهار کرد: مخالفان دولت همواره به دنبال شایعه پراکنی‌های بی‌اساس و توطئه‌های مختلف علیه دولت هستند. برخی مخالفان دولت به محض اینکه رییس‌جمهور در یک جلسه حضور نمی‌یابد، شروع به انتشار برخی توطئه‌ها و شایعات بی‌اساس می‌کنند و به عنوان مثال همین که رییس‌جمهور دچار سرماخوردگی شود و سرفه ای بزند اعلام می‌کنند که رییس‌جمهور دچار بیماری سخت است و در انتخابات آتی شرکت نخواهد کرد. مشاور رییس‌جمهور افزود: مخالفین دولت باید توجه داشته باشند که این نوع جنگ روانی و شایعات بی‌اساس خللی در اراده دولتمردان و حمایت مردم از دولت نهم نخواهد داشت و تنها چهره و وجهه خود را در جامعه مخدوش می‌کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «چقدر احتمال می‌دهید روحانیت قم از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات آتی حمایت کند؟» افزود: برآورد ما در این زمینه بالاست. ما برآوردهایی کرده‌ایم و به صورت نمونه مطالعاتی را انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد بدون هیچ‌گونه تبلیغی درصد بالایی از روحانیت به آقای احمدی‌نژاد متمایل هستند و از ایشان رضایت دارند؛ البته این رضایت یک رضایت اصولی است نه شعاری؛ چرا که طلبه‌ها از حریت فکری برخوردارند.