دنیای اقتصاد- همزمان با اظهارات وزیر خارجه بحرین که طی سفری به تهران از حضور اعراب در نشست نیویورک دفاع کرد و آن را به نفع ایران دانست،علی لاریجانی به کشورهای عرب هشدار داد که حواسشان جمع باشد تا با آمریکای شکست خورده وارد مسابقه نشوند و با مداخله در پرونده هسته‌ای ایران حیثیت خود را از بین نبرند.

وزیر خارجه بحرین از حضور کشورهای عربی در نشست نیویورک دفاع کرد
هشدار ایران به اعراب
دنیای اقتصاد- در حالی که هفته گذشته مقام‌های ایرانی حضور هشت کشور عربی در آخرین نشست گروه ۱+۵ در نیویورک را «توطئه‌ای جدید» و «نمایشی خشک و بی‌روح» و «شکست خورده» خواندند، روز پنجشنبه وزیر خارجه بحرین طی سفری به تهران صراحتا از حضور اعراب در نشست نیویورک دفاع کرد و حتی آن را به نفع ایران دانست.
همزمان علی لاریجانی رییس مجلس هم به سیاست‌های منطقه‌ای کشورهای عربی حمله کرد و به کشورهای عرب هشدار داد که حواسشان جمع باشد تا با آمریکای شکست خورده وارد مسابقه نشوند و با مداخله در پرونده هسته‌ای ایران حیثیت خود را از بین نبرند. به گزارش ایرنا، رییس مجلس دیروز در گردهمایی ائمه جماعات استان تهران گفت: مردم دنیا هوشیار شده‌اند و اعراب هم باید متوجه باشند که حیثیت خود را از بین نبرند. وی تاکید کرد: با اتهاماتی چون دفاع از تروریسم نمی‌توانند مسائل خود را درباره ایران حل کنند. وی تصریح کرد:‌ متاسفیم از اینکه برخی رهبران آمریکا مدعی هستند که جرم ایران این است که از حزب‌الله و حماس دفاع می‌کنند در حالی که ما افتخار می‌کنیم که از حزب‌الله و حماس حمایت می‌کنیم. لاریجانی گفت:‌ ما حتما از مقاومت لبنان و مردم غزه در منطقه حمایت می‌کنیم، چون به عنوان یک کشور انقلابی باید روی این مسائل حساس باشیم. لاریجانی در شرایطی هشدار یاد شده را به کشورهای عربی داد که شیخ خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین روز پنجشنبه به تهران آمد و در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران پیام پادشاه کشور متبوع خود را تسلیم وی کرد و گفت: بحرین همواره و در همه جا حامی و پشتیبان جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر احمدی‌نژاد و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز در دیدارهای جداگانه با شیخ خالد بر روابط دوستانه و برادرانه با بحرین تاکید کردند. همچنین در جریان سفر یک روزه وزیر خارجه بحرین توافق‌نامه همکاری‌های امنیتی دو کشور تمدید شد. بحرین از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس است. ستاد فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا نیز در منامه پایتخت این کشور مستقر است. اما سفر این مقام عربی به تهران کاملا تحت‌ شعاع نشست نیویورک و ورود اعراب به پرونده هسته‌ای ایران قرار گرفت. هشت کشور عراق، اردن، مصر به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان، عمان،‌ یمن و کویت) در نشست نیویورک گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) شرکت کردند. گروه 1+5 طی سال‌های گذشته با ارائه مشوق‌های امنیتی - اقتصادی از سویی و صدور قطعنامه‌های تحریم‌آمیز در شورای امنیت سازمان ملل از سوی دیگر، مقام‌های ایران را به پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ترغیب می‌کنند. در این میان، اعراب در نشست چهارجانبه شرم‌الشیخ که با حضور مقام‌های اروپایی و آمریکایی در آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، از آنچه که نفوذ منطقه‌ای ایران می‌خواندند ابراز نگرانی کردند و با همین استدلال خواهان دستیابی به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب و حضور در این مذاکرات شدند. در حالی خواسته اعراب در کمتر از دو ماه از سوی غربیان اجابت شده است که پیش از این، ایران از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز کشورهای منطقه در چارچوب مقررات بین‌المللی حمایت و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم کشورهای خلیج فارس را ارائه کرده است.
حمایت از ایران
به گزارش خبرگزاری ایلنا، وزیر خارجه بحرین صبح روز پنج‌‏شنبه و پس از مذاکرات خود با متکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که هدف بحرین از میزبانی اجلاس امنیتی منامه و حضور در اجلاس نیویورک چه بود، اظهار کرد: اجلاسی که در بحرین اجرا شد پنجمین اجلاسی بود که ایران نیز در سال‌‏های گذشته در آن مشارکت می‌‏کرد و دو سال پیش نیز وزیر خارجه ایران در این اجلاس شرکت کرد. هدف آن اجلاس علیه ایران نبوده، چرا که ما روابط خوبی با ایران داریم و این اجلاس چیز جدیدی نبوده است.
وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: در رابطه با اجلاس نیویورک رسانه‌‏های منطقه‌‏ای سعی کردند آن را دگرگون جلوه دهند، در حالی که هدف ما از شرکت در اجلاس نیویورک این بودکه بتوانیم از بسته‌‏های پیشنهادی خیلی خوب ایران به ۱+۵ و بسته‌‏های پیشنهادی آنها به ایران آگاه شویم و به آنان نیز اعلام کردیم ایران را نباید از منطقه جدا کرد، چراکه ایران جزو کشورهای منطقه است. وی تاکید کرد: در صدد بودیم تا صدای خودمان را به گوش‌‏هایشان برسانیم و اعلام کردیم که اگر قرار است گفت‌‏‌‏وگویی بین ایران با ۱+۵ باشد ما هم باید از آن مطلع شویم، چرا که ما نیز جزو کشورهای این منطقه هستیم. این اجلاس به ضرر ایران نبود، بلکه شرکت ما به نفع ایران بود و ما نیز در آن اجلاس از ایران حمایت کردیم.وی با اشاره به دیدار خود با متکی در نیویورک اظهار کرد: دیدار ما درمنامه و تهران معنا و مفهوم دیگری دارد. مهم‌‏ترین کار امروز ما امضای موافقت‌‏نامه امنیتی بین ایران و بحرین بود که شامل موارد زیادی از جمله مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم می‌‏شد.وزیر خارجه بحرین افزود: خوشحالیم که بتوانیم سیستم مشترک امنیتی دو کشور را از طریق توافق‌‏نامه تقویت کنیم. چگونگی انتقال گاز بحرین و مسائل پیش پا افتاده‌‏ای که در این مورد وجود دارد، مورد بحث و گفت‌‏وگو قرار گرفت و سطح روابط خوب ایران و بحرین موجب شد تا شاهد پیشرفت در روابط باشیم. شیخ خالد بن حمد آل خلیفه تصریح کرد: برخی رسانه‌‏ها تلاش کردند تا وانمود کنند که بین ایران و بحرین مشکلی وجود دارد، اما اینها کاملا دروغ است و ما بهترین رابطه را با ایران داریم. وی افزود: زمینه‌‏های همکاری بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس آتی سران مطرح می‌‏شود و در مذاکرات امروز در رابطه با غزه نیز گفت‌‏وگو کردیم و در کنار برادران ایرانی از اجلاس کشورهای اسلامی در غزه حمایت می‌‏کنم.
توطئه‌های نخ‌نما
وزیر خارجه ایران نیز در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر پروژه ایران هراسی که در منطقه توسط برخی کشورها در حال پیگیری است، گفت: پاسخ‌‏های برادر عزیزم نمایانگر بود. اینکه دشمنان کشورهای منطقه طرح خاص خود را دارند امری روشن است که هوشیاری بیشتر را توسط کشورهای منطقه ایجاب می‌‏کند. متکی تصریح کرد: هرگز آنها نتوانسته‌‏اند از این طرح و توطئه شناخته شده بهره‌‏برداری کنند و بعد از۳۰ سال این توطئه‌‏ها نخ‌نما شده است.

تعویق سفر نوری المالکی به تهران
روزنامه‌ واشنگتن پست به نقل از دفتر نوری المالکی، نخست وزیر عراق خبر داد که سفر المالکی به تهران به دلیل آنکه مقامات دو کشور همسایه نتوانستند در تعیین تاریخ‌های خاصی برای این سفر به توافق برسند، به تعویق افتاده است. به گزارش ایسنا، این روزنامه گزارش داد: دفتر نوری المالکی، نخست وزیر عراق پیشتر اعلام کرده بود که سفر وی به تهران در پی سفرش به ترکیه صورت خواهد گرفت که روز چهارشنبه پایان یافت. لغو این سفر گمانه‌هایی را میان مقامات عراقی ایجاد کرده است. برخی از مقام‌های عراقی بر این باورند که مالکی برنامه‌ سفرش را به دلیل سفر احتمالی باراک اوباما، رییس‌جمهور منتخب آمریکا به بغداد یا به دلیل جنجال در مجلس عراق در پی طرح موضوع استعفای المشهدانی، رییس مجلس عراق به تعویق انداخته است. برخی دیگر این فرضیه را مطرح می‌کنند که لازم است المالکی در آستانه‌ تحقق توافق جدیدی که از تاریخ اول ژانویه آغاز می‌شود و به اختیارات و حضور نیروی نظامی آمریکا در عراق سر و سامان می‌دهد، در بغداد باشد. باسم شریف، یکی از نمایندگان مجلس عراق و عضو حزب الفضیله گفت: ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی رخ داده است و چرا نخست وزیر سفرش به ایران را لغو کرده است. کل مساله این نیست که چرا این سفر به تعویق افتاده است. ما حتی نمی‌دانیم که او چرا می‌خواست به ایران برود.
عکس: ایسنا