دبیر شورای اصلاح نظام یارانه کارگروه طرح تحول اقتصادی گفت: توزیع نقدی یارانه‌ها تاثیری بر رشد حجم نقدینگی و افزایش نرخ تورم در کشور نخواهد داشت. «علی عسگری» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بحث جدیدی نیست و طی تدوین برنامه‌های دوم و سوم توسعه کشور نیز به این امر توجه شده بود. معاون اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: اصلاح نظام توزیع یارانه همواره به عنوان یکی از موضوع‌های جدی دولت‌ها برای هدایت سیاست‌های اقتصادی به سمت عدالت اجتماعی مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه «براساس قانون، دولت موظف به اجرای طرحی برای هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور است»، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای یارانه در اقتصاد کشور و تاثیر آن بر دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با تاکید رییس جمهور در طرح تحول اقتصادی قرار گرفت.

عسگری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر برخی یارانه‌ها به صورت آشکار در قالب طرح و ردیف‌های مشخص در بودجه توزیع می‌شود، اما حجم زیادی از یارانه‌ها که بیشتر مربوط به حامل‌های انرژی می‌شود، به صورت پنهان است و هیچ ردیفی در بودجه‌های سنواتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

به گفته دبیر شورای اصلاح نظام یارانه با اجرای طرح تحول اقتصادی تمام یارانه‌ها اعم از یارانه‌های کالاهای اساسی و یارانه‌های حامل‌های انرژی قطع می‌شود و یارانه تنها براساس یک بسته سیاستی خاص در اختیار اقشار هدف قرار خواهد گرفت. وی سپس اضافه کرد: شورای تخصصی اصلاح نظام یارانه با تشکیل پنج کمیته کاری شامل کمیته‌های تعیین قیمت‌ها، بررسی تاثیرپذیری فعالیت‌های اقتصادی از تغییر قیمت‌ها، بررسی متغییرهای کلان اقتصادی، بررسی بودجه و آثار بودجه و روش‌های باز توزیع، جلسات متعددی را برای تدوین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برگزار کرده است.

عسگری با بیان اینکه «یک شورای مشورتی متشکل از اساتید دانشگاه و صاحبنظران اقتصادی با کمیته‌های مختلف همکاری دارد»، اظهار کرد: دیدگاه‌های مختلفی از جمله توزیع یکسان یارانه‌ها با توجه به بحث عدالت در توزیع، توزیع با هدف تخصیص یارانه‌ها به اقشار خاص، پرداخت به صورت نقدی، پرداخت غیرنقدی به صورت کالا و توزیع یارانه به صورت کوپن تاکنون در این شورا مطرح شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس جمع‌بندی تصمیمات شورای تخصصی اصلاح نظام یارانه، یارانه‌ها به شیوه پرداخت نقدی در بین گروه‌های هدف که براساس طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور طبقه‌بندی می‌شوند، توزیع خواهد شد.

این مقام مسوول پرداخت نقدی را موجب افزایش قدرت انتخاب خانواده‌ها برای رفع نیازهای مختلف خود دانست و گفت: یارانه‌های نقدی هر سه ماه یکبار به حساب مشمولان این طرح واریز می‌شود، اما مردم قادرند هر ماه از این حساب برداشت کنند.

دبیر شورای اصلاح نظام یارانه ارقامی ‌که از سوی برخی رسانه‌ها در مورد میزان پرداخت نقدی یارانه‌ها منتشر می‌شود، تکذیب کرد و افزود: هنوز هیچ رقمی‌در این مورد توسط این شورا تعیین نشده و رقم دقیق آن تنها پس از تصویب کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام خواهد شد.

عسگری با بیان اینکه «در حال حاضر سالانه حدود ۱۰۰تریلیون تومان یارانه به بخش‌های مختلف تخصیص می‌یابد»، تاکید کرد: از این میان یک تریلیون تومان در بخش نهاده‌های کشاورزی، شش تریلیون تومان در بخش کالاهای اساسی و ۹۰تریلیون تومان در بخش حامل‌های انرژی هزینه می‌شود.

دبیر شورای اصلاح نظام یارانه کارگروه طرح تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه تمام منابع در بخش یارانه‌ها به صورت نقدی توزیع نخواهد شد، اظهار کرد: حدود ۶۰درصد از این منابع به صورت نقدی توزیع می‌شود و بقیه این اعتبارات به بخش‌هایی مانند طرح‌های مربوط به سلامت و رفاه اجتماعی و جبران افزایش هزینه‌های طرح‌های عمرانی اختصاص داده خواهد شد. عسگری با بیان اینکه «توزیع نقدی یارانه تاثیری بر افزایش نرخ تورم نخواهد داشت»، گفت: برای تامین منابع توزیع نقدی یارانه‌ها از پول پرقدرت استفاده نمی‌شود، بنابراین این شیوه تاثیری بر پایه پولی و رشد حجم نقدینگی جامعه نخواهد داشت.

وی در خاتمه تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از نیمه دوم سال جاری اجرایی می‌شد، اما تا زمان توافق نهایی دولت و مجلس این طرح اجرا نخواهد شد.