آسیب‌شناسی نظام مدیریتی کشور

افسانه احمدی‌ دوقزلو - بزرگ‌ترین گردهمایی مدیران کشور با عنوان «همایش تحول مدیریت کشور در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴» با حضور مسوولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و چند تن از مسوولان نهادهای دولتی و مدیران ارشد نهادهای حاکمیتی و انجمن‌های تخصصی وابسته و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار در حالی برگزار شد که مسوولان ارشد کشور به ضرورت تحول در بحث مدیریتی کشور اشاره کرده و آن را مساله‌ای جدی برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ دانستند. معاون امور مجلس وزارت رفاه و تامین اجتماعی در این همایش ضمن خواستار شدن تحول در بخش مدیریت، به آسیب‌های پیش‌روی مدیریت در جامعه اشاره کرد و گفت که یکی از آسیب‌های پیش رو، تغییرات مکرر و بدون حساب در مدیریت‌ها است که این موضوع علاوه‌بر تنزل جایگاه مدیران، یک آسیب جدی به شمار می‌رود. علی کامیار انتخاب‌های سلیقه‌ای و بی‌ضابطه را در انتخاب‌های برخی مدیران حاکم دانست و گفت: ملاک‌های یک مدیر موفق هنوز در کشور ما تعریف نشده است؛ این در حالی است که برای الگوسازی این امر، تعریف این ملاک‌ها ضروری به نظر می‌رسد. وی ارج ننهادن به خدمات مدیران را از دیگر آسیب‌ها خواند و ادامه داد که مدیران در برابر کارهای بزرگی که انجام می‌دهند، به خاطر کوچک‌ترین خطایی، مجازات می‌شوند، همچنین گاهی اوقات دیده می‌شود، مدیری که فرد موفقی نبوده به جایگاه‌های بالاتری می‌رسد.

کامیار همچنین عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مردم به منظور آشنایی با عملکرد مدیران را از دیگر آسیب‌های پیش روی مدیران دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰-۸۰ درصد مردم معتقدند مدیران در انتخاب نیروهایشان پارتی‌بازی می‌کنند، در حالی که مدیرانی در کشور هستند که چنین عمل نمی‌کنند.

وجود فاصله بین مدیران و مراجع تصمیم‌گیری از دیگر موارد مورد تاکید معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی بود که وی آن را از دیگر آسیب‌ها در این بخش عنوان کرد.

کامیار ادامه داد: فرار مغزها از کشور نیز از دیگر آسیب‌های پیش رو به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که با نگاهی به آمارهای جهان می‌توان دید که بیش از ۵۹درصد از مهاجران ایرانی را تحصیل‌کردگان تشکیل می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از این افراد مدیران هستند که امیدواریم هدف مدیران از خروج از کشور، صدور توانایی‌های ایرانی به سایر کشورها باشد، نه فرار مغزها.

وی خاطرنشان کرد که در برنامه سوم توسعه در بحث مدیریت در پیش‌نویسی، ماده‌ای درباره اصلاح مدیریت آماده شده بود که در روند بررسی آن، این ماده لاغرتر شد، به طوری که وقتی به مجلس رسید، دیگر از این ماده خبری نبود که متاسفانه کسی هم دفاعی از آن نکرد. در این همایش همچنین رییس سازمان تامین اجتماعی در مورد یک مدیر خوب گفت: یکی از رموز موفقیت مدیران، اعتمادسازی و تفویض اختیارات است که موجب هم‌افزایی در هر واحد تولیدی می‌شود.

حسین‌علی ضیایی با اشاره به فرصت‌های اقتصادی که با توجه به بحران مالی جهانی برای ایران به وجود آمده است، ادامه داد: سفرای کشورمان در سایر کشورها اعلام می‌کنند که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها حاضرند برخی فناوری‌ها را که در گذشته با پول هم به ما نمی‌دادند، امروز به صورت فاینانس در اختیار ما قرار دهند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت اقتصادی پیش آمده برای مدیران کشور گفت: با خودکفایی و تقویت ریشه اقتصاد کشور در ۳۰ سال گذشته و باوری که در مدیران به وجود آمده است، می‌توانیم در برابر تحریم‌های احتمالی آینده نیز موفق باشیم.

رییس سازمان بازنشستگی کشوری نیز در این همایش با اعلام اینکه فاصله حقوقی بازنشستگان کشور با شاغلان کاهش یافته است، گفت که میانگین حقوق بازنشستگان کشوری به ۴۵۰هزار تومان رسیده است. طوبایی گفت: با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان کشور، با وجود بار مالی سنگین آن برای دولت، حقوق این قشر تا ۲۱۴درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: میانگین حقوقی بازنشستگان آموزش و پرورش ۴۸۰هزار تومان و میانگین حقوقی شاغلان کشوری ۴۸۰هزار تومان است. طوبایی با بیان اینکه سن بازنشستگی از ۵۳ سال در ابتدای انقلاب هم‌اکنون به ۵۱ سال کاهش یافته است، افزود: هم‌اکنون ما با بازنشستگان جوان مواجه هستیم که نیاز به توجه ویژه دارند. رییس سازمان بازنشستگی گفت: تعداد بازنشستگان از ۹۰هزار نفر از ابتدای انقلاب به ۹۶۰هزار نفر افزایش یافته است. در این همایش همچنین از جمعی از مدیران ماندگار و برتر کشور تقدیر به عمل آمد.