چالش بنزین در دولت و مجلس

دنیای اقتصاد- با نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس از سویی و از سوی دیگر نهایی شدن نظرات کمیسیون‌های مجلس درباره لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها بحث تعیین قیمت بنزین به یکی از موارد چالش‌برانگیز در مجلس و دولت تبدیل شده است، چراکه تعیین قیمت اساسی‌ترین حامل انرژی یعنی بنزین یکی از مباحث مشترک در بودجه ۸۸ و نیز هدفمند شدن یارانه‌ها محسوب می‌شود. از این‌رو نمایندگان در تعیین قیمت بنزین برای بودجه سنواتی و نیز تعیین عین حامل انرژی برای لایحه هدفمند شدن که بازه زمانی برای آن تعیین نشده است، دچار تردید شده و در حال رایزنی هستند.

در این میان البته مباحث مختلف و پیشنهادهای میانه‌ای نیز مطرح می‌شود که از آن جمله تعیین قیمت میانگین فوب خلیج فارس تا سال ۱۳۹۰ یا تک نرخی شدن و حذف سهمیه‌بندی بنزین است. مدافعان نظریه اول معتقدند که واقعی کردن قیمت بنزین به یکباره شوک تورمی زیادی را ایجاد می‌کند و بهتر است با در نظر گرفتن میانگین «فوب» تا سال ۹۰ قیمت را واقعی کنیم و در حقیقت این کار تدریجی انجام شود. از سوی دیگر برخی نمایندگان دو نرخی بودن بنزین را شیوه‌ای منسوخ دانسته و معتقدند که باید سهمیه‌بندی حذف و بنزین تک نرخی شود. در این میان بعضی هم معتقدند این حذف بار تورمی زیادی را به دنبال خواهد داشت. به هر روی بحث‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز نتیجه‌ واحدی در این زمینه اعلام نشده است.با این حال نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت بالا رفتن قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، افزایش تورم را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

سیدناصر موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب توضیح داد: در حال حاضر زمزمه‌هایی از افزایش قیمت هر لیتر بنزین به ۲۷۰ تا ۴۰۰ تومان در سال آینده شنیده می‌شود.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر افزود: بر اساس شنیده‌ها این موضوع تنها به بنزین محدود نمی‌شود و دیگر حامل‌های انرژی همچون گازوئیل را در بر خواهد گرفت.

موسوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی برای کنترل تورم در کشور باید قیمت سوخت را پایین‌تر از نرخ کنونی یا با نرخ گذشته به مردم عرضه کرد. از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مطابق قانون مدیریت مصرف سوخت که سال گذشته تصویب شده، قیمت بنزین باید تا پایان سال ۹۰ به قیمت تمام شده برسد، گفت: برای رسیدن به این عدد باید به صورت تدریجی طی سه سال آینده حرکت کنیم تا به آن عدد برسیم. حمیدرضا فولادگر اظهار کرد: پیشنهاد من این است که قیمت بنزین را به یک تعادل برسانیم و سهمیه‌بندی را حذف کنیم که این قیمت می‌تواند بینابین باشد تا در سال ۹۰ قیمت تمام شده را ارائه کنیم. او ادامه داد: اگر قرار باشد قیمت بنزین پس از آزادسازی افزایش زیادی نداشته باشد بهتر است سهمیه‌بندی ادامه پیدا کند. اما یک عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت بنزین باید در سال آینده تک نرخی شده و به میانگین نرخ آزاد و دولتی کنونی برسد.

عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، افزود: پیشنهاد من این است که سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده برداشته شود، چون بنزین دونرخی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و ارائه کارت سوخت و سهمیه‌بندی علاوه بر هزینه‌های سنگین، مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است. وی اظهار کرد: هزینه‌هایی که الان برای سهمیه‌بندی کردن بنزین پرداخت می‌شود، آن هم در کشوری که خودش تولیدکننده نفت است، کمتر از قیمت بنزین نیست. وی در پاسخ به این سوال که تکلیف هزینه‌هایی که دولت و مردم برای سهمیه‌بندی بنزین دادند در صورت حذف این روش در سال آینده چه می‌شود گفت: به هر حال جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است و چون ضرر کرده‌ایم نباید این ضرر را ادامه بدهیم. همچنین یک عضو هیات‌رییسه هم پرداخت یارانه به اقلام مخرب محیط‌زیست، مانند بنزین یا شوینده‌های شیمیایی نوعی کج راه رفتن و تشویق به آلوده کردن محیط زیست محسوب می‌شود. وی در همایش هوای پاک با بیان این مطلب، افزود : این عمل در کشورهای توسعه یافته اقدامی منسوخ است که در همین راستا در طرح تحول اقتصادی برای نهادینه کردن مصرف صحیح حامل‌های انرژی موضوع حذف یارانه سوخت پیش‌بینی شده است.