فراموشی سیمرغ پای برج میلاد

نگاه سوم-دوازدهمین جشن خانه سینما دوشنبه شب گذشته در فضای باز برج میلاد برگزار شد و برگزیدگان صنوف خانه سینما جایزه‌هایشان را دریافت کردند. فرمان‌آراء تندیس بهترین کارگردانی را برای فیلم خاک آشنا گرفت / عکس:حمید جانی‌پور

در این میان البته نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد، نبود فیلمسازان دولتی سینمای ایران مثل رضا میرکریمی، مجید مجیدی و تا حدی ابراهیم حاتمی‌کیا در میان جایزه‌بگیرهای اصلی جشن بود. این مساله در جشن دوازدهم در حالی رخ داد که در جشنواره ۲۶ فیلم فجر بیشترین تعداد جوایز اصلی فیلم‌های به همین سادگی و آواز گنجشک‌ها رسید. این مساله البته نشان‌دهنده شکاف عمیق میان نسل مدیران دولتی و اساسا سینمای دولتی و نگاه حرفه‌ای و تخصصی به سینما است. جوایز اصلی جشن دوازدهم (فیلمنامه، کارگردانی، فیلم) به فرزند خاک و خاک آشنا رسید. ناگفته نماند فرزند خاک تهیه‌کننده‌ای شبه دولتی دارد و البته کیفیت بالای فیلم محمد علی باشه آهنگر ربط چندانی به تهیه‌کننده‌اش پیدا نمی‌کند. صمیمت و حس غربت موجود در فیلم تماشاگر را متاثر می‌کند. بهمن فرمان‌آرا هم با خاک آشنا جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد. در میان جایزه‌های فنی هم کاملا مشخص است نگاه فرم‌گرا و حرفه‌ای‌ اهالی سینما بسیار دقیق‌تر از جوایز جشنواره فجر است. به هر حال این جوایز نقطه اشتراکاتی با دیگر رویدادهای سینمایی ایران دارد، اما پرواضح است که این اشتراکات به قطع از حرفه‌ای بودن آدم‌های اصلی سینما که در داوری جشن حضور داشتند، ناشی می‌شود.

حرف‌ها و آدم‌ها

برای اهدای جایزه بهترین تدوین بهرام دهقانی و علیرضا خمسه به روی صحنه آمدند.

خمسه با اشاره به ریشی که چهره‌اش را پوشانده بود، گفت: تا امروز همه مرا با معایبم دیده‌اند، اما امشب اولین شبی است که مرا با محاسنم می‌بینید چون سینما هم معایب را زیر ذره‌بین می‌برد و هم محاسن را. وی افزود: خوشحالم که با بانمک‌ترین تدوین‌گر ایران روی صحنه آمده‌ام. در راه با دهقانی می‌گفتیم که به نظر او، برج میلاد شبیه چیست و او گفت برج میلاد شبیه گرز رستم است، اما من بعید می‌دانم رستم چنین گرزی داشته باشد؛ بلکه فکر می‌کنم به علت هزینه های زیاد جشن سینما، شهرداری چاه نفتی را به سینما هدیه داده و حالا که این چاه خالی است و کف‌گیر به ته دیگ خورده، آن را سر و ته کرده‌اند و به نمایش گذاشته‌اند تا همه بدانند ته این چاه چیزی نیست!

در غیاب عباس گنجوی پسرش سینا گنجوی جایزه بهترین تدوین را گرفت و ضمن تبریک به فرمان‌آرا جهت حسن انتخاب او گفت: پدرم پیغامی فرستاده که در این پیغام او از مادرم تشکر کرده که همیشه در این سال‌ها در کنارش بوده.

جایزه بهترین فیلمبرداری را رخشان بنی اعتماد و مسعود رایگان اهدا کردند. بنی‌اعتماد گفت: یک شب دیگر و یک جشن خانوادگی دیگر ، ماه شب چهارده را برای ثبت مقاومت ما برای حفظ سینما به شهادت می‌گیرم، امیدوارم خدا همه ما را حفظ کند.

دقایقی بعد حمیدیان با چشمانی که از شدت شوق اشکبار بود برای گرفتن جایزه‌اش به روی صحنه آمد و گفت : به سینمای سرزمینم افتخار می‌کنم و از هیأت داوران و امین تارخ ممنونم. مهرشاد کارخانی این «ریسمان باز» را ساخت و لطف داشت که من را در این اثر انتخاب کرد. از او و عوامل فیلم تشکر می‌کنم. از پژمان بازغی برادر بزرگم تشکر می‌کنم که در «ریسمان باز» کنارم بود و بدون حضور او نقش به بار نمی‌نشست. ضمن این که از این تریبون قدم نو رسیده‌اش را به او تبریک می‌گویم!

داریوش فرهنگ و امین تارخ برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به روی صحنه رفتند.

با اعلام نام خسرو شکیبایی به عنوان برنده این جایزه تمام جمعیت سرپا ایستاد و او را تشویق کرد و وقتی «پوریا شکیبایی» برای گرفتن جایزه پدرش به روی صحنه رفت، گفت: کاش پدرم اینجا بود، خودش جایزه را می‌گرفت و من به او تبریک می‌گفتم. همیشه وقتی اسم کاندیداها را می‌خواندند قلبم تند می‌زد که آیا پدرم جایزه را می‌برد یا نه. قلب من امشب هم تند می‌زند، اما پدرم نیست.

در ادامه، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمدرضا گوهری که برای گرفتن جایزه بهترین میهمان به روی صحنه آمدند، آهنگر گفت: وقتی اولین فیلمنامه‌ام «نیمه پنهان» را با گوهری نوشتم، او ۱۸ -۱۹ ساله بود و من ۲۶ ساله، اما زمانی که فیلم اکران شد، من ۳۶ سال داشتم و او ۲۸ سال و وقتی فیلمنامه «فرزند خاک» را نوشتیم تا زمانی که فیلم آن ساخته شد، باز هم یک دوره ۱۰ ساله گذشت. امیدوارم برای فیلم بعدی‌ام، ده سال منتظر نباشم.

سیروس الوند و رضا کیانیان برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی سن آمدند.

الوند گفت: من افتخار داشتم که در تقدیم جایزه به بزرگان سینما حضور داشته‌ام و خوشحالم امشب از کسی نام می‌برم که چهل سال است در قله کار سینمایی نشسته است.

بهمن فرمان آرا پس از خواندن نامش در میان تشویق حضار گفت: امشب دوست دارم اول از کسانی که جرات می‌کنند و در فیلم من سرمایه‌گذاری می کنند تشکر کنم چون سرمایه‌گذاری در این فیلم‌ها جرات می‌خواهد.

همچنین از کسانی که پافشاری کردند تا این جایزه به من برسد ممنونم، اما مهمترین نکته این است که این جایزه را همکاران صنفی به من دادند که از جوایز دیگر جشنواره‌ها برای من بسیار مهم‌تر است.

جایزه بهترین فیلم را فخر‌الدین انوار و محمد مهدی عسگرپور دادند. عسگرپور گفت: به قدری عده‌ای گفتند حال سینما بد است انگار من مدیر بیمارستان‌ام! خواهش می‌کنم امانتداری را حفظ کنید.

برگزیدگان دوازدهمین جشن سینمای ایران

بهترین فیلم: فرزند خاک (محمدعلی باشه آهنگر) /بهترین کارگردانی: بهمن فرمان آرا(خاک آشنا) /بهترین فیلمنامه: محمدعلی آهنگر - محمدرضا گوهری(فرزند خاک) /بهترین بازیگر مرد نقش اول: مرحوم خسرو شکیبایی (ستاره بود) /بهترین بازیگر زن نقش اول: گوهر خیراندیش (دعوت) /بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: بابک حمیدیان (ریسمان باز) /بهترین بازیگر زن نقش مکمل: مهتاب نصیرپور (فرزند خاک) /بهترین فیلمبرداری: علیرضا زرین دست (فرزند خاک) /بهترین موسیقی متن: کارن همایون فر (خاک آشنا) /بهترین طراحی صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی و شعله نواب تهرانی( آتش سبز) /بهترین صدابرداری: عباس رستگارپور (فرزند خاک) /بهترین صداگذاری و میکس: رضا دلپاک و رضا نریمی‌زاده (خاک آشنا) /بهترین چهره‌پردازی: مهین نویدی (صدسال به این سال‌ها) /بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: داود رسولیان ( فرزند خاک) /بهترین جلوه‌های ویژه تصویری: امیر سحرخیز (خواب لیلا) /بهترین تدوین: عباس گنجوی (خاک آشنا) /بهترین عکس فیلم: علی نیک رفتار (دست‌های خالی)