مواضع متفاوت فرانسه و روسیه در قبال ایران

دنیای‌اقتصاد- در حالی که تنها دو روز به آغاز زمامداری باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا مانده است، رییسان جمهور فرانسه و روسیه اظهارات تازه و در عین حال متفاوتی را با توجه به رویکرد اعلامی اوباما در قبال ایران مطرح کرده‌اند. روسیه و فرانسه به همراه آمریکا، انگلیس، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند. گروهی که طی پنج سال گذشته تلاش کرده است ایران را برای پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند. رییس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه در تازه‌ترین اظهارات خود، همچون گذشته خواهان حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران و افزایش مشوق‌های گروه ۱+۵ در قبال ایران شده‌اند. آن‌سوتر، نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه اتهام‌های گذشته خود درباره مساله هسته‌ای ایران را تکرار کرده و گفته است: مقام‌های تهران باید تقابلی جدی با جامعه جهانی را بر گزینند یا همان‌طور که فرانسه خواستار آن است، در مذاکراتی که برای مدت پنج سال در حال انجام است، به توافق دست یابند.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، سارکوزی، بار دیگر موضع‌‏گیری خصمانه خود در قبال برنامه هسته‌‏ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد که این برنامه در راستای تقابلی خطرناک برای جامعه جهانی حرکت می‌‏کند.

وی در جمع دیپلمات‌‏های خارجی در پاریس گفت: آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی بر روند سریع و نگران‌‏کننده برنامه غنی‌‏سازی هسته‌‏ای ایران، که هر کسی می‌‏داند هدف نهایی صلح‌‏آمیزی را دنبال نمی‌‏کند، تاکید کرده است.

این مقام فرانسوی افزود: زمان آنکه مسوولان ایران مجبور به انتخاب شوند، به‌‏زودی

فرا می‌‏رسد. مقام‌‏های تهران باید تقابلی جدی با جامعه بین‌‏الملل را برگزینند یا همان‌‏طور که فرانسه خواستار آن است، در مذاکراتی که برای مدت پنج سال در حال انجام است، به توافق دست یابند.

سارکوزی همچنین تاکید کرد که شش قدرت جهانی که در مذاکرات هسته‌‏ای ایران حضور دارند، «گفت‌‏وگویی باز و آزادانه» با تهران را خواستارند. وی افزود: دستیابی به توافق در مذاکرات محتمل است، ولی اکنون مسوولان ایران هستند که باید تصمیم بگیرند.

سخنان سارکوزی در حالی بیان شد که آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی همواره بر همکاری ایران با آژانس و پیدا نشدن کوچک‌‏ترین نشانه‌‏ای مبنی بر نظامی بودن ماهیت برنامه هسته‌‏ای ایران تاکید دارد. از سوی دیگر، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که روسیه حل مساله‌ هسته‌ای ایران را از راه مسالمت آمیز خواستار است و در عین حال بر آمادگی مسکو برای توسعه‌ روابط با تهران در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. براساس گزارش خبرگزاری نووستی، رییس‌جمهور روسیه در مراسمی که روز جمعه به مناسبت تقدیم استوارنامه سفرای برخی از کشورهای خارجی در مسکو برگزار شد، گفت: ما خواستار آن هستیم که اوضاع مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران منحصرا با استفاده از روش‌های سیاسی- دیپلماتیک حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: ما قصد داریم روابط دوستانه خود را که بر اساس حسن همجواری بنا شده است با جمهوری اسلامی توسعه دهیم و شرایط لازم را برای افزایش حجم تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و توسعه‌ روابط مدنی ایجاد کنیم.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه نیز در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده است که روسیه امیدوار است به زودی پس از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن ارتباطات گروه «۱+۵» (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان که در خصوص مساله‌ هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنند) با تهران برقرار شود.

لاوروف یادآوری کرد که در ماه دسامبر ارتباطاتی برای روشن شدن وضعیت بسته‌ پیشنهادی گروه «۱+۵» به ایران انجام شده بود.

وی گفت: طرف ایرانی زمان بیشتری برای مطالعه آنها درخواست کرده بود. ما طرفدار آن هستیم که ایران که به سوالات بسیار مطرح شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و به همکاری فعال خود با آژانس ادامه دهد تا کلیه‌ مسائل باقی مانده نیز حل و فصل شوند.

براساس گزارش خبرگزاری نووستی، وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: ما خواستار آن هستیم که گروه «۱+۵» مشوق‌های مثبت خود را گسترش دهد و ایران را به همکاری جذب کند و به ایران ارجحیت‌هایی را در زمینه‌های اقتصادی، فن‌آوری‌های عالی و امنیتی نشان دهد که در صورت انجام مذاکرات سازنده و حل کلیه‌ مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای در انتظار تهران خواهد بود.

آمریکا و برخی متحدانش مدعی‌اند که ایران در پوشش برنامه‌ هسته‌ای صلح آمیز به طور پنهانی به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است. تهران چنین اتهاماتی را قاطعانه تکذیب و اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای تهران صرفا دارای اهداف صلح‌آمیز و در راستای تامین نیازهای انرژی کشور است. شورای امنیت سازمان ملل متحد سپتامبر سال گذشته میلادی به اتفاق آرا قطعنامه‌ ۱۸۳۵ را در رابطه با ایران تصویب کرد که حاوی هیچگونه تحریمی نیست و فقط تاکیدی بر تصمیمات پیشین شورای امنیت است و از تهران می‌خواهد که به مطالبات آنها در رابطه با برنامه‌ هسته‌ای خود عمل کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواست که «به طور کامل و بی درنگ به مطالبات قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز مطالبات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند». پیش‌نویس این قطعنامه بر اساس پیشنهاد روسیه توسط کشورهای عضو گروه «۱+۵» به شورای امنیت ارائه شد. لاوروف همچنین از ایران و سوریه خواست به اعمال فشار علیه حماس بپردازند تا این جنبش را به پذیرش طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس موقت در غزه متقاعد کنند.

خبرگزاری آلمان به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه که در مسکو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گزارش داد: ما باید همه‌ نیروی‌مان را در پشت طرح مصر برای پایان دادن به درگیری در غزه قرار دهیم.

وی افزود: اگر این طرح را بپذیریم این پیام مناسبی را برای نمایندگان حماس و آن کشورهایی که بر حماس نفوذ دارند، که در راس آنها ایران و سوریه قرار دارند، ارسال می‌کنیم.

روسیه یکی از اعضای گروه موسوم به گروه چهارجانبه در کنار اتحادیه‌ اروپا ، سازمان ملل و آمریکا است که از روند صلح در خاورمیانه حمایت می‌کنند.

لاوروف از آغاز این درگیری‌ها مذاکراتی تلفنی را با سران حماس داشته است.