محتوای نامه احمدی‌نژاد به اوباما اعلام آمادگی برای کمک به تغییراست
عکس: خبرگزاری فارس، حسن قائدی
ایران در انتظار روشن شدن مواضع اوباما است.

سخنگوی وزارت خارجه نامه احمدی‌نژاد به رییس جمهور جدید آمریکا را نشانه ظرفیت بالای دیپلماسی ایران تفسیر کرد
ایران در انتظار روشن شدن مواضع اوباما
دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی:سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که باید برای روشن شدن مواضع باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا نسبت به نامه محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور صبر کنیم و البته ما نگارش نامه آقای احمدی‌نژاد به اوباما را نشانه ظرفیت‌ بالای دیپلماسی ایران می‌دانیم.
پنجشنبه هفته گذشته احمدی‌نژاد طی نامه‌ای پیروزی اوباما را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت و خواستار تحول ماهوی در سیاست‌های داخلی و خارجی آن کشور شد، اوباما اما با فاصله‌ اندکی، سه روز پس از پیروزی‌اش در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که پیام احمدی‌نژاد را دریافت کرده است و پس از بررسی در زمان مقتضی به آن پاسخ خواهد داد هر چند اوباما در این مصاحبه برخی موضع‌گیری‌های تند را هم علیه فعالیت های هسته‌ای ایران انجام داد. با این وجود حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه درکنفرانس مطبوعاتی روزگذشته خود واکنش رییس جمهور منتخب آمریکا به نامه احمدی‌نژاد را با واکنش‌های بوش به نامه پیشین احمدی‌نژاد، مقایسه کرد و گفت: همه ما اظهارات اوباما را شنیدیم. نحوه برخورد او فرق می‌کرد. البته او نکته‌ای راجع به سلاح هسته‌ای گفت که باید دید مراد وی از انتخاب این واژگان چه بوده است، چرا که مشخص است که ایران سلاح هسته‌ای ندارد و همه می‌دانند که تهران در امر خلع سلاح پیشتاز بوده است.
قشقاوی با تاکید بر این که نباید در این موارد ارزیابی شتابزده کرده، افزود: خود رییس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد که اجازه بدهید در مسوولیت جدید مستقر شوم. به هر حال ما و جهانیان در انتظار عملی شدن شعار «تغییر» هستیم و معتقدیم با تلفیق شعار «ما می‌توانیم» با این شعار،‌ می‌توان آن را عملیاتی کرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ارسال نامه احمدی‌نژاد به اوباما از یک سو بیانگر مواضع اصولی ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و از سوی دیگر ظرفیت‌های فعال دیپلماسی جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح اجرایی است. قشقاوی افزود:محتوای نامه احمدی‌نژاد به اوباما اعلام آمادگی ایران برای کمک به تغییر در مناسبات ناعادلانه در منطقه و جهان است.وی درباره مذاکرات احتمالی اوباما با دولت نهم یا دولت آینده نیز گفت: همانگونه که درباره آمریکا گفته شده است، نباید انتظار تغییرات کلان و راهبردی در سیاست‌ خارجی آمریکا داشت. این مساله درباره سیاست‌های راهبردی و کلان نیز صادق است.
بررسی نامه سولانا
پیشنهاد دوباره خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده تام الاختیار گروه ۱+۵ به هیات پارلمانی ایران مبنی بر پذیرش طرح تعلیق در برابر تعلیق از سوی تهران محور چند سوال از قشقاوی بود. براساس این طرح پنج عضو دایم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین) به علاوه آلمان اول تابستان سال جاری به ایران پیشنهاد کردند تا در یک دوره شش هفته‌ای به منظور برگزاری مذاکرات هسته‌ای، از سویی، ایران تعداد سانتریفیوژ‌های خود را افزایش ندهد و از سوی دیگر کشورهای یاد شده تحریم‌های جدیدی علیه تهران به تصویب نرسانند، اما این طرح تاکنون عملی نشده است. آخر هفته گذشته سولانا همزمان با دیدار با هیات پارلمانی ایران در بروکسل و پیشنهاد دوباره تعلیق در برابر تعلیق، نامه‌ای راخطاب به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ارسال کرد. سولانا در این نامه خواستار تداوم گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ شده بود. سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش ایران نسبت به اظهارات اخیر سولانا و نامه وی اظهار کرد: این نامه اکنون مراحل بررسی خود را طی می‌کند. پیگیری مرحله به مرحله مساله پاسخ به نامه سولانا را دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عهده دارد و به اطلاع می‌رساند. به گفته قشقاوی، ایران گفت‌وگو با سولانا به نمایندگی از گروه ۱+۵ را راه‌حل مناسبی می‌داند، چنانکه خود سولانا نیز بر دستاوردهای مناسب گفت‌وگوهای باقری و کوپر، معاونان جلیلی و خود تاکید کرده است.
پیام تضعیف دلار
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه دور جدید تحریم‌ها از سوی اروپا و خزانه‌داری آمریکا در راه است، اظهار کرد: چنین خبری درباره تحریم‌ها نداریم. یکی از دلایل اعمال نکردن تحریم‌های جدید، اقدامات یک‌جانبه آمریکا است. وی تحریم شرکت‌های روسی، چینی و حتی اماراتی از سوی آمریکا را که تنها سه هفته پس از نمایش وحدت گروه ۱+۵ (تصویب چهارمین قطعنامه علیه تهران) صورت گرفت، نشانه آشفتگی سیاست‌های آمریکا دانست. به گفته وی، اگر گروه ۱+۵ همراهی لازم را با آمریکا داشت، واشنگتن به صورت یک‌جانبه اقدام‌های اخیر و خارج از قواعد بین‌المللی را انجام نمی‌داد.
تحریم آخر آمریکا علیه شرکت‌های روسی و غیرروسی در واقع پیام تضعیف جهانی دلار است. این‌گونه حرکت‌ها درواقع تضعیف خود آنان است. قشقاوی درباره دیدار سران احزاب با مقام‌های سفارتخانه‌های خارجی در ایران و ارتباط آن با انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نیز گفت: من این موضوع را در هیچ سایت یا روزنامه‌ای ندیده‌ام. برای موضع‌گیری دقیق‌تر باید منبع موثق و دقیقی داشته باشیم.
وی افزود: سفارتخانه‌ها در دو حوزه دولتی و غیردولتی ارتباطاتی دارند که امری مرسوم است، اما مهم این است که امنیت و منافع ملی و حفاظت و صیانت از آن و استقلال کشور در اولویت قرار گیرد؛ چرا که هیچ‌یک از کشورها دخالت در انتخابات خود را نمی‌پذیرند.
شکست آناپولیس
قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجلاس روز یکشنبه شرم‌الشیخ گفت: این اجلاس ادامه ۱۹ دور سفرهای بی‌حاصل رایس وزیر خارجه آمریکا برای حل و فصل مسائل خاورمیانه بوده است.
وی با اشاره به موضع‌گیری خانم رایس در اجلاس شرم‌الشیخ افزود: در این اجلاس به صورت علنی شکست اجلاس آناپولیس اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه در اجلاس شرم‌الشیخ علیه رژیم صهیونیستی و بر حذر داشتن این رژیم از تداوم ساخت‌وساز جدید، موضع‌گیری شده است، خاطرنشان کرد: آنگونه که برخی تبلیغات می‌کنند نیست و همان‌طور که خانم رایس اعلام کرده است، این دوره، دوره انتقالی مذاکرات به آینده است و در حقیقت ۱۹ بار تلاش دیپلماتیک رایس به جایی نرسید.

نامه احمدی‌نژاد؛ نصیحت کتبی به اوباما

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اقدامات نابخردانه بوش و‌جمهوری‌خواهان در اشغالگری‌ها و دروغ‌ گفتن به منظور پیاده کردن دموکراسی و حقوق بشر، سبب پیروزی دموکرات‌ها و اوباما شد.
محمداسماعیل کوثری، نایب‌رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تجاوز و چپاول منافع کشورهایی چون افغانستان و عراق و تلفاتی که نیروهای نظامی آمریکا داده‌اند و بحران اقتصادی ایجاد شده در دنیا نشان دهنده سیاست‌های غلط بوش و عدم موفقیت وی بود، ‌افزود: این مباحث سبب شد مردم از ‌جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها روی بیاورند و در اصل عمل نادرست بوش سبب شد دموکرات‌ها و اوباما رای بیاورند. نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین پیام محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به باراک اوباما رییس منتخب را اتمام حجت و نوعی نصیحت کتبی توصیف کرد و گفت: در گذشته نیز حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به طور شفاهی دولتمردان آمریکایی را نصیحت کردند و این بار نیز احمدی‌نژاد در پیامی کتبی این مساله را مطرح کرده است. کوثری یادآور شد: در اصل رییس‌جمهور خواسته تا با این پیام به دولتمردان آمریکایی اتمام حجت و به دنیا تفهیم کند که ما اهل گفت‌وگو و صحبت هستیم و اگر آنها بخواهند از راه زور مسیر خود را ادامه دهند، در نهایت به سرنوشت و بلایی مبتلا خواهند شد که بوش و‌ جمهوری‌خواهان شدند. وی متذکر شد: در این پیام سعی شده تا به رییس‌جمهور جدید آمریکا تفهیم شود که از سیاست‌های ناشایستی که داشتند دست بردارند و نیروهای نظامی خود را از منطقه خارج کنند و به دنبال مسائل و مشکلات داخلی خود باشند. این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که در نهایت تهدید کشورهای دیگر کاری از پیش نمی‌برد و باید یک سری واقعیت‌ها را قبول کنند تا دنیا را با گفت‌وگو و تعامل به پیش برد، تصریح کرد: هرچند اوباما به سبب نفوذ لابی صهیونیستی آنچنان قدرت تغییر ندارد، اما دموکرات‌ها نشان داده‌اند که روش‌های آرام‌تری را دنبال می کنند و البته در نهایت به دنبال منافع خود هستند و این به نتیجه نخواهد رسید. کوثری تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و سیاست‌های غلط بوش، اوباما به مراتب کاری سخت‌تر از بوش در زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش خواهد داشت.