اکسپو از نگاه کارشناسان

کسرائیان: کسی حق تعیین حد و مرز را ندارد

نصرالله کسرائیان پیشکسوت درباره انتقاد یکی دو عکاس از حضور هنرمندان عرصه‌های دیگر در اولین اکسپوی عکس صبا، این حرکت را در راستای انحصاری کردن حوزه عکاسی حرفه‌ای دانست و گفت: این مردم و مخاطبان و منتقدان هنری هستند که باید قضاوت کنند که کسی عکاس حرفه‌ای است یا نه و هیچ‌کس این حق و اجازه را ندارد که تعیین کند چه کسانی فعالیت کنند و چه‌کسانی مجاز به شرکت نیستند. این عکاس با اعتقاد بر اینکه؛ انتقادهای غلط و غیراصولی از حضور هنرمندان حوزه‌های مختلف در اکسپوی عکاسی صبا، کلیت این جریان را زیر سوال می‌برد، تصریح کرد: این مرزبندی‌ها و محدودیت‌سازی‌ها و مانع تراشی‌ها اصلاً ربطی به ماهیت هنر ندارد. مگر حتماً کسی باید قبل از ارائه اثر و شرکت در یک نمایشگاه نامش را در جایی به عنوان عکاس ثبت کرده باشد؟ اصلاً در کشور ما چند درصد از عکاسان ما رشته تحصیلی‌شان عکاسی بوده است؟

ساعد نیک‌ذات: عکاسی سینماگران جذاب هم هست

ساعد نیک ذات، عکاس باسابقه با اشاره به انتقاد یکی دونفر از حضور چند چهره سینما در نمایشگاه فروش عکس ایران گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند کسی را محدود کند و مانع از حضور وی در عرصه فعالیت هنری شود و اتفاقا مشارکت سینماگران ما در این اکسپو نشان داد که این حرفه همچنان قدرت، جاذبه و کارایی خود را دارد.

وی افزود: تصور می‌کنم اصل انتقادها نه متوجه نفس و ماهیت حضور هنرمندان سینماگر در این اکسپو، بلکه شاخص‌تر کردن آنها در شکل ژورنالیستی خود بود، اما این سلیقه و ذائقه خاص روزنامه‌ها و رسانه‌ها است که نمی‌توان جلویشان را گرفت. اتفاقاً این حضور و مشارکت نشان داد که بازیگران و فیلم‌سازان مطرح ما با همه شهرت و اعتباری که در جهان از سینما کسب کرده‌اند، باز آن لایه‌های پنهان عکاسی برایشان آنقدر جذابیت دارد که جذب حرفه عکاسی به عنوان یک دل مشغولی و دغدغه هنری و زیبایی شناسانه شوند و این قدرت، تاثیر و نفوذ عکاسی را نشان می‌دهد نه آنچنان که عده‌ای به اشتباه تصور کرده‌اند عکاسی را در سایه سینما می‌برد.

مریم زندی: قیمت‌ها نامناسب است

مریم زندی معتقد است: قیمت‌گذاری آثار در اکسپوی عکس ایران از معیار مناسبی برخوردار نیست و قیمت برخی عکس‌ها با ارزش آنها برابر نیست.

مریم زندی عکاس در گفت‌وگو با فارس درباره اکسپوی عکس ایران گفت: ما در خیلی از کارها تجربه‌ای نداریم و بالاخره باید از جایی شروع کنیم، این اکسپو نیز اگر چه چندان به استاندارهای جهانی نزدیک نیست، اما برای شروع بد نیست.

وی افزود: اگر چه برگزاری این اکسپو نقاط ضعفی دارد، اما باید از جایی شروع شود، سال‌ها بگذرد تا متوجه آن نقاط ضعف بشویم و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

کامران عدل: موفقیت اکسپو عکس در گرو فروش فراگیر آن است

کامران عدل معتقد است: موفقیت اکسپوی عکس در گرو فروش فراگیر آن است و فروش آثار مشاهیر موفقیتی برای عکاسی ایران نیست. «کامران عدل» در گفت‌وگو با فارس درباره برگزاری اکسپوی عکس ایران گفت: تعداد بازدیدکنندگان از یک نمایشگاه دلیل بر موفقیت آن نیست. چرا که با وجود عکاسان بسیاری که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، طبیعی است که بازدیدکنندگان آن هم به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان زیاد باشد. وی افزود: زمانی می‌توان نمایشگاهی را موفق دانست که آثارش خریدار داشته باشد، بنابراین تا پیش از پایان برگزاری اکسپو نمی‌توان اظهار نظر کرد. وی بر اطلاع‌رسانی درست برای حضور و جذب خریداران در اکسپو و حراج تأکید کرد و گفت: اغلب مجموعه‌داران، نگارخانه‌داران و خریداران حرفه‌ای آثار هنری، هنرمندان و عکاسان را می‌شناسند و با آثارشان آشنایی دارند. بنابراین طبیعی است که در حراج شرکت نکنند و برای خرید هر اثری به خود هنرمند مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به حضور برخی چهره‌های سینمایی در اکسپو عکس گفت: اگر اثری از یک هنرمند معروف به دلیل شهرتش در سینما قیمت بالایی خورده است و به همان مبلغ از طرف علاقه‌مندان‌شان خریداری شود، نمی‌توان گفت که اکسپوی عکس بسیار موفق بوده است، بلکه باید دید آثار عکاسان برجسته‌ای که سال‌ها عکاسی کرده‌اند نیز فروخته خواهد شد یا خیر؟ اگر فروش عکس در اکسپو و حراج به شکل فراگیر صورت بگیرد می‌توان گفت که اکسپوی عکس و حراج موفق بوده است و تا آ‌ن زمان باید منتظر ماند.