تناقض‌گویی البرادعی و پاسخ نماینده ایران

دنیای اقتصاد - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی که در تازه‌ترین گزارش فصلی خود در شورای حکام برای سیزدهمین بار متوالی فعالیت هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز خوانده بود، روز دوشنبه به وقت نیویورک در گزارش سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از عدم شفافیت برنامه هسته‌ای تهران و همکاری نکردن ایران با بازرسان هسته‌ای این آژانس ابراز تاسف کرد. مجمع عمومی سازمان ملل همچنین گزارش محمد خزایی نماینده ایران در این سازمان را درباره برنامه‌ هسته‌ای تهران شنید. خزایی در گزارش خود تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز و تولید انرژی اتمی طراحی و پیگیری می‌شود و ملت ایران هرگز درخواست‌های غیرقانونی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرده است که این آژانس هنوز نتوانسته مشخص کند که آیا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود دارد یا خیر!؟

البرادعی گفت: متاسفانه ما هنوز در موقعیتی قرار نداریم که بتوانیم به شفافیت کامل در زمینه فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی از تهران خواست همه اقدام‌های مربوط به شفاف‌سازی را که لازمه اعتمادسازی نسبت به ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای است هر چه زودتر به اجرا بگذارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این برای ایران، منطقه خاورمیانه و جهان مفید خواهد بود.

البرادعی تاکید کرد که مطمئن است اقدام‌هایی می‌تواند انجام گیرد تا آژانس بتواند مسائل باقی مانده را روشن کرده و مطمئن شود که حق مشروع ایران برای محافظت از محرمانه بودن اطلاعات و فعالیت‌های حساسش حفظ می‌شود. همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، البرادعی تاکید کرد: آژانس قصد ندارد به هیچ عنوان در فعالیت‌های نظامی متعارف یا موشکی ایران دخالت کند.

او گفت: آشکار است که ما تنها بر مواد و فعالیت‌های هسته‌ای تمرکز خواهیم کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل روز نیز دوشنبه در نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد که گروهی کوچک از کشورها هنوز اصرار دارند ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و این درخواستی برخلاف حقوق بین‌الملل است.

خزاعی تاکید کرد: گروه ۱+۵ هنوز پاسخ خود را به بسته پیشنهادی ایران نداده است.

وی ادامه داد: سیاست چند قدرت در تاکید بر تعلیق به عنوان پیش شرط انجام مذاکرات هیچ ربطی به واقعیات ندارد و سیاستی غیرمنطقی و شکست خورده است.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: به جای اعمال تحریم علیه ایران «باید واقعیتی مبتنی بر واقعیات دنبال شود.»

به گزارش رویترز پیشنهاد ایران که به پنج عضو دایم شورای امنیت- آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان ارائه شد، در پاسخ به پیشنهادی بود که ۱+۵ به ایران داده بود و در آن پیشنهاد می‌شود که مشوق‌هایی اقتصادی و سیاسی در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به ایران ارائه شود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی و اروپایی پیشنهاد ایران را نپذیرفتند، اما هرگز به صورت رسمی آن را رد نکردند.

ایران در پیشنهاد متقابل خود همکاری در مبارزه با «تهدیدهای امنیتی مشترک» نظیر تروریسم، نظامی گرایی و مواد مخدر و نیز توسعه کنسرسیوم‌های بین‌المللی برای غنی‌سازی اورانیوم و کشورهای مختلف از جمله ایران را خواستار شده بود.

ایران پیشتر نیز تشکیل کنسرسیوم در خاک خود را برای رفع بیم‌ها نسبت به انحراف برنامه هسته‌ای‌اش مطرح کرده بود اما غرب آن را نپذیرفت.

خزاعی، ادعاها درباره صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌ای تهران را تکذیب و روشن کرد که تهران قصد مصالحه بر سر مساله غنی‌سازی اورانیوم را ندارد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار کرد: درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم غیر قانونی و مغایر با مفاد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) است. این در حالی است که ملت ایران هرگز درخواست‌های غیرقانونی را نخواهد پذیرفت.

خزاعی با رد گزارش‌‌های جاسوسی که آژانس از آمریکا و چند کشور دیگر دریافت کرده است، اظهار کرد: آنچه به آن مطالعات ادعایی گفته می‌شود چیزی نیست به جز اسنادی جعلی که کشوری خاص در اختیار آژانس قرار داده است. وی افزود: تهران هرگز رونوشت‌هایی را از این گزارشات دریافت نکرده است.

خزاعی با اشاره به این که در نتیجه همکاری کامل و شفافیت ایران در اجرای «طرح کاری» مورد توافق بین ایران و آژانس و حل تمام موضوعات باقیمانده، باید اجرای پادمان‌ها در ایران عادی شود، افزود: اقدام دبیرخانه آژانس در رعایت و اجرای تفاهمات دوجانبه، چنان که در «برنامه کاری» مورد توافق قرار گرفته است، حائز اهمیت اساسی است.

خزاعی ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و صدور برخی قطعنامه‌ها را ناشی از غرض‌ورزی‌ها و ملاحظات سیاسی معدود بانیان این اقدام‌ها دانست که به دنبال محروم کردن مردم ایران از حقوق لاینفک خود هستند و افزود: چنین غرض‌ورزی‌هایی با آن چه که به عنوان نگرانی‌های به اصطلاح «منع اشاعه» نامیده می‌شود، بی ارتباط است و بنابراین تقاضای تعلیق غنی‌سازی، غیر‌قانونی بوده و فراتر از اختیارات شورای امنیت و مباین با مفاد معاهده ان.پی.تی است. ملت ایران هیچ‌گاه تقاضاهای غیر‌قانونی را نمی‌پذیرد.

خزاعی گفت: سیاست برخی قدرت‌ها در اصرار بر تعلیق به عنوان پیش شرطی برای مذاکره هیچ ربطی به واقعیت‌های جاری ندارد و یک سیاست غیرمنطقی و شکست خورده است.

وی افزود: این کشورها به جای تکیه بر اهرم اقتصادی و فشارهای سیاسی، باید راه‌حلی مبتنی‌بر واقعیت‌ها، نگرانی‌ها و تکالیف مشترک پیدا کنند که به عنوان تنها راه‌چاره عملی پیگیری شود. خزاعی گفت: ایران مصمم به اعمال حق غیرقابل انکار خود در پیگیری اهداف صلح‌آمیز فن‌آوری اتمی و توسعه جنبه‌های مختلف صلح‌آمیز این فن‌آوری از جمله چرخه سوخت بر پایه دانش بومی است و هیچ چیز به جز اعمال حقوق غیرقابل انکار خود را طلب نمی‌کند.