معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نشستی با ناشران تهرانی به آنها گفت که نشر ایران غیرحرفه‌ای است و تنها ۹‌درصد آن فعال است.

محسن پرویز در دومین نشست ناشران برگزیده در سرای اهل قلم سخن می‌گفت. پرویز گفت، ایران بیش از ۹‌هزار ناشر دارد که در جهان بی‌سابقه است. به گزارش موسسه خانه کتاب، وی گفته است کمتر از‌هزار ناشر در ایران دفتر کار دارند. معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه شب نیز در ضیافت شام با اهل قلم و ناشران گفته بود در کشورهای دیگر تعداد ناشران به اندازه ایران نیست. طبق آماری که در کتاب «مرجع نشر ایران» منتشر شده ۴‌هزار و ۵۵ ناشر در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ در ایران فعالیت می‌کرده است. پرویز می‌گوید، اتحادیه ناشران و کتابفروشان ۷۰۰ نفر عضو دارد که ۱۰۰ نفر از آنان ناشر، ۴۰۰ نفر کتابفروش، ۱۰۰ نفر کتابفروش ـ ناشر و باقی فروشندگان کارت پستال هستند.

حسن کیائیان، رییس هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هفته گذشته به خبرنگار فارس، گفته بود ۱۱۰۰ کتابفروش و ناشر تهرانی عضو این اتحادیه است. پرویز همچنین روز گذشته گفت، تنها ۹‌درصد ناشران ایران فعال هستند. موسسه خانه کتاب سال گذشته اعلام کرده بود ناشران ایرانی سال گذشته ۵۵‌هزار و ۵۰۱ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. طبق این آمار سال گذشته تنها ۱۲۵ ناشر توانسته‌اند بالای ۷۵ عنوان کتاب منتشر کنند. همچنین ۲۲۹ ناشر بالای ۵۰ عنوان و ۵۳۵ ناشر نیز بالای ۲۵ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

براساس آماری که موسسه خانه کتاب اعلام کرده بود سال گذشته ۳‌هزار و ۶۹ ناشر کمتر از ۲۵ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند. به عبارت دیگر بیش از ۷۷‌درصد ناشران سال گذشته حضور فعال در صنعت نشر کتاب نداشته‌اند. محسن پرویز همچنین روز گذشته گفت که مسوولان گذشته از بیان این مشکلات خودداری کرده‌اند و این مساله سبب شد از ۹‌هزار ناشر تنها ۹‌درصدشان فعال شوند. معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به خاطر اینکه ناشران برای خود اتحادیه ندارند، این صنف را غیرحرفه‌ای خواند.