ناامیدی ایران از عملکرد 1+5

دنیای اقتصاد- اگر چه توضیح درباره اظهارات علی‌اصغر سلطانیه نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درارتباط با ضرورت غنی‌سازی اورانیوم بخش قابل توجهی از نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران را به خود اختصاص داد، اما در این نشست حسن قشقاوی به اجبار توضیحاتی درباره سخنان تازه منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز ارائه کرد. قشقاوی تاکید کرد: هیچ تضمینی برای اعطای سوخت هسته‌ای به ایران وجود نداشته و ندارد. از این رو، ایران دلیلی نمی‌بیند که غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند. وی همچنین با تاکید بر ادامه همکاری‌ها با گروه ۱+۵ تصریح کرد که تهران به دلیل رویکرد سیاسی و غیرقانونی ۱+۵ از عملکرد این گروه ناامید شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی اخبار در مورد بحث تضمین سوخت هسته‌ای ایران و در مقابل تعلیق غنی‌سازی از طرف ایران گفت: تاکنون هیچ تضمینی به غیر از برخی ادعاها در عرصه‌ بین‌الملل در مورد اعطای سوخت هسته‌ای وجود نداشته و ندارد.به گزارش ایسنا سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به مطالب برخی رسانه‌ها در مورد اظهارات سلطانیه، درباره اعطای تضمین به ایران و در مقابل تعلیق غنی‌سازی از طرف ایران خاطرنشان کرد: آقای سلطانیه خودش نیز تصریح کرد که وی در مقام بیان یک واقعیت تاریخی بوده‌ است و نه یک راهبرد جدید. این مطلب را نه تنها ایشان بلکه بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیل‌گران مورد تاکید قرار داده‌اند. وی افزود: از ۲۰ سال پیش مذاکراتی در این‌باره وجود داشته است، اما در سال‌های بعد کمیته‌ تضمین سوخت نیز به نتیجه‌ای نرسید و با وجود وعده‌ها، مکانیزم متقن بین‌المللی برای اعطای سوخت تدوین نشده است و این یک واقعیت بین‌المللی است. او تاکید کرد: این مساله در مورد ایران نیز با سابقه‌ توافقات با آلمان، فرانسه و دیگران نیز مشهود است و رییس سازمان انرژی اتمی قبل از انقلاب نیز گفته بود که به این وعده‌ها عمل نشده است. هیچ تضمینی به غیر از برخی از ادعاها نه تنها با ایران بلکه در عرصه‌ بین‌المللی در مورد اعطای سوخت وجود ندارد. به گفته‌ قشقاوی ایران نیز دلیلی نمی‌بیند که راهبرد تداوم تولید سوخت را تعلیق کند و بنابراین غنی‌سازی را ادامه می‌دهد و در چارچوب قانون این حق قانونی خود را تا آخر پیگیری می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در مورد بحث قطع مذاکرات و ناامیدی ایران از عملکرد ۱+۵ گفت: وزیر امور خارجه چارچوب همکاری با ۱+۵ را نفی کرده است و ما در این چارچوب ادامه می‌دهیم؛ اما چون رویکرد آنها سیاسی و غیرقانونی است از عملکردشان ناامید شده‌ایم. او ادامه داد: ایران تهدیدی نیست که قطعنامه علیه‌اش صادر شود و وزیر امور خارجه در این مورد اظهارنظر کرده و وزیر امور خارجه چارچوب همکاری‌ها را نفی نکرده است و ما در این چارچوب ادامه می‌دهیم.

وی درباره راه‌اندازی دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران و هم‌چنین شورای روابط آمریکا و ایران گفت: غیر از همان اظهارنظرهای مطرح شده در چارچوب رسانه‌ها هیچ درخواست رسمی برای راه‌اندازی دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران صورت نگرفته است تا ما موضع‌گیری رسمی کنیم. او در مورد شورای روابط ایران و آمریکا گفت: این بحث در رسانه‌ها مطرح شده و مطلقا چنین درخواستی نبوده است و همه‌ آن‌ها گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای است. وی در مورد اعطای مجوز به این شورا توسط ارگان‌های رسمی ایران گفت: برای هر کدام از این قبیل فعالیت‌ها قواعد و مقررات خاصی وجود دارد و این مساله یک پدیده‌ ویژه‌ سیاسی نیست و در چارچوب خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی این مسائل، مقررات خاص خود را دارد و از جهات مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد و طبق مقررات عمل می‌شود. وی افزود: برای یک چنین اقدامی باید به وزارت کشور مراجعه کنند و حسب تقاضا، پروسه‌ قانونی خود را طی می‌کند و مقررات روال خاص خود را دارد و نسبت به یک پدیده‌ خاص مقررات عوض نمی‌شود. قشقاوی همچنین درباره اظهارات تازه علی لاریجانی رییس مجلس و نارضایتی ایران از آژانس گفت: گاهی نمایندگان محترم اظهارنظرهایی می‌کنند و گاهی مصوبه‌ای از مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. آن چه که تا کنون انجام شده وفق قانون است. او ادامه داد: تداوم همکاری‌ها با آژانس در چارچوب توافق جامعه‌ پادمانی است و همواره توصیه‌ ما به آژانس این بوده است که روی رویکردهای فنی،‌ حقوقی و سازمانی خود تکیه کند و تحت فشارهای سیاسی به منظور دستیابی به اغراض سیاسی خاص برخی کشورها قرار نگیرد و ما در این‌باره وحدت نظر داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رییس پارلمان عراق به تهران درباره سفر لاریجانی به عراق که سفیر عراق در تهران خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: این یک تبادل پارلمانی است و وقتی رییس پارلمان عراق به تهران می‌آید رییس پارلمان ما نیز به این کشور می‌رود که نشان دهنده‌ روابط رو به پیشرفت است. وی همچنین درباره دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق گفت: مورد جدیدی در مذاکرات وجود ندارد که بخواهیم آن را طرح کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد همکاری‌های نظامی اسرائیل و آمریکا نیز گفت: مناسبات اسرائیل با آمریکا روشن است و در واقع همواره آمریکایی‌ها این حمایت و تبعیض را نسبت به رژیم صهیونیستی داشته‌اند.

وی هم‌چنین با رد ادعاهای اسرائیل در مورد خرید سامانه‌ موشکی اس-۳۰۰ توسط ایران گفت: توان دفاعی ایران مبتنی بر توانمندی‌های داخلی است و هر اقدامی که در جهت تقویت بنیه‌ دفاعی‌مان باشد با تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی پیگیریم. او افزود: ما روابط خوبی با روسیه داریم و در مورد سیستم پدافندی همکاری‌های خوبی داشته و داریم. قشقاوی از وجود سفیر اخلال‌گر اقتصادی که توسط خطیب جمعه‌ هفته‌ گذشته تهران مطرح شده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: آیت‌ا...‌ جنتی نام فرد خاصی را نبرد و من چیزی در این مورد نمی‌دانم. اگر موردی را بگویند ما موظف به پیگیری هستیم و مطلب خاصی به وزارت امور خارجه ارجاع نشده است. وی درباره قطعنامه‌ چهارم شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: در مذاکرات و گفت‌وگوهای بین خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت، ابهام‌ها و سوالاتی توسط ایران مطرح شده بود که قطعنامه‌ پاسخ به این ابهام‌ها نیست. وی تاکید کرد: صدور قطعنامه اتخاذ یک رویکرد سیاسی است و باید رویکرد فنی و حقوقی پیگیری شود و ما آماده گفت‌وگو و رایزنی‌ در این چارچوب هستیم.

وی هم‌چنین درباره اعتماد به روسیه گفت: اعتماد و نبود اعتماد یک مساله‌ نسبی است و نمی‌توان در این‌باره به صورت مطلق صحبت کرد. قشقاوی اظهار کرد: ما در چارچوب سیاست قفقازی، سیاست‌ خود را ادامه می‌دهیم. روسیه نیز در حوزه‌ منطقه‌‌ای ما قرار دارد و با عنایت به این که رویکرد ما منطقه‌ای و اتخاذ تدابیر منطقه‌ای است، بسیار طبیعی است که تداوم سیاست قفقازی را برای حل مناقشه‌ ادامه دهیم و این سیاست درستی است. او افزود: فکر می‌کنیم موفق‌ترین دیپلماسی، دیپلماسی‌ای است که در جهت رفع تنش منطقه‌ای و تقویت مناسبات با همسایه‌ها فعال باشد و کسی نمی‌تواند این را رد کند. روسیه در حوزه‌ همسایگی ما قرار دارد، همان گونه که در مساله‌ خزر اجلاس اخیر بسیار خوب آستاراخان را داشتیم که تصمیم‌های خوبی گرفته شد و ایران در سطح بالا در این اجلاس شرکت کرد و قرار است نتایج آن در اجلاس سران باکو مطرح شود. سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش پایانی این گفت‌وگو در مورد کنار کشیدن ایران برای عضویت در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع سوریه و رای آوردن افغانستان برای عضویت در این شورا گفت: این مکانیزمی طبیعی است که در مجامع بین‌المللی اجماع صورت می‌گیرد تا به درگیری نیازی نباشد. در ادامه‌ رایزنی‌ها در حوزه‌ عمل نیز این مساله اتفاق می‌افتد که نتیجه‌ کار این شد که افغانستان عضو شورا شد. این مساله باارزشی است که به صورت اجماعی حاصل شده و پدیده‌ خاصی نیست و بحث‌های فنی و درون تشکیلاتی است و این مکانیزم‌ها همواره اتفاق می‌افتد.