طرح تحول اصلاحیه می‌خورد

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: با اظهارات جدید علی لاریجانی رییس مجلس درباره تغییر پرداخت یارانه نقدی، سرنوشت لایحه مشهور به طرح تحول اقتصادی وارد شرایط تازه‌ای شد. در این راستا در حالی که سخنگوی طرح‌تحول اقتصادی از اصرار دولت بر پرداخت نقدی یارانه‌ها سخن گفت، همزمان رییس مجلس با اشاره به کاهش قیمت نفت از ۱۲۰دلار به ۳۰دلار از تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها خبر داد. علی لاریجانی پس از شرکت در همایش ائمه جماعات استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مربوط به طرح‌تحول و البته کاهش قیمت نفت گفت که شکل مدنظر دولت برای پرداخت یارانه‌ها احتمالا تغییر می‌کند. پیش از این هم غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کارگروه ویژه مجلس برای بررسی طرح‌تحول اقتصادی از منتفی شدن یارانه نقدی خبر داده بود. این در حالی بود که محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با ایسنا تاکید کرد که دولت همچنان بر هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت نقدی آن اصرار دارد و لایحه طرح‌تحول تقدیم مجلس می‌شود. به گفته فرزین، لایحه دولت در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان همان لایحه قبلی با همان ارکان است و لایحه قطعا در این ماه تقدیم مجلس خواهد شد. فرزین در عین حال خاطرنشان کرد که ارکان اصلاحی این لایحه اصلاح قیمت و پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارها و تولیدکنندگان است.اصرار مجدد و موکد دولت بر عدم‌تغییر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت آن به صورت نقدی در شرایطی مطرح می‌شود که قیمت نفت طی چند ماهه اخیر دچار نوسان شده است و همین نوسانات البته به عقیده تعدادی از نمایندگان مجلس و رییس آن بر این شیوه پرداخت یارانه اثرگذار خواهد بود.

از همین رو علاوه‌بر اینکه لاریجانی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از تاثیر کاهش قیمت نفت بر پرداخت نقدی یارانه‌ها سخن گفته بود، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح‌تحول هم گفته است که احتمالا بخشی از حامل‌های انرژی از جمله بنزین با قیمت آزاد ارائه خواهد شد و در کمیسیون انرژی مجلس هم مباحثی درباره آزادسازی قیمت بنزین با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت مطرح شده است. نمایندگان یادشده معتقدند زمان حال حاضر بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت بنزین است و امکان نقدی شدن یارانه‌ها وجود ندارد؛ چراکه این تعداد از نمایندگان و اعلام‌نظر فعالان اقتصادی اعداد و ارقامی که از سوی دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها بعضا در رسانه‌ها منتشر شد مربوط به زمانی بود که قیمت نفت بالای ۱۰۰دلار بود و در عین حال دولت بر این باور بودند که قیمت نفت کاهش پیدا نخواهد کرد. هرچند با وجود کاهش قیمت نفت که اکنون به مرز ۳۰دلار رسیده است، باز هم اعضای دولت به‌ویژه رییس‌جهمور و سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی بر این باورند که شرایط فعلی بهترین شرایط برای اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها است. البته ظاهرا مجلس به نتیجه‌ای که دولت به آن رسیده، نرسیده است و به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان در مجلس در دست بررسی و بحث قرار دارد؛ چراکه رییس مجلس هم در گفت‌و‌گوی خود با خبرنگاران در مورد منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها گفت که هنوز کمیسیون ویژه نظر خود را به مجلس نداده است. «البته بحث‌هایی انجام شده است،» این مطالب بیشتر جنبه گفت‌و‌گوهای اولیه دارد و تا وقتی به صورت حقوقی در نیاید، نمی‌توانیم نظر بدهیم. لاریجانی علاوه‌بر این تصریح کرد که هنوز لایحه طرح‌تحول به مجلس نیامده و نمی‌توانیم نظر خود را به صورت قطعی در مورد آن بدهیم. مجلس و دولت در این زمینه بررسی‌های خود را انجام می‌دهند. وی در عین حال بر ارائه هرچه زودتر لایحه بودجه به مجلس تاکید کرد و گفت‌ که آنچه که ما دنبال می‌کنیم، رسیدن هرچه زودتر لایحه بودجه به مجلس است که البته صحبت‌های اولیه آن شده تا هرچه سریع‌تر به مجلس بیاید و ما آن را مورد بررسی قرار دهیم، البته لایحه طرح‌تحول بر بودجه تاثیر می‌گذارد.در این میان برخی نمایندگان با نفوذ مجلس هم به اظهارنظر درباره لایحه طرح تحول اقتصادی پرداختند از جمله احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اخبار منتشر شده درباره منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها را نادرست است، تصریح کرد که دولت و مجلس درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نشست‌های زیادی داشته است تا ابعاد این اقدام به درستی تبیین و مناسب‌ترین شیوه اجرای آن مطرح شود.وی همچنین گفت: درک نادرست از سخنان آقای مصباحی‌مقدم موجب شد تا موضوع اینگونه مطرح شود که اساسا پرداخت نقدی یارانه‌ها منتفی شده است.

لوایح جداگانه برای بودجه و طرح‌تحول

یک مقام مسوول در دولت خبر ارائه همزمان لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه بودجه ۸۸ به مجلس را رد کرد و گفت که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه ۸۸ جداگانه به مجلس ارائه می‌شود.وی افزود: لایحه بودجه اگر اوایل بهمن تقدیم مجلس شود، باز هم فرصت کافی برای بررسی و تایید آن خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه تاکنون در دولت درباره ارائه همزمان دو لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه ۸۸ کل کشور به مجلس بحثی و سخنی مطرح نشده است، گفت: اصولا تنظیم و تدوین نهایی لایحه بودجه ۸۸ کل کشور نیاز به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس دارد، زیرا باید منابع و مصارف بودجه ۸۸ براساس هدفمند کردن یارانه‌ها و چگونگی آن تنظیم شود.وی افزود: به‌همین دلیل دولت ابتدا لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را با قید یک فوریت به مجلس تقدیم خواهد کرد و پس از مشخص شدن نهایی شکل هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، لایحه بودجه ۸۸ کل کشور را بر اساس آن تنظیم و تقدیم مجلس خواهد شد.