دنیای اقتصاد- انتشار اخبار غیررسمی و بعضا متفاوت درباره مختصات بودجه سال ۱۳۸۸ بالاخره منجر به آن شد تا رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به تشریح برخی ویژگی‌های لایحه بودجه ۸۸ بپردازد. به گزارش مهر، ممبینی دلار ۹۵۰ تومانی، نفت ۵/۳۷ دلاری، ۸هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای طرح تحول اقتصادی، افزایش ۵۴درصدی درآمدهای مالیاتی، کاهش تراز عملیاتی و مصارف ارزی، منفی شدن رشد اعتبار شرکت‌های دولتی و حذف اعتبار واردات بنزین و گازوئیل را از ویژگی‌های مهم بودجه ۸۸ دانست. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفت: لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور مراحل نهایی خود را در معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری سپری می‌کند و براساس وعده رییس‌جمهور، یکشنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. رحیم ممبینی لایحه بودجه ۸۸ کل کشور را از معدود لوایح بودجه‌ای دانست که در شرایط و بستر خاصی (بحث طرح تحول اقتصادی، سال پایانی برنامه چهارم توسعه و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه) تهیه و تدوین شده است. ممبینی بحران مالی غرب را مورد اشاره قرار داد و گفت: آثار و پیامدهای این بحران بر بودجه ۸۸ کل کشور را رصد کردیم و سپس این موضوع را به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار دادیم.

حکم ویژه بودجه ۸۸

ممبینی تعداد احکام تهیه شده برای بودجه ۸۸ کل کشور را ۱۲ حکم اعلام کرد و اظهار داشت: در یکی از این احکام پیش‌بینی شده است که میزان افزایش قیمت نفت تا ۴۵ دلار، صرف طرح‌های عمرانی اولویت‌دار شود. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در ادامه با اعلام جداول کلان بودجه ۸۸ کل کشور، سقف بودجه عمومی دولت را حدود ۸۸هزار میلیارد تومان (منابع و مصارف بودجه‌ای) اعلام کرد و گفت: این رقم در بودجه ۸۸ تقریبا نهایی شده است. البته درآمدهای اختصاصی نیز در بودجه ۸۸ نیز دیده شده است. وی نقش درآمدها در بودجه ۸۸ کل کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: منابع و مصارف در بودجه ۸۸ دقیقا در راستا و جهت‌گیری چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور لحاظ شده است.

درآمدهای بودجه ۵۲هزار میلیارد تومان

ممبینی از پیش‌بینی افزایش میزان درآمدها از حدود ۳۴هزار میلیارد تومان مصوب سال ۸۷ به حدود ۵۲هزار میلیارد تومان در بودجه ۸۸ خبر داد و این اقدام را حرکتی مهم و تعیین‌کننده در مثبت نمودن شاخص‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی ارزیابی کرد.

وی پیش‌بینی کرد، این میزان درآمد پیش‌بینی شده در بودجه ۸۸ محقق شود. به عبارت دیگر، با کار کارشناسی که صورت گرفته، امکان تحقق درآمد ۵۲هزار میلیارد تومانی در بودجه ۸۸ بسیار بالا است.

۸هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای طرح تحول

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: از این رقم، ۸‌هزار میلیارد تومان از محل اجرای طرح تحول اقتصادی محقق خواهد شد.

افزایش ۵۴درصدی درآمدهای مالیاتی

ممبینی در عین حال تاکید کرد: اگر طرح تحول اقتصادی را هم کنار بگذاریم و فقط مالیات‌ها را در نظر بگیریم، رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه ۸۸ معادل ۵۴درصد نسبت به رقم مصوب سال ۸۷ پیش‌بینی شده است.

کاهش تراز عملیاتی و مصارف ارزی بودجه ۸۸

ممبینی تاکید کرد: هر چقدر بتوانیم تراز عملیاتی بودجه را نزدیک به صفر برسانیم، آن بودجه را ایده آل می‌دانیم. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری همچنین از اخبار خوشحال‌کننده درباره سقف مصارف ارزی در بودجه ۸۸ گفت، ولی از اعلام رقم آن خودداری کرد.

وی تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: تراز عملیاتی و مصارف ارزی که از شاخص‌های بسیار مهمی هستند، کاهش زیادی در بودجه ۸۸ نشان می‌دهد.

منفی شدن رشد بودجه شرکت‌های دولتی

ممبینی در ادامه از منفی شدن رشد بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه ۸۸ نسبت به بودجه سال‌جاری خبر داد و گفت: بودجه مصوب شرکت‌های دولتی در سال جاری بیش از ۲۲درصد نسبت به سال ۸۶ افزایش یافته بود که این رشد در سال ۸۸ منفی خواهد بود.

قانون مدیریت خدمات کشوری

وی از پیش‌بینی ۴۱۰۰میلیارد تومان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان در بودجه ۸۸ خبر داد و گفت: اعتبار ویژه‌ای برای اجرای این قانون در بخش شاغلان در بودجه ۸۸ پیش‌بینی شده است.

حذف بودجه واردات بنزین و گازوئیل

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: بودجه واردات بنزین و گازوئیل که در سال‌جاری حدود ۳۰۰۰میلیارد تومان بوده، از بودجه ۸۸ حذف شده است، همچنین در رابطه با یارانه شفاف سازی حامل‌های انرژی نیز مطابق طرح تحول اقتصادی تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است.