پاسخ قشقاوی به 3 مقام غربی

دنیای اقتصاد- تازه‌ترین جلسه هفتگی حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه با واکنش به اظهارات سه مقام غربی یعنی باراک اوباما، محمدالبرادعی و خاویر سولانا آغاز شد. این سه مقام طی روزهای اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران سخنانی را به زبان جاری کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تازه‌ترین اظهارات باراک اوباما رییس‌جمهوری منتخب آمریکا درباره مذاکره با ایران خواستار تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران شد. به گفته وی از اوباما انتظار می‌رود تا در سیاست‌های سلف خود تغییر ایجاد کرده و راهبرد «تعاملی» را در قبال ایران برگزیند.حسن قشقاوی همچنین تازه‌ترین اظهارات محمدالبرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی و خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر پیشرفت نداشتن پرونده هسته‌ای تهران و نیازمند نبودن ایران به تولید سوخت هسته‌ای را به چالش کشید و گفت: گزارش‌های البرادعی نشان‌دهنده پیشرفت موضوع هسته‌ای است. انتظار ما از تمام شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی این است که در چارچوب‌ها، قواعد بین‌المللی را مورد توجه قرار دهند.قشقاوی همچنین درباره اظهارات یک‌شنبه شب اوباما که رابطه و مذاکره با ایران را به توقف غنی‌سازی مشروط کرده بود، گفت: اگر آمریکا بر موضع قدیمی‌اش تاکید داشته باشد، موضع ایران نیز همان موضع قدیمی است.وی اظهار کرد: اوباما

۲۱ ژانویه در راس کار قرار می‌گیرد و باید دید پشت‌میز و در مواجهه با واقعیات چه چیزی به او دیکته می‌شود. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بحث چماق و هویج دیگر فایده‌ای ندارد و ثابت شده است که این سیاست شکست خورده است. اگر اوباما معتقد به «توانستن» و «تغییر دادن» است، انتظار است تا در سیاست‌های سلف خود تغییر ایجاد و راهبرد «تقابلی» آمریکا را در قبال ایران به راهبرد «تعاملی» تبدیل کند. گفتنی است که هفته گذشته ۱۵ مشاور اوباما در امور سیاست خارجه به وی توصیه کرده بودند که با ایران به جای رویارویی، تعامل کند و ایران هسته‌ای را به رسمیت بشناسد.

قشقاوی افزود: این آمادگی از سوی غرب باید باشد که حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و نیز ما آمادگی داریم تا نگرانی‌های آن‌ها را در چارچوب قواعد بین‌المللی رفع کنیم. وی با اشاره به فضای رسانه‌ای آمریکا پس از انتخاب اوباما گفت: رسانه‌های آمریکایی صریحا اعلام می‌کنند که بازگشت به سیاست‌های گذشته نوعی ارتجاع است و در قبال ایران مفید نیست.اوباما یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی برای نخستین‌بار برای گفت‌وگوی ایران-آمریکا شرط گذاشت. رییس‌جمهور منتخب آمریکا گفته بود که به شرط تغییر برنامه‌های هسته‌ای تهران آماده است که با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند.اوباما در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی اظهار کرده بود، برای تغییر در این برنامه‌ها، به مقامات دولت ایران حق انتخاب روشنی را می‌دهیم و سرانجام، امکان آن را فراهم می‌آوریم تا در این مورد تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این کار را از راه سخت انجام دهند یا از راه آسان.رییس‌جمهوری منتخب آمریکا افزود: لازم است دیپلماسی سختگیرانه اما مستقیم در قبال ایران شدت یابد و برای آنان کاملا روشن شود که ساخت تسلیحات اتمی غیرقابل قبول است و اینکه تامین مالی سازمان‌های تروریستی و تهدید علیه اسرائیل مغایر همه آن چیزهایی است که ما به آنها معتقدیم.

باراک اوباما در تشریح مشوق‌هایی که برای وادار کردن ایران به تغییر روش این کشور در نظر دارد، نیز اظهار کرده بود: از نظر هویج، می‌توانیم مشوق‌های اقتصادی ارائه دهیم که به کشوری کمک خواهد کرد که با وجود اینکه صادرکننده نفت خام است،اما با فشار اقتصادی و مشکلات بزرگ ناشی از تورم بالا و بیکاری گسترده مواجه است.در مورد واردکردن فشار بر ایران نیز، افزوده بود که ما همچنین باید به چماق هم توجه داشته باشیم.برای اینکه ایران را به تغییر روش خود وادار سازیم، ممکن است لازم شود تحریم‌ها را شدت بخشیم.در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا، اوباما با تاکید بر اینکه آماده حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی از راه مذاکره است، از تشدید تحریم‌ها از جمله تحریم فروش بنزین به این کشور سخن گفته بود. در عین حال همواره بر مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط تاکید کرده بود.قشقاوی در پاسخ به این‌که اخیرا محمد البرادعی اعلام کرده است در مساله هسته‌‌‌‌ای ایران یک اینچ هم پیشرفت نداشته‌ایم، گفت: چگونه ممکن است پیشرفتی حاصل نشده باشد؟ تمام تلاش‌ها برای مذاکرات و تدوین و اجرای مدالیته و گزارش‌های شخص البرادعی نشان می‌دهد که در موضوع هسته‌‌‌‌ای ایران پیشرفت حاصل شده است. امروز همه بحث‌ها بر سر مطالعات ادعایی است که قبلا هم گفته‌ام. درباره این مساله آن‌ها اصل اسناد مورد ادعا را ارائه نمی‌دهند و حتی به ایران گفته‌اند اصل اسناد در اختیار آژانس هم قرار ندارد. وی ادامه داد: این‌گونه نیست که هر کسی بخواهد با ارائه یک کپی یا اسلاید مدعی برخی مسائل شود. طبق قواعد و مقررات حقوق بین‌المللی باید اصل اسناد مورد ادعا در یک مساله به طرف مورد نظر ارائه شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مطالبی که در یک روزنامه آمریکایی در این خصوص مطرح شده است، گفت: حتی در روزنامه‌های آمریکایی در مقالات مختلف و مشخصا یک مقاله خاص اعلام شده است که هیچ موقع اصل سندی وجود نداشته است و آمریکا نمی‌تواند آن‌ها را به ایران ارائه کند؛ چراکه در آن صورت ایران جعلی بودن آن را اثبات می‌کند و این امر محال است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که فشارهای آمریکا و برخی متحدانش بر سر مطالعات ادعایی اقدامی روانی علیه ایران است، گفت: آن‌ها اگر می‌خواهند دلایل محکم ارائه کنند. وی همچنین درباره دیدار خاویر سولانا با تعدادی از خبرنگاران ایرانی در بروکسل و اظهاراتی که در این دیدار درباره نیاز نداشتن تهران به سوخت هسته‌‌‌‌ای مطرح کرده است، گفت: انتظار ما از تمام شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی این است که در چارچوب‌ها قواعد بین‌المللی را مورد توجه قرار دهند. قشقاوی گفت: دنیای امروز، دنیای تعاملات گسترده است؛ در عین حال که کشورها سعی می‌کنند توانمندی‌های داخلی‌شان را گسترش دهند. وی تاکید کرد: راهبرد ایران تعامل گسترده با جامعه بین‌المللی است، مسیری که از آغاز انقلاب اسلامی طی شده است، در عین حال که مسیر خودکفایی را نیز دنبال می‌کنیم.